Biura podróży – Kanary droższe o 310 złotych niż przed rokiem

Obecna średnia cena imprezy w biurze podróży jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 300 złotych. Liderem rocznego wzrostu cen zostały w minionym tygodniu Wyspy Kanaryjskie, które były droższe w porównaniach rocznych o 310 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obemuje pierwszy pełny tydzień października, czyli 30 września – 6 października 2018 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 30 września i 6 października, średnia cena wzrosła o 57 złotych. Największa zwyżka cen wystąpiła na Majorce – o średnio 253 złote, a nieco mniejsze, choć również istotne miały miejsce na Teneryfie i na Malcie – o 216 i 192 złote.
Z kolei największy spadek średnich cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Maroku – o 131 złotych oraz na wyspach Fuerteventura i Rodos – o 95 i 39 złotych.
W minionym tygodniu, dla wyjazdów w pierwszym tygodniu października ponownie najmocniej wzrosły średnie ceny wycieczek do Turcji – o 65 złotych (poprzednio o 76 złotych). Tym razem (również ponownie) łagodniejszy wzrost cen odnotowano w Grecji – o 45 złotych i był to zapewne skutek relatywnie wysokiej bazy odniesienia. W mniejszym i jednocześnie dość podobnym stopniu podniosły się ceny na kierunkach egipskich i kanaryjskich – o średnio 29 i 22 złote.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu października 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 300 złotych.
Na żadnym z analizowanych kierunków nie zanotowano spadków cen w ujęciu rocznym, a największe wzrosty ponownie odnotowano na Cyprze – tym razem o 521 złotych, a niewiele mniejsze w Masa Alam i na wyspie Kos – o średnio 481 i 446 złotych. W adekwatnym okresie poprzedniego sezonu odnotowano spadek cen w ujęciu rocznym o 150 złotych.
Wśród wiodących kierunków, podobnie jak dla wyjazdów w pierwszym tygodniu sierpnia, znaczące zwyżki średnich cen wycieczek nadal występują na zyskujących na popularności już od sezonu 2017 kierunkach o bardzo korzystnym stosunku jakości do ceny, czyli Egiptu i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 293 i 276 złotych.
Podobnie jak w sierpniu i wrześniu tak i w październiku pod względem wzrostów z oboma tymi kierunkami konkurowała Grecja, gdzie tym razem wzrosty były nawet nieco większe i wyniosły średnio 301 złotych.
Jak już wcześniej wielokrotnie zaznaczano, znaczące zwyżki cen wycieczek do Grecji mogą wynikać z racjonalnych ograniczeń programowych na tym kierunku przez duże biura (zwłaszcza Grecos i Rainbow) i wypadnięciu z rynku ponad 40-tysiecznej podaży biur Net Holiday i 7islands. W rezultacie pomimo słabszej niż przed rokiem sprzedaży na tym kierunku, zmiany cen wycieczek są dla organizatorów podobnie korzystne jak w znacznie lepiej sprzedających się Turcji i Egipcie.
Niespodziewanym liderem rocznego wzrostu cen zostały w minionym tygodniu Wyspy Kanaryjskie, które były droższe w porównaniach rocznych o 310 złotych. Na obecną roczną skalę wzrostu cen istotny wpływ ma jednak bardzo niska baza porównawcza sprzed roku, gdyż o tej samej porze przed rokiem ceny notowały tam spadek cen o średnio aż 309 złotych. Należy jednak kolejny raz zaznaczyć, że w całym okresie wiosny i lata tego sezonu ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute były dla organizatorów jeszcze bardziej korzystne, a roczne wzrosty w tym okresie sprzedaży wynosiły przeważnie kilkaset złotych.
Na mniej masowych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano na Cyprze, w Maroku i na Majorce – o średnio 521, 331 i 327 złotych, a nieco tylko mniejsze w Portugalii, Tunezji i na Malcie– o średnio 259, 220 i 197 złotych.
W porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów październikowe ceny w najmniejszym stopniu wzrosły w biurze Sun & Fun – o około 125 złotych, które miało sporo atrakcyjnych propozycji w Egipcie i Tunezji. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 150 złotych (biuro Neckermann Polska) do nawet nieco ponad 1000 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to tym razem na pozycjach liderów znalazły się biura Itaka z liczbą 25 ofert (poprzednio 16, przed rokiem20, a przed dwoma laty 22 oferty) i TUI Poland z liczbą też 25 ofert (poprzednio 30, przed rokiem 25, a przed dwoma laty 13 ofert). Biura te wyprzedziły kolejną parę ex aequo, czyli biura Rainbow z liczbą 17 ofert (poprzednio 18, przed rokiem 23, a przed dwoma laty 15 ofert) i Coral Travel z liczbą też 17 ofert (przed tygodniem 17, przed rokiem 12, a przed dwoma laty 10 ofert). Przewagę w zakresie hoteli o trzech gwiazdkach miało biuro Itaka, a w wyższych kategoriach biuro TUI Poland minimalnie wyprzedzając Itakę.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel – 6 ofert oraz Rainbow i TUI Poland – 5 i 4 oferty, na kierunkach greckich nadal przodowało biuro Grecos – 10 ofert przed Itaką i TUI Poland – 8 i 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura Itaka i Rainbow – po 8 ofert oraz TUI Poland – 6 ofert, a na tureckich biura Coral Travel – 6 ofert oraz Itaka i TUI Poland – po 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Coral Travel, Exim Tours i TUI Poland – wszystkie po 3 oferty, natomiast w Bułgarii ofert październikowych już nie było. W porównaniu z okresem sprzed roku Itaka wzmocniła swoja pozycję w Grecji i w Tunezji, TUI Poland w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Rainbow w Egipcie, zaś Coral Travel w Grecji, Turcji i Tunezji.
POWIĄZANE WPISY
20 marca 2023
Wystawcy Africa Showcase przestawili swoje oferty w Polsce, na Węgrzech i w Czechach
Globalny roadshow – Africa Showcase – rozpoczął się w minionym tygodniu w Europie…
0 Komentarzy2 Minuty
20 marca 2023
Spanish Event – wielkie święto hiszpańskiej turystyki już za tydzień
16 silnych hiszpańskich marek, dwa dni workshopów, 250 profesjonalistów z branży i ogrom…
0 Komentarzy9 Minuty
17 marca 2023
Efe Türkel odchodzi z Join Up
Efe Türkel, po niespełna pół roku zrezygnował ze stanowiska prezesa Join Up! Polska,…
0 Komentarzy1 Minuta
16 marca 2023
Zima w biurach podróży: klienci zapłacili więcej, ale wyjechali tłumniej niż rok temu
Ponad milion Polaków zdecydowało się wyjechać tej zimy z biurami podróży – zarówno na…
0 Komentarzy12 Minuty
15 marca 2023
Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”
Zarzut, który UOKiK postawił w styczniu multiagentowi Wakacje.pl, to problem dla całej…
0 Komentarzy14 Minuty
14 marca 2023
TUI Poland kontraktuje w Enter Air miejsca za 718 mln zł
Enter Air i TUI Poland podpisały umowę czarteru dotyczącą współpracy w sezonie lato 2023…
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2023
Turespaña: chcemy podnosić kwalifikacje agentów biur podróży
Hiszpański event organizowany przez biuro podróży Nekera, to nie tylko okazja do…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2023
Workshop ALLinTOO: stawiamy na jakość, a nie na ilość
III międzynarodowy workshop turystyczny ALLinTOO zorganizowany wspólnie przez Magazyn…
0 Komentarzy4 Minuty
2 marca 2023
Rego-Bis: polecimy z Rzeszowa do Podgornicy i z Lublina do Splitu
Narodowy przewoźnik z Czarnogóry Air Montenegro i polski touroperator Rego-Bis podwajają…
0 Komentarzy4 Minuty