Analiza cinkciarz.pl: efekty przystąpienia Rumunii i Bułgarii do Strefy Schengen na ceny, turystykę i e-commerce
Cinkciarz przedstawił analizę wpływu przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen na ceny, turystykę i e-commerce. Ukazuje ona, że choć na początku wpływ na ceny może być neutralny, to w dłuższej perspektywie spodziewane są korzystne zmiany. Przystąpienie do strefy Schengen może także przynieść istotne korzyści dla sektora turystycznego i handlu elektronicznego.
Dołączenie przez państwa do strefy Schengen wywiera dość neutralny wpływ na ceny obowiązujące w tych krajach, zwłaszcza na początku. Marginalnie pozytywny wpływ skrócenia czasu i kosztów transportu drogowego nie będą początkowo odczuwalne. W dłuższej perspektywie jest on równoważony przez silniejszy popyt wynikający ze wzrostu liczby odwiedzających. Niemniej jednak wpływ na turystykę jest jednoznaczny.
„Na krótko przed rozpoczęciem sezonu turystycznego Bułgaria i Rumunia mają dołączyć do strefy Schengen. Trudno jest wyizolować wpływ tego czynnika na liczbę odwiedzających turystów, choć jest on niezaprzeczalnie pozytywny. Przykładowo, turystyka u najnowszego członka strefy Schengen, Chorwacji, nadal szybko się rozwija. W 2023 roku kraj ten odnotował 9-proc. wzrost liczby przyjazdów turystycznych, a liczba noclegów była zbliżona do tej rekordowej sprzed pandemii w 2019 roku” – mówi Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl.
Silne ożywienie w europejskiej turystyce
Światowa Organizacja Turystyki jest zdania, że przystąpienie Bułgarii i Rumunii do strefy Schengen może przyczynić się do silnego ożywienia w europejskiej turystyce. Niemniej jednak, ze względu na austriackie weto, w pierwszej fazie zmiany będą dotyczyć jedynie turystów korzystających z transportu lotniczego lub morskiego. Osoby podróżujące samochodem lub pociągiem z innych krajów strefy Schengen nadal będą musiały okazywać paszporty przy przekroczeniu granicy.
Oznacza to, że początkowy wpływ powinien być silniejszy w przypadku Bułgarii, ponieważ wielu zagranicznych turystów przylatuje samolotami z odległych krajów do kurortów położonych na wybrzeżu Morza Czarnego. W 2023 roku łączna liczba odwiedzających z Niemiec, Polski i Czech wyniosła ok. 1,5 mln, co stanowiło blisko 25 proc. przyjazdów obywateli UE. Jednocześnie większa część odwiedzających ma tendencję do podróżowania do Rumunii samochodem, ponieważ pochodzą oni z krajów sąsiednich, z których większość nie jest członkiem Unii Europejskiej.
Jednym z efektów wejścia do strefy Schengen może być także możliwość rozszerzenia transgranicznej strefy e-commerce. Znika bowiem jedna z głównych ograniczeń rozwoju, czyli logistyka. Zagraniczne firmy z tej branży chcące działać w Rumunii czy Bułgarii do tej pory radziły sobie z kwestiami walutowymi czy lokalnymi metodami płacenia dzięki wyspecjalizowanym operatorom płatności. Duże platformy zdecydowały się z kolei na posiadanie centrów dystrybucyjnych zlokalizowanych w tych krajach. Przy takim scenariuszu mniejsi sprzedawcy tracili na konkurencyjności. Teraz może się to zmienić, a cross-border e-commerce dla europejskich właścicieli sklepów internetowych jeszcze bardziej przyspieszy.
POWIĄZANE WPISY
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
19 marca 2024
Andrzej Ilków nowym prezesem PPL S.A.
Andrzej Ilków został powołany przez Radę Nadzorczą Spółki Polskie Porty Lotnicze na…
0 Komentarzy4 Minuty
18 marca 2024
Wakacje.pl startuje z nową kampanią rekrutacyjną kreowaną przez sztuczną inteligencję
Wakacje.pl stworzyły nową kampanię rekrutacyjną, a jej przygotowanie „zleciły” sztucznej…
0 Komentarzy3 Minuty
14 marca 2024
Rekordowa liczba noclegów Polaków w Dreźnie
Drezno i Kraina Łaby odbudowują turystykę do poziomu sprzed pandemii. Polacy liderem…
0 Komentarzy2 Minuty
14 marca 2024
Dubaj Gov Games 2024 zabrała zawodników na szczyt Burdż Chalifa
W tym roku piąta edycja Gov Games osiągnęła nowy poziom dzięki nowej, dodatkowej rundzie…
0 Komentarzy2 Minuty
13 marca 2024
Ras Al Khaimah i Oman zachęcają do odwiedzenia obu miejsc podczas jednej podróży
Visit Ras Al Khaimah oraz Ministerstwo Turystyki Omanu stworzyły letnią kampanię…
0 Komentarzy2 Minuty
13 marca 2024
Esky.pl wprowadza nową platformę łącząca inspiracje podróżnicze z wyszukiwaniem okazyjnych cen biletów lotniczych
Dla wielu Polaków planujących urlop, pogoda, koszt podróży, ciekawy kierunek i dostępne…
0 Komentarzy3 Minuty
13 marca 2024
Kiwi.com: Rzym najchętniej wybieranym miejscem na Wielkanoc
Rzym od lat jest chętnie wybierany w okresie świąt Wielkanocy i wedle analizy Kiwi.com, w…
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2024
Nocowanie.pl stawia na natychmiastowe rezerwacje i wprowadza nowy abonament
Dla turystów – wygodna, natychmiastowa rezerwacja noclegu. Dla partnerów – tańsze…
0 Komentarzy3 Minuty