Airbus A380 coraz popularniejszy

archiwum Emirates

Airbus A380 w barwach Emirates po raz pierwszy wyląduje w piątek na Lotnisku Chopina w Warszawie. Upamiętni w ten sposób rocznicę uruchomienia połączenia Warszawy z Dubajem.

Od 2007 roku 13 operatorom dostarczono 207 samolotów A380 (7 dla Qatar Airways, 14 dla Lufthansy, 10 dla Air France, 92 dla Emirates, 12 dla Qantas, 19 dla Singapore Airlines, 10 dla Korean Air, 5 dla China Southern Airlines, 6 dla Malaysia Airlines, 6 dla Thai Airways, 12 dla British Airways, 6 dla Asiana Airlines, 8 dla Etihad).
319 zamówień od 18 klientów, w tym 1 firmy leasingowej, stanowi 90-procentowy udział w rynku bardzo dużych samolotów (Very Large Aircraft – VLA).
Samoloty A380 znajdujące się na służbie obsługują rejsy na 110 trasach obsługiwanych przez 13 linii lotniczych.
Obecnie 230 portów na świecie może obsługiwać rejsy na A380.
Światowa flota A380 ma na koncie ponad 3,5 mln godzin podczas ponad 400 000 przelotów komercyjnych; samolotem podróżowało już ponad 160 mln pasażerów.
Flota A380 wykonuje dziś 300 lotów dziennie, przewożąc prawie 3 mln pasażerów miesięcznie.
A380 startuje lub ląduje co 2,5 minuty.
54 proc. przewozów A380 przypada na trasy z, do lub w obrębie Azji-Pacyfiku, a 17 proc. na azjatyckie połączenia regionalne.
Potencjał rynku VLA szacowany jest na ok. 1 500 samolotów w ciągu 20 lat (Airbus zamierza dostarczyć ok. 50 proc.).

Pierwszy lot A380 odbył się 27 kwietnia 2005 roku w Tuluzie; A380 rozpoczął loty komercyjne w barwach Singapore Airlines w październiku 2007 r.
A380 to największy cywilny samolot pasażerski (maks. liczba miejsc to 853 wobec 660 w Boeingu 747-400 oraz 605 w 747-8) w historii; maksymalna masa startowa wynosi aż 575 ton (397 ton w 747-400 i 448 ton w 747-8).
A380 składa się z około 4 milionów komponentów, oznaczonych 2,5 mln numerów części i wyprodukowanych przez 1,5 tysiąca firm z 30 krajów.
Powierzchnia skrzydła A380 wynosi 845 m2, czyli o 54% więcej niż w Boeingu 747-400. Umożliwia to lądowanie przy prędkości 20 węzłów, tj. 35 km/h wolniej niż 747 z maksymalną wagą podczas lądowania wynoszącą 386 ton i pozwala ograniczyć hałas wokół lotnisk
Rozpiętość statecznika poziomego A380 to 30,4 m, czyli niewiele mniej niż rozpiętość skrzydeł A320 (34,9 m).
Pojemność wszystkich trzech pokładów, w tym luku towarowo-bagażowego, wynosi 1 570 m3, co pozwala pomieścić 35 mln piłeczek pingpongowych
Powierzchnia obu pokładów pasażerskich A380 wynosi 550 m2, czyli tyle, ile trzy boiska do tenisa (singlowe) lub 1,25 boisk do kosza (powierzchnia użytkowa jest o 50% większa niż w Boeingu 747)
Podczas startu skrzydło A380 ulega wygięciu o ponad 4 metry w górę.
Rozpiętość skrzydeł wynosi 79,8 m, a kąt skosu skrzydła – 33,5 stopnia. Maksymalne obciążenie projektowe 6-kołowego podwozia A380 wynosi 260 ton, czyli tyle, ile 200 VW Golfów. Farba pokrywająca kadłub A380 (górna warstwa i podkład) waży 531 kg. W kadłubie samolotu znajduje się dziesięć tysięcy śrub łączących trzy główne sekcje plus kolejne 8 000 śrub mocujących skrzydła.