Bardzo dobry rok europejskich lotnisk

Według raportu ACI Europe (Airport Council International) lotniczy ruch pasażerski w Europie w 2017 roku wzrósł z porównaniu do 2016 roku o 8,5 proc.
Lotniska z krajów należących do Unii Europejskiej odnotowały wzrost liczby pasażerów o 7,7 proc. Największą dynamiką (dwucyfrową)mogą pochwalić się porty lotnicze Europy Wschodniej i Południowej – na Łotwie, w Polsce, Estonii, Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Chorwacji, Słowenii, Rumunii, Bułgarii, Portugalii oraz na Malcie.
Lotniska z krajów spoza UE odnotowały wzrost o 11,4 proc. Porty z Gruzji, Ukrainy, Mołdawii i Islandii odnotowały wzrost powyżej 20 proc. w porównaniu do roku 2016.
Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE powiedział: „Rok 2017 był najlepszym rokiem dla europejskich portów lotniczych od 2004 roku, kiedy ruch lotniczy wzrósł dzięki wstapiniu dziesięciu nowych państw do Unii Europejskiej. Dobrym wynikom nie przeszkodziła Brexit.”
Lotniskami obsługującymi największą liczbę pasażerów są: Londyn-Heathrow – 78 mln pasażerów, Paryż-Charlesa de Gaulle’a – 69,5 mln, Amsterdam-Schiphol – 68,5 mln, Frankfurt – 64,5 mln, Stambuł-Ataturk – 63,9 mln.
Od 2012 roku liczba lotnisk europejskich obsługujących rocznie więcej niż 25 mln pasażerów wzrosła z 14 do 24.
W tym czasie największą dynamiką wzrostu liczby pasażerów mogły się wykazać:
Keflavik (+267,7 proc.), Stambuł-Sabiha Gocken (+105,2 proc.), Split (+98,1 proc.), Sofia (+87,1 proc.), Luxemburg (+87 proc.), Eindhoven (+89,9 proc.), Berlin SXF (+81,3 proc.), Wśród lotnisk o największych wzroście w ciągu ostatnich pięciu lat znalazło się także Lotnisko Chopina w Warszawie (+64,3 proc.).
W 2017 roku lotniska europejskie obsługujące ponad 25 mln pasażerów (Grupa 1) odnotowały wzrost liczby pasażerów o 5,6 proc., lotniska obsługujące 10 – 25 mln pasażerów (Grupa 2) – 11,3 proc., lotniska obsługujące 5 -10 mln (Grupa 3) – 10,2 proc., zaś lotniska obsługujące rocznie mniej niż 5 mln (Grupa 4) – 10,9 proc.
Oto czołówka w poszczególnych grupach:
Grupa 1: Moskwa SVO (17,8 proc.), Manchester (8,6proc.), Amsterdam (7,7 proc.), Moskwa DME (7,6 proc.), Barcelona (7,1 proc.),
Grupa 2: Antalya (38 proc.), Sankt Petersburg (22,7 proc.), Warszawa WAW (22,7 proc.), Ankara (20,6 proc.), Lizbona (18,8 proc.)
Grupa 3: Keflavik (28,3 proc.), Neapol (26,6 proc.), Kijów KBP (29,4 proc.), Malta (17,5 proc.), Larnaka (16,5 proc.)
Grupa 4: Bukareszt BBU (208,9 proc.), Nis (167,8 proc.), Krajowa (100,6 proc.), Batumi (67,2 proc.), Kowno (60,2 proc.).
POWIĄZANE WPISY
2 lutego 2023
Polskie lotniska regionalne obsłużyły prawie 27 mln pasażerów w 2022
Związek Regionalnych Portów Lotniczych opublikował statystyki dotyczące ruchu…
0 Komentarzy3 Minuty
2 lutego 2023
TT-Line zwiększa potencjał przewozowy z drugą jednostką Green Ship Peter Pan
Zawinięcie drugiego promu GreenShip Peter Pan do Terminala Promowego w Świnoujściu jest…
0 Komentarzy4 Minuty
1 lutego 2023
LOT: w sezonie letnim wznowimy połączenie z Rzeszowa do Gdańska
Od 2 czerwca do 5 września 2023 roku samoloty Polskich Linii Lotniczych LOT znów zabiorą…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
Zmiany w zarządzie Brussels Airlines
Peter Gerber, obecny prezes zarządu Brussels Airlines, zrezygnował wczoraj (31 stycznia)…
0 Komentarzy1 Minuty
31 stycznia 2023
Air France zwiększa liczbę lotów do Chin
Linie lotnicze zapowiadają od 1 lipca wprowadzenie do rozkładu codziennych połączeń do…
0 Komentarzy1 Minuty
30 stycznia 2023
Wizz Air: w 2022 przewieźliśmy rekordową liczbę pasażerów – ponad 45 mln osób
Wizz Air świętuje swój rekord, przewożąc ponad 45 milionów pasażerów w roku kalendarzowym…
0 Komentarzy3 Minuty
30 stycznia 2023
Zysk netto Ryanaira w III kwartale 2022 wyniósł 211 mln euro
Ryanair ogłosił dziś (30 stycznia) osiągnięty zysk netto za trzeci kwartał w wysokości…
0 Komentarzy5 Minuty
27 stycznia 2023
Nowa inwestycja Air France-KLM – cztery samoloty transportowe i trzy pasażerskie
Grupa Air France-KLM inwestuje w nowe samoloty. Proces odmładzania floty ma istotny…
0 Komentarzy3 Minuty