Biura podróży – pierwsza piątka krajów bierze 2/3 rynku

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019, jeśli chodzi o podział rynku to 66,3 proc. klientów biur podróży wybiera oferty w jednym z pięciu krajów: Turcji, Egipcie, Grecji, Hiszpanii lub Włoszech.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o 17,2 proc., zaś liczba klientów – o 18 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 85,9 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 8,7 proc. a autokarowe – 5,3 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o 29,4 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 11 proc., zaś liczba samolotówek o 17,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Tunezja, Portugalia i Chorwacja.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się 4 greckie, trzy egipskie i dwa tureckie.

Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Zakyntos.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 053 zł) i Hurghadzie (2 195 zł). Najdrożej jest na Kos (2 902 zł) i w Heraklionie (2 793 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zmalała w ostatnich czterech tygodniach o 20,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o 21,2 proc., autokarowe zmalały o minus 25,5 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o 12,2 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 4,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 28 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+74,2 proc.), Grecja (minus 32,7 proc.), Hiszpania (spadek o minus 24,4 proc.), Włochy (minus 22,4 proc.), Bułgaria (minus 43,7 proc.), Tunezja (+ 94,7 proc.), Albania (minus 37 proc.), Tajlandia (+1,4 proc.) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (+ 19,9 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,4 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Egipt – 17,1 proc., Grecję – 15,7 proc., Hiszpanię – 9,3 proc., Włochy –4,8 proc., Bułgarię – 3,6