Biura podróży – gdzie ci klienci?

AG

W ostatnim tygodniu liczba klientów biur podróży Polsce była niższa o 11 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wciąż najpopularniejsze: Turcja, Egipt i Grecja.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu tego sezonu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o 9,7 proc., zaś liczba klientów – o 11 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu, stanowiły 84,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 8 proc. a autokarowe – 7,1 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 16,8 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 20 proc., zaś liczba samolotówek – o minus 9,6 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Włochy, Bułgaria, Albania, Tunezja, Austria i Kuba.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się po trzy egipskie i greckie i oraz po dwa hiszpańskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Zakyntos.

Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Sharm El Sheik (2 377 zł) i w Hurghadzie (2 251 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (2 821 zł) i w Bodrum (2 718 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 3 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o minus 1,8 proc., autokarowe – o minus 1,5 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały minus 17,1 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o minus 0,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,7 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z kończąc się sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 48,1 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+93,9 proc.), Grecja (minus 34 proc.), Hiszpania (spadek o minus 31,3 proc.), Włochy (minus 19,9 proc.), Bułgaria (minus 48,4 proc.), Tajlandia (minus 2,4 proc.), Tunezja (wzrost o 137,8 proc.), Albania (minus 33,4) i Austria (minus 25,2 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,8 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Egipt – 16,8 proc., Grecję – 12,9 Hiszpanię – 8,2 proc., Włochy – 5,1 proc., Bułgarię – 2,6