Biura podróży – o połowę więcej rezerwacji

AG

Początek październiak w biurach podróży b ył jeszcze bardziej udany niż wrzesień. Klientów i rezerwacji było dużo więcej klientów niż rok temu. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów wśród klientów biur podróży, umocniła się na piątym miejscu Tunezja.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 53,8 proc., zaś liczba klientów – o 39,9 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 90,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2,5 proc. a autokarowe – 5,6 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 54,2 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o40,2 proc., zaś liczba samolotówek – o 38,7 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to w pierwszej dziesiątce na dobre zadomowiła się Tunezja a na piersza pozycję wskoczyła po raz pierwszy Hiszpania. Dycha wygląda następująco: Hiszpania, Grecja, Egipt, Turcja, Tunezja, Portugalia, Cypr, Włochy, Maroko i Wyspy Zielonego Przylądka. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się cztery hiszapńskie i dwa egipskie oraz po raz pierwszy – jedno tunezyjskie. Na podium znajdują się Antalya, Marsa Alam i Fuerteventura. Najmniej kosztują imprezy w tunezyjskiej Enfidhii (1 524 zł) i w Alicante (1 817 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 776 zł) i na Lanzarote (2 871 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 20,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 19 proc., imprez z dojazdem własnym – o 22,8 proc., zaś autokarówek – o 51,5 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 3,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,4 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 8 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+39 proc.), Bułgaria (+37 proc.), Turcja (minus 59 proc.), Włochy (+50 proc.), Egipt (minus 67 proc.), Chorwacja (+80 proc.), Portugalia (+24 proc.), Cypr (+4 proc.) i Albania (brak danych). Na dziewiętnastej pozycji znajdują się Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 102 proc., na pozycji jedenastej – Polska ze wzrostem wynoszącym 101 proc. i na pozycji dwunastej – Austria (+112 proc.).