Biura podróży – klienci jeszcze nie wrócili

AG

Panująca wciąż atmosfera nerwowości i zagrożenia po zamachach w róznych częściach świata sprawiła, że w trzecim tygodniu listopada w biurach podróży liczba rezerwacji na wyjazdy do końca października 2016 roku zmalała o minus 23,3 proc., zaś liczba klientów spadła w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku o minus 24,4 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX , który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 79 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 13 proc. a autokarowe – 7,9 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 5,2 proc., imprez z dojazdem własnym – o 23,5 proc., liczba samolotówek zaś zmalała – o minus 30,8 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów wygląda następująco: Hiszpania, Grecja, Włochy, Bułgaria, Egipt, Turcja, Portugalia, Cypr, Austria i Chorwacja.
Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków – cztery greckie i tryz hiszpańskie a na podium znajdują się Heraklion, Fuerteventura i Burgas. Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 213 zł) i Hurghadzie (1 681 zł). Najdrożej jest w Chanii (2 979 zł) i Teneryfie (3 232 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 wzrosła w ostatnich czterech tygodniach zaledwie o 1,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 2,6 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 17,2 proc., zaś autokarówek wzrosła o 29,8 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów wzrosła o 24,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 78,5 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Hiszpania ( w porównaniu z ubiegłym rokiem +106 proc.). Dalej zaś: Grecja (+86 proc.), Włochy (+107 proc.), Egipt (minus 54 proc.), Bułgaria (b.d.), Turcja (minus 42 proc.), Portugalia (+ 135 proc.), Austria (+127 proc.), Kuba (+138 proc.), Zjednoczone Emiraty Arabskie (b.d.).