Biura podróży – trwają wrześniowe żniwa

AG

Klienci na dobre wrócili do biur podróży. Co tydzień jest ich o kilkanaście procent więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Już piąty tydzień z rzędu Tunezja znajduje się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów wśród klientów biur podróży, zaś Maroko pojawiło się na miejscu dziesiątym.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 17,4 proc., zaś liczba klientów – o 16,7 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 92,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,8 proc. a autokarowe – 4,6 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 46,4 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 26,9 proc., zaś liczba samolotówek – o 15 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to w pierwszej dziesiątce piąty tydzień utrzymuje się Tunezja. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Turcja, Egipt, Włochy, Cypr, Tunezja, Portugalia, Chorwacja i Maroko. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa hiszpańskie a na podium znajdują się Korfu, Antalya i Heraklion. Najmniej kosztują imprezy w Antalyi (2 100 zł) i na Korfu 1975 (2 076zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 871 zł) i na Teneryfie (2 559 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 14,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 13,9 proc., imprez z dojazdem własnym – o 17,3 proc., zaś autokarówek – o 31,7 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 3,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,3 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+40 proc.), Bułgaria (+37 proc.), Turcja (minus 59 proc.), Włochy (+50 proc.), Egipt (minus 68 proc.), Chorwacja (+80 proc.), Portugalia (+23 proc.), Cypr (+5 proc.) i Albania (brak danych). Na dziewiętnnastej pozycji znajdują się Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 104 proc., na pozycji jedenastej – Polska ze wzrostem wynoszącym 104 proc. i na pozycji dwunastej – Austria (+111 proc.).