Analiza cinkciarz.pl: efekty przystąpienia Rumunii i Bułgarii do Strefy Schengen na ceny, turystykę i e-commerce

fot. WS

Cinkciarz przedstawił analizę wpływu przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen na ceny, turystykę i e-commerce. Ukazuje ona, że choć na początku wpływ na ceny może być neutralny, to w dłuższej perspektywie spodziewane są korzystne zmiany. Przystąpienie do strefy Schengen może także przynieść istotne korzyści dla sektora turystycznego i handlu elektronicznego.

Dołączenie przez państwa do strefy Schengen wywiera dość neutralny wpływ na ceny obowiązujące w tych krajach, zwłaszcza na początku. Marginalnie pozytywny wpływ skrócenia czasu i kosztów transportu drogowego nie będą początkowo odczuwalne. W dłuższej perspektywie jest on równoważony przez silniejszy popyt wynikający ze wzrostu liczby odwiedzających. Niemniej jednak wpływ na turystykę jest jednoznaczny.

„Na krótko przed rozpoczęciem sezonu turystycznego Bułgaria i Rumunia mają dołączyć do strefy Schengen. Trudno jest wyizolować wpływ tego czynnika na liczbę odwiedzających turystów, choć jest on niezaprzeczalnie pozytywny. Przykładowo, turystyka u najnowszego członka strefy Schengen, Chorwacji, nadal szybko się rozwija. W 2023 roku kraj ten odnotował 9-proc. wzrost liczby przyjazdów turystycznych, a liczba noclegów była zbliżona do tej rekordowej sprzed pandemii w 2019 roku” – mówi Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl.

Silne ożywienie w europejskiej turystyce

Światowa Organizacja Turystyki jest zdania, że przystąpienie Bułgarii i Rumunii do strefy Schengen może przyczynić się do silnego ożywienia w europejskiej turystyce. Niemniej jednak, ze względu na austriackie weto, w pierwszej fazie zmiany będą dotyczyć jedynie turystów korzystających z transportu lotniczego lub morskiego. Osoby podróżujące samochodem lub pociągiem z innych krajów strefy Schengen nadal będą musiały okazywać paszporty przy przekroczeniu granicy.

Oznacza to, że początkowy wpływ powinien być silniejszy w przypadku Bułgarii, ponieważ wielu zagranicznych turystów przylatuje samolotami z odległych krajów do kurortów położonych na wybrzeżu Morza Czarnego. W 2023 roku łączna liczba odwiedzających z Niemiec, Polski i Czech wyniosła ok. 1,5 mln, co stanowiło blisko 25 proc. przyjazdów obywateli UE. Jednocześnie większa część odwiedzających ma tendencję do podróżowania do Rumunii samochodem, ponieważ pochodzą oni z krajów sąsiednich, z których większość nie jest członkiem Unii Europejskiej.

Jednym z efektów wejścia do strefy Schengen może być także możliwość rozszerzenia transgranicznej strefy e-commerce. Znika bowiem jedna z głównych ograniczeń rozwoju, czyli logistyka. Zagraniczne firmy z tej branży chcące działać w Rumunii czy Bułgarii do tej pory radziły sobie z kwestiami walutowymi czy lokalnymi metodami płacenia dzięki wyspecjalizowanym operatorom płatności. Duże platformy zdecydowały się z kolei na posiadanie centrów dystrybucyjnych zlokalizowanych w tych krajach. Przy takim scenariuszu mniejsi sprzedawcy tracili na konkurencyjności. Teraz może się to zmienić, a cross-border e-commerce dla europejskich właścicieli sklepów internetowych jeszcze bardziej przyspieszy.