Biura podróży – o 30 proc. więcej klientów niż przed rokiem

archiwum Neckermann Podróże

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił trzeci raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 32 proc., zaś liczba klientów – o 31,2 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 83,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 9,3 proc. a autokarowe – 6,8 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 2,9 proc., imprez z dojazdem – o 13,5 proc., zaś liczba samolotówek – o 36,5 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Austria i Malta. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Zakynthos.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 047 zł) i w Hurghadzie (2 122 zł). Najdrożej jest na Kos (2 998 zł) i w Heraklionie (2 709 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 21,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 24,9 proc., autokarowe – o 2,3 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 8,3 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 24,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,7 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (spadek o minus 7,1 proc.). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 11,6 proc.), Egipt (+96,2 proc.), Włochy (+11,8 proc.), Bułgaria (+10,4 proc.), Albania (+35 proc.), Austria (4,7 proc.), Tajlandia (+103,4 proc.), i Tanzania (minus 3,4 proc.). Na jedenastej pozycji znajduje się Malta (+104,5 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 18,7 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13 proc., Hiszpanię – 12 proc., Egipt – 8,3 proc., Włochy – 6,5 proc., Bułgarię – 4,8 proc.