Biura podróży – pierwsza szóstka bierze ¾ rynku

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 20,7 proc. 75 proc sprzedanych ofert pochodzi z: Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egiptu, Bułgarii i Włoch.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 15,5 proc., zaś liczba klientów – również o 16,1 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 93,9 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,7 proc. a autokarowe – 4,3 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 4,8 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 39,2 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 19,4 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Bułgaria, Turcja, Hiszpania, Włochy, Albania, Egipt, Tunezja, Cypr i Chorwacja. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie. Na podium znajdują się Burgas, Antalya i Heraklion. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (1 883 zł) i w Warnie (1 853 zł). Najdrożej jest na Rodos (2 676 zł) i w Chanii (2 587 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 8,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 12,2 proc., autokarowe zmalały – o minus 18,1 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 42,2 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 20,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 87,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 18 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (135,2 proc.), Hiszpania (spadek o minus 23,1 proc.), Egipt (+66,9 proc.), Bułgaria (+4,3 proc.), Włochy (minus 5,8 proc.), Albania (+70,5 proc.), Chorwacja (minus 14,2 proc.), Tunezja (283,5 proc.) i Cypr (28,9 proc). Na 13. pozycji Maroko (wzrost o 46,9 proc.), zaś na 14. – Polska (+2,5 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 29 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14 proc., Hiszpanię – 10,9 proc., Egipt – 8,5 proc., Bułgarię – 7,6 proc., Włochy – 5,1 proc.