Ameryka Południowa – do 2034 będzie dwa razy więcej samolotów

Według najnowszej globalnej prognozy rynkowej firmy Airbus (Global Market Forecast, GMF), w latach 2015-2034 Ameryka Łacińska będzie potrzebować 2540 nowych samolotów pasażerskich i transportowych, aby sprostać wymaganiom długoterminowego rozwoju regionu. Liczba ta będzie obejmować 1990 samolotów wąsko- i 550 szerokokadłubowych, takich jak A330, A350 XWB i A380, wartych około 330 miliardów dolarów. Zapotrzebowanie to oznacza, że floty pasażerskie i transportowe eksploatowane przez regionalne linie lotnicze zwiększą się ponad dwukrotnie do niemal 3000 samolotów w ciągu następnych 20 lat. Dziś 53 proc. samolotów w Ameryce Łacińskiej stanowią airbusy w służbie czołowych przewoźników regionu. Wśród nich jest pierwszy w obu Amerykach A350 XWB, dostarczony w styczniu Grupie LATAM Airlines i latający w barwach TAM.
Ruch lotniczy w Ameryce Łacińskiej będzie rósł o 4,7 proc. rocznie w ciągu następnych 20 lat, szybciej od światowej średniej (4,6 proc.). Motorem tego wzrostu są przewoźnicy mający siedzibę w regionie, którzy rozwijają się w tempie 5,0 proc. rocznie, co oznacza, że należą oni do czołowej światowej trójki najszybciej rosnących grup linii lotniczych.
Jednym z czynników wzrostu jest urbanizacja. Ameryka Łacińska jest jednym z najbardziej zurbanizowanych regionów świata, ustępującym jedynie Ameryce Północnej, a około 80 proc. populacji mieszka w miastach. Ciągły rozwój gospodarczy również przełoży się na wzrost ruchu w regionie: według GMF, w ciągu następnych 20 lat produkt brutto Ameryki Łacińskiej będzie rósł o 3,6 proc. rocznie, powyżej światowej średniej (3,2 proc.). Do wzrostu ruchu przyczynią się również pasażerowie, którzy w 2034 r. będą latać dwukrotnie częściej, niż obecnie.
Obecnie przewozy dalekodystansowe są dla przewoźników z Ameryki Łacińskiej dobrą okazją do odzyskania udziałów w rynku. Dziś czołowe linie europejskie i północnoamerykańskie obsługują większość dalekodystansowego ruchu do regionu z regionu (odpowiednio 83 i 75 proc.). W rzeczywistości według GMF do 2034 r. przepływy ruchu między Ameryką Południową a Europą Zachodnią oraz Ameryką Południową a Stanami Zjednoczonymi staną się jednymi z największych międzynarodowych przepływów ruchu na świecie.
Podobnie, rynek przewozów wewnątrzregionalnych i krajowych w Ameryce Łacińskiej ma ogromny potencjał wzrostu, zważywszy że ruch ma się niemal potroić w ciągu następnych 20 lat, rosnąc w tempie 5,3 proc. rocznie. Pasażerowie w Ameryce Północnej i Europie mogą liczyć na przynajmniej jeden lot dziennie między 20 największymi miastami w swoim regionie, ale w Ameryce Łacińskiej ta liczba jest mniejsza. Tylko 43 proc. największych miast regionu jest połączonych jednym codziennym lotem; loty do pozostałych miast odbywają się rzadziej niż co tydzień albo w ogóle.
Regionalne linie niskokosztowe (LCC) znacznie rozwinęły się w ciągu ostatnich 15 lat. W 2003 r. obsługiwały zaledwie 10 proc. ruchu lotniczego w Ameryce Łacińskiej, a dziś jest to już niemal 40 proc. Poprzednio były skoncentrowane wyłącznie w Brazylii i Meksyku, lecz dziś model LCC pojawił się na innych kluczowych rynkach, takich jak Kolumbia i Chile.
Obecnie w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach lata ponad 600 airbusów, a regionalni przewoźnicy oczekują na realizację ponad 400 kolejnych zamówień. Od 1990 r. Airbus zdobył 63 proc. zamówień netto w regionie, a tylko w ciągu ostatnich 10 lat potroił swoją eksploatowaną flotę.
POWIĄZANE WPISY
31 marca 2023
CPK podpisał umowę na drogę do nowego lotniska. Inwestycja będzie kosztować 28 mln zł
Spółka CPK podpisała umowę z firmą Trakt z Katowic na opracowanie około 30 km nowych dróg…
0 Komentarzy1 Minuty
31 marca 2023
Wizz Air połączy Warszawę z Bilbao
Wizz Air uruchomił nowe połączenie z Lotniska Chopina w Warszawie do Hiszpanii. Od marca…
0 Komentarzy1 Minuta
31 marca 2023
Lufthansa świętuje 30 lat w Katowice Airport. 3 mln pasażerów poleciało ze Śląska do Niemiec
Swoje pierwsze operacje lotnicze w Katowice Airport Lufthansa rozpoczęła 30 lat temu. W…
0 Komentarzy1 Minuty
29 marca 2023
Air Astana ogłasza letni rozkład lotów i dodaje więcej połączeń międzynarodowych
Air Astana przeszła na wiosenno-letni rozkład lotów, który będzie obowiązywał do 29…
0 Komentarzy2 Minuty
29 marca 2023
Dorothea von Boxberg nową dyrektorką generalną Brussels Airlines
Wykwalifikowana menedżerka linii lotniczych z Lufthansa Group od 15 kwietnia br. obejmie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 marca 2023
Wizz Air rekrutuje w Polsce. Poszukiwany personel pokładowy
Wizz Air kontynuuje kampanię rekrutacyjną i zaprasza wszystkich zainteresowanych do…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2023
Ryanair: Elisabeth Köstinger i Eamonn Brennan powołani na stanowiska dyrektorów
Ryanair ogłosił dziś (wtorek, 28 marca), że Elisabeth Köstinger oraz Eamonn Brennan…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2023
Ryanair poleci z Lublina do Bergamo
Wczoraj (26 marca) Ryanair zainaugurował nowe połączenie z Lublina. Połączenie będzie…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2023
Airbusy A380 Emirates polecą na Bali
Emirates wprowadzą swój flagowy samolot A380 na Bali. Inauguracyjny lot został…
0 Komentarzy1 Minuty