Biura podróży – na podium: Grecja, Turcja, Egipt

AG

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to w ostatnim tygodniu w biurach podróży w pierwszej trójce znalazły się: Grecja, Turcja, Egipt.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 27 proc., zaś liczba klientów – o 26,2 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 83 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 9,9 proc. a autokarowe – 7 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 17,7 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 11,1 proc., zaś liczba samolotówek – wzrosła o 29,5 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Tunezja i Stany Zjednoczone. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery grecki i po dwa egipskie i turecki. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Heraklion.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 034 zł) i na Korfu (2 189 zł). Najdrożej jest na Zakynthos (2 753 zł) i na Rodos (2 825 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 22,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 27,3 proc., autokarowe – o 8,9 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały– o minus 1,20,7 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 30,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 8,8 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 22,1 proc.), Egipt (+99,6 proc.), Bułgaria (+32,2 proc.), Włochy (+7,7 proc.), Albania (+75,4 proc.), Chorwacja (+9,9 proc.), Austria (4,3 proc.), i Portugalia (minus 28,6 proc). Na 14. pozycji znajduje się Maroko (wzrost o 79,7 proc.), zaś na 19. – Wyspy Zielonego Przylądka (+87,2 proc.)
Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 22,2 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,8 proc., Hiszpanię – 10,9 proc., Egipt – 9,5 proc., Bułgarię – 6,7 proc., Włochy – 5,4 proc.