Amadeus – jedno łącze do sprzedaży biletów kolejowych

archiwum Amadeus

Firma Amadeus proponuje nowy model biznesowy, który znosi granice w podróżach zagranicznych, pozwala przyciągnąć zagranicznych podróżnych i przynosi nowe dochody kolejom i biurom podróży.

Model ten udostępnia biurom podróży na całym świecie jedno łącze, przez które mogą one sprzedawać bilety różnych linii kolejowych przy wyeliminowaniu konieczności oddzielnego ustanawiania relacji handlowych z poszczególnymi operatorami. W modelu tym występuje tylko jeden interfejs oraz jeden system sprzedaży, co dla biur podróży oznacza znaczne ułatwienie sprzedaży biletów kolejowych. Obecnie w ramach modelu dostępne są pełne oferty przewoźników: DB (Niemcy), RENFE (Hiszpania), SNCF (Francja — wyłącznie w krajach Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej), Trenitalia (Włochy) oraz niektórych operatorów kolejowych z Europy Wschodniej. Wkrótce dołączą kolejni.

Amadeus pełni rolę przedstawiciela handlowego operatorów kolejowych, co dla biur podróży znacznie upraszcza kwestie kontraktów, przepływów pieniężnych i fakturowania. Oznacza to także niższe koszty dla operatorów kolejowych, gdyż Amadeus załatwia wszelkie sprawy organizacji, fakturowania i rozliczeń oraz przyjmuje na siebie ryzyko finansowe i prawne związane ze sprzedażą za pośrednictwem biur podróży. Model ten umożliwia kolejom dotarcie do nowych podróżnych na nowych rynkach, gdyż Amadeus zajmuje się także promocją ich ofert pośród biur podróży.

Antoine de Kerviler, szef globalnego działu kolei i podróży naziemnych w firmie Amadeus, powiedział: „Podróże koleją nadal odbywają się głównie w granicach poszczególnych krajów, ale to się wkrótce zmieni – nasz model biznesowy otwiera nową epokę, dając branży do dyspozycji to, co jest potrzebne do odblokowania nowych możliwości wzrostu na skalę światową. Dla biur podróży model ten oznacza wygodną ścieżkę dostępu do najlepszych produktów, które wzbogacą ich całościową ofertę.”

Zagraniczni podróżni mogą rezerwować bilety kolejowe za pośrednictwem swoich biur podróży przed wyjazdem z domu, co oznacza możliwość włączenia przelotów samolotem, noclegów w hotelach i przejazdów koleją do jednego zintegrowanego planu podróży.

Antoine de Kerviler dodał: „Jestem przekonany, że od teraz przejazdy koleją będą brane pod uwagę przez znacznie większą liczbę podróżnych, tak jak na to zasługują. Dzięki naszemu rozwiązaniu koleje zyskają możliwość rezerwacji w ramach jednego zintegrowanego planu podróży, tak samo jak w przypadku przelotów lotniczych. Oczekujemy, że w najbliższych miesiącach do współpracy dołączą następni operatorzy kolejowi ze wszystkich kontynentów”.

Ronn Kostecki, kierownik projektu w Deutsche Bahn, skomentował: „Ten model biznesowy pozwala na połączenie przodujących na rynku usług przewozowych Deutsche Bahn z możliwościami technologicznymi oferowanymi przez Amadeus. Dzięki tej nowej umowie Deutsche Bahn ogromnie rozszerza swoją globalną sieć. Zwiększymy dostępność naszych biletów za pośrednictwem biur podróży, zwłaszcza tych, które dysponują szeroką ofertą dla podróżnych”.

Alessandra Bucci, dyrektor handlowa działu przewozów dalekobieżnych w Trenitalia, dodała: „Dzięki nowej umowie z firmą Amadeus, Trenitalia ogromnie zwiększy swój zasięg globalny. Obecnie wszystkie biura podróży, bez względu na wielkość, będą mogły znacznie łatwiej dystrybuować nasze produkty, co pozwoli podróżnym z całego świata jeździć po Włoszech pociągiem, zwłaszcza że w ostatnich latach kolej stała się bardzo przyjemnym i wygodnym sposobem podróżowania do najważniejszych miejsc w naszym kraju. Ponadto posunięcie to stanowi kolejny krok w realizacji naszego ambitnego projektu zapewnienia naszym klientom zintegrowanego rozwiązania, które będzie obejmować wszystkie podróże od drzwi do drzwi po Włoszech”.