Amerykański Southwest dostępny w systemie Sabre – wskazówka dla innych low costów

Właśnie w tym tygodniu lider przewozów lotniczych w USA w segmencie low cost, linie Southwest ogłosiły realizacje z sukcesem umowy z Sabre. Od tego poniedziałku praktycznie cały content lotniczy przewoźnika jest możliwy do zarezerwowania w tym globalnym systemie GDS.
Realizacja umowy zapowiedzianej już na przełomie roku – celem agencje obsługujące biznes
Realizacja celu, jakim było udostępnienie opcji rezerwacji biletów Southwest w Sabre zabrała kilka miesięcy. Wstępna umowa była bowiem awizowana na początku bieżącego roku. W ten sposób Sabre uzupełnił grono systemów GDS, w których można kupić bilety amerykańskiego lidera rynku low cost.
Z pewnością negocjacje z Sabre niebyły łatwe, jednak w obliczu Covid obu stronom zależało na sukcesie. Co ciekawe, jasno podkreślono, że w ramach umowy, w Sabre będą dostępne pełne możliwości, w tym zakup ostatniego miejsce czy modyfikacja / zmiana wcześniej kupionych biletów.
Uważnemu obserwatorowi rynku podróży służbowych nie umknie informacja o tym, że umowa pozwoli na dostęp do contentu tylko agencjom o profilu biznesowym. Jest to bardzo rozsądny wybór przewoźnika, godzi się bowiem z wyższym kosztem sprzedaży biletów, licząc jednocześnie na dostęp do agentów sprzedających istotnie droższe bilety. Agenci obsługujący ruch turystyczny i portale internetowe obejdą się jednak smakiem.
Na kierunek, w którym idzie umowa wskazuje też jasno wykluczenie z niej obszaru Hawajów, jako stricte turystycznego kierunku.
Umowa jest wskazówka dla innych low costów, także tych wchodzących do Polski
Co ciekawe często trendy na rynku biznes travel przychodzą do nas właśnie z Ameryki. Wielokrotnie linie wchodzące do Polski borykały się z problemem braku dostępności w GDS. Był i jest to istotny problem, szczególnie dla linii słabo rozpoznawalnych w Polsce. Brak dostępności oferty w GDS i próby przekonania do korzystania z systemów własnych utrudniają skuteczne wejście na nowe rynki. Był to zapewne jeden z problemów, który powstrzymał m.in Air Arabia przed wejściem do Polski.
Opcja z otwarcie sprzedaży GDS tylko agentom obsługującym ruch służbowy wydaje się bardzo sensowna. Zobaczymy, czy europejskie low costy skorzystają ze ścieżki, którą otwiera Southwest.
A może skorzysta też PKP Intercity
Od lat mówiło się o zainteresowaniu wejściem w systemy GDS polskiego przewoźnika kolejowego. Głównie z racji przestarzałego systemu sprzedaży, ale też i kosztów te plany spełzły na niczym. Szkoda, bo przecież w Krakowie mamy duże, stale rozwijane centrum developerskie Sabre. Wydaje się, że w świetle deklaracji o rozpisaniu przetargu na nowych system sprzedaży, wizja obecności w GDS powinna powrócić.
Sabre Polska w nowej siedzibie, przeprowadzka do Tischnera Office
Tu także wielce sensowne byłoby umieszczenie w systemie tylko pociągów Intercity Premium, a w przyszłości także tych międzynarodowych jeżdżących do Berlina, Wiednia czy Pragi. Podanie contentu tylko wybranym 8-10 kluczowym agentom ograniczyłoby wydatnie koszty dystrybucji, upraszczając pracę agentów.
W świetle przybliżającej się międzynarodowej konkurencji praca nad poprawieniem dystrybucji oferty będzie koniecznością. Czescy przewoźnicy już badają polski rynek.
RegioJet zawiezie Polaków pociągiem na narty z Warszawy w austriackie Alpy
Udostępnienie rezerwacji grupowych via GDS w low-costach, to byłaby prawdziwa jakościowa zmiana
Komunikat Sabre i Southwest nie mówi nic o opcji rezerwacji grupowych w GDS, być może umowa takowej po prostu nie przewiduje. Rezerwacje grupowe w tanich liniach są często prawdziwą drogą przez mękę i tu GDS dałby dużą wartość dodaną. Z drugiej strony gros grup pojawia się na kierunkach wakacyjnych/turystycznych, także istotnie tańszych od tych biznesowych.
Tu również opcje rezerwacji można by różnicować per agencje wyspecjalizowane w droższym ruchu, jak te typu Incentive/luxury travel. Jednak ich weryfikacja jest znacznie trudniejsza, niż ta dokonana w przypadku TMC/ agentów biznesowych.
Czekamy na newsy także w tym obszarze. Dobrze jest widzieć, iż linie low cost potrafią znaleźć wspólny język z systemami GDS. Powinno to pomóc szczególnie liniom mniejszej wielkości w międzynarodowej ekspansji na nowe rynki. Polska może być jednym z beneficjentów tego trendu.
POWIĄZANE WPISY
1 lutego 2023
Zmiany w zarządzie Brussels Airlines
Peter Gerber, obecny prezes zarządu Brussels Airlines, zrezygnował wczoraj (31 stycznia)…
0 Komentarzy1 Minuty
1 lutego 2023
Śniadanie biznesowe dla branży z MICE Expert
Grażyna Grot-Duziak działająca pod własną marką MICE Expert zorganizowała śniadanie…
0 Komentarzy1 Minuty
31 stycznia 2023
Wakacje.pl: prezes UOKiK się pomylił, nie wpływamy na wysokość cen
Wakacje.pl S.A. wydały oświadczenie w związku z dzisiejszym komunikatem Urzędu Ochrony…
0 Komentarzy1 Minuta
31 stycznia 2023
Air France zwiększa liczbę lotów do Chin
Linie lotnicze zapowiadają od 1 lipca wprowadzenie do rozkładu codziennych połączeń do…
0 Komentarzy1 Minuty
31 stycznia 2023
UOKiK: Wakacje.pl z zarzutami za mylące ceny
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w…
1 Komentarz3 Minuty
30 stycznia 2023
Wizz Air: w 2022 przewieźliśmy rekordową liczbę pasażerów – ponad 45 mln osób
Wizz Air świętuje swój rekord, przewożąc ponad 45 milionów pasażerów w roku kalendarzowym…
0 Komentarzy3 Minuty
30 stycznia 2023
Zysk netto Ryanaira w III kwartale 2022 wyniósł 211 mln euro
Ryanair ogłosił dziś (30 stycznia) osiągnięty zysk netto za trzeci kwartał w wysokości…
0 Komentarzy5 Minuty
30 stycznia 2023
Travelplanet.pl: w minionym roku wakacje zdrożały o ponad 18 proc. w porównaniu do 2021
Travelplanet.pl przygotował Raport Podróznika na podstawie zarezerwowanych wakacji, który…
0 Komentarzy8 Minuty
30 stycznia 2023
Biura podróży – średnia cena sierpniowa wyższa o ponad 900 zł
W ostatnim tygodniu badanie w biurach podróży w Polsce, średniej ceny imprez wobec cen…
0 Komentarzy3 Minuty