Biura podróży – na lato najbardziej podrożały Kanary i Maroko
Największy wzrost cen wobec poprzedniego sezonu odnotowano w ostatnich tygodniach na Wyspach Kanaryjskich, które były droższe w relacji z tym samym okresem ubiegłego roku o 259 złotych oraz w Maroku – 292 zł.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 3 sierpnia – 9 sierpnia 2020 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 3 i 9 sierpnia 2020, średnia cena wzrosła o 27 złotych. Największe zwyżki cen wystąpiły na greckich wyspach Korfu (ponownie) i Kos – o średnio 156 i 151 złotych, a w niewiele mniejszej skali na Teneryfie (również ponownie) – o 131 złotych. Dość istotną zniżkę cen w ostatnim tygodniu odnotowano na Rodos – o 68 złotych, a mniejsze na Cyprze i w Albanii – o średnio 39 i 15 złotych.
Ostatni tydzień przyniósł na najważniejszych kierunkach dla wylotów w dniach 3-9 sierpnia 2020 przeważnie umiarkowane zmiany średnich cen wycieczek. Tym razem najistotniejszą z nich był ich wzrost na kierunkach greckich – o 57 złotych.
Mniejsze zwyżki wystąpiły na Wyspach Kanaryjskich, w Egipcie i w Bułgarii – o odpowiednio 31, 26 i 24 złote, a tym razem najmniejsze na kierunkach tureckich – o średnio 15 złotych.
Średnia cena idzie w górę
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2020 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 184 złote. Największy roczny wzrost cen wycieczek ponownie odnotowano na Lanzarote – o 452 złote, a istotne zwyżki cen miały też miejsce na greckich destynacjach Kos i Chalkidiki – o średnio 302 i 298 złotych. Jedynym kierunkiem, na którym odnotowano zniżkę średniej ceny wycieczek w ujęciu rocznym była Albania, gdzie spadły ona o średnio 27 złotych.
Wśród wiodących kierunków, podobnie jak w minionym roku turystycznym dla wyjazdów w pierwszym tygodniu sierpnia 2019, nadal utrzymują się znaczne zwyżki średnich cen wycieczek na zyskujących na popularności już od trzech sezonów kierunkach o bardzo korzystnym stosunku jakości do ceny, czyli w Egipcie i Turcji, na których wzrosły one w skali rocznej o 205 i 153 złote. Już od drugiej części poprzedniego sezonu letniego pod względem wzrostów średnich cen wycieczek z wymienionymi kierunkami stale konkuruje Grecja. Tym razem uplasowała się pomiędzy obu wymienionymi kierunkami ze średnim wzrostem w wielkości 173 złotych. Na tym kierunku tegorocznym zwyżkom technicznie pomaga jednak niska baza wzrostu cen z poprzedniego sezonu, która wyniosła zaledwie 5 złotych.
Kanary rosną najbardziej
Nadal bardzo duży roczny i największy w tym zestawieniu wzrost cen wobec rocznych zmian cen obserwowanych w poprzednim sezonie notują w ostatnich tygodniach Wyspy Kanaryjskie, które były droższe w relacji z tym samym okresem ubiegłego roku o 259 złotych. Stanowiło to w ostatnich 10 tygodniach wyraźnie najwyższy wzrost wśród 5 wiodących kierunków w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Na obecną skalę wzrostu cen niezmiennie istotny wpływ ma jednak bardzo niska baza porównawcza sprzed roku, gdyż ceny notowały wówczas spadek aż o średnio 188 złote.
Zdecydowanie najmniejszą skalę rocznego wzrostu cen nadal prezentuje Bułgaria, w której nadal wiele bardzo atrakcyjnych cen oferuje biuro TUI Poland (bardzo podobnie było o tej porze również przed rokiem).
Na mniej masowych kierunkach największa zwyżka cen w ujęciu rocznym nadal miała miejsce w Maroku gdzie wyniosła średnio 292 złote (poprzednio 280 złotych), nieco mniejsze wzrosty wystąpiły w Tunezji i na Majorce – o średnio 199 i 190 złotych, jeszcze mniejsze na Cyprze, w Portugalii i na Malcie – o 163, 146 i 108 złotych, zaś jedyny spadek średnich cen w ujęciu rocznym miał miejsce w Albanii – o średnio 27 złotych.
Tylko w ETI taniej
W porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów jedyny roczny spadek cen odnotowano w biurze ETI – o około 40 złotych, ale należy też pamiętać, że przed rokiem były one u tego organizatora relatywnie wysokie. W najmniejszym stopniu ceny podniosły się w biurach Prima Holiday i Grecos – o zaledwie niecałe 20 i 95 złotych. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie ubiegłego roku w granicach od około 100 złotych (biuro Best Reisen) do prawie 250 złotych.
W tym co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach sezonu letniego i w trzech kategoriach hoteli, to na pozycji lidera nadal znajdowało się biuro TUI Poland z liczbą 50 ofert (poprzednio też 50 ofert, przed rokiem 42, a przed dwoma laty 27 ofert). Organizator ten wyprzedził biura Itaka z liczbą 21 ofert (poprzednio 23 oferty, przed rokiem też 19, a przed dwoma laty 23 oferty) oraz Exim Tours z liczbą 19 ofert (poprzednio 23, przed rokiem 20, a przed dwoma laty 13 ofert).
Jak Egipt to z Coralem
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel – 6 ofert i TUI Poland – 5 ofert, na kierunkach greckich przodowały biura TUI Poland 10 ofert oraz Itaka i Grecos – 9 i 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland – 11 ofert oraz Itaka – 6 ofert, a na tureckich biura TUI Poland – 6 ofert oraz Coral Travel i Itaka – 3 i 2 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Exim Tours i TUI Poland – 5 i 3 oferty, natomiast w Bułgarii niezmiennie biura TUI Poland i Exim Tours – 3 i 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro TUI Poland wzmocniło swoją pozycję na Wyspach Kanaryjskich, w Grecji, Turcji i Tunezji (Dżerba), a biuro Itaka w Grecji.
POWIĄZANE WPISY
26 marca 2024
Travelplanet.pl rozwija sprzedaż w kanale franczyzowym. Podsumowanie roku i nagrody dla najlepszych na gali Top of the Top 2023
Partnerzy franczyzowi Travelplanet.pl w 2023 roku zwiększyli swe przychody o 43 proc.…
0 Komentarzy3 Minuty
25 marca 2024
Otwarcie 300. salonu Wakacje.pl
Wakacje.pl uruchomił 300. salon sprzedaży w Swadzimiu koło Poznania. W wydarzeniu udział…
0 Komentarzy4 Minuty
25 marca 2024
Itaka zwycięzcą Mobile Trends Awards 2024
Mobile Trends Awards przyznawane są od 13 lat i trafiają do firm, których projekty…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych idą systematycznie w górę
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 marca 2024
Itaka startuje ze sprzedażą sezonu zima 2025. W ofercie egzotyczna nowość
Hasłem O! Zima 24/25 Itaka rozpoczyna sprzedaż kolejnego sezonu. Na start przygotowano…
0 Komentarzy5 Minuty
22 marca 2024
One Event zaprezentował się w Warszawie
Około 40 przedstawicieli biur podróży i agencji MICE poznało ofertę One Event na…
0 Komentarzy1 Minuty
21 marca 2024
Ostatnie dni promocji na wakacje.pl
Jeszcze przez kilkanaście dni trwa promocja na letnie wyjazdy www.wakacje.pl. Niższe…
0 Komentarzy6 Minuty
18 marca 2024
Wakacje.pl startuje z nową kampanią rekrutacyjną kreowaną przez sztuczną inteligencję
Wakacje.pl stworzyły nową kampanię rekrutacyjną, a jej przygotowanie „zleciły” sztucznej…
0 Komentarzy3 Minuty
18 marca 2024
Biura podróży – znaczący spadek cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty