Biura podróży – klienci walą drzwiami i oknami

AG

Tak dobrej sytuacji jeszcze w polskich biurach nie było. Kolejny już tydzień odnotowują dużo więcej klientów niż rok temu. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów wśród klientów biur podróży, na mocnym piątym miejscu – Tunezja.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 29,2 proc., zaś liczba klientów – o 26,2 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 91,2 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2 proc. a autokarowe – 5,6 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 74,4 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 23,3 proc., zaś liczba samolotówek – o 23,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to w pierwszej dziesiątce na dobre zadomowiła się Tunezja. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Egipt, Turcja, Tunezja, Portugalia, Włochy, Cypr, Wyspy Zielonego Przylądka i Maroko. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa hiszpańskie a na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Teneryfa. Najmniej kosztują imprezy na Zakynthos (1814 zł) i na Korfu (1 680 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 905 zł) i na Teneryfie (2 338 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 18,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 17,3 proc., imprez z dojazdem własnym – o 22,2 proc., zaś autokarówek – o 46 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 3,5 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,3 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+39 proc.), Bułgaria (+37 proc.), Turcja (minus 59 proc.), Włochy (+50 proc.), Egipt (minus 67 proc.), Chorwacja (+80 proc.), Portugalia (+23 proc.), Cypr (+5 proc.) i Albania (brak danych). Na dziewiętnnastej pozycji znajdują się Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 103 proc., na pozycji jedenastej – Polska ze wzrostem wynoszącym 101 proc. i na pozycji dwunastej – Austria (+112 proc.).