Accor: turyści bardziej pewni wydatków na podróże niż rok wcześniej

fot. Accor

Jak podają eksperci grupy hotelarskiej w raporcie „Europa w ruchu: spostrzeżenia dotyczące planów podróży w 2024 roku”, pomimo wciąż trudnej sytuacji finansowej w Europie, turyści są pewni swoich wydatków na podróże w 2024 roku. Co więcej, ponad połowa z nich (54 proc.) deklaruje, że będzie w stanie przeznaczyć więcej środków na wyjazdy niż rok wcześniej. Mniej finansów na podróże deklaruje zaledwie 11 proc. badanych.

W porównaniu do respondentów z pozostałych krajów objętych badaniem Polacy zdecydowanie deklarują wzrost swoich wydatków na wyjazdy. W tym roku 64 proc. Polaków przewiduje zwiększyć budżet na ten cel, a jedynie 7 proc. planuje oszczędności. Następni w kolejności są Niemcy, gdzie 61 proc. deklaruje zwiększenie wydatków wyjazdowych, przy 13 proc. oszczędzających. Jednak, jak wskazuje raport, w całej Europie podróżni planują wydawać więcej na wyjazdy. Nawet Włosi, którzy zajęli ostatnie miejsce w zestawieniu. Blisko połowa z nich (44 proc.), chcąc podróżować, planuje wydać więcej niż rok temu.

Badanie wskazuje też, że respondenci planują wyjeżdżać nieznacznie częściej w celach wypoczynkowych w tym roku, a zagraniczne workations czy bleisure, czyli podróże łączące pracę z wypoczynkiem stają się coraz bardziej popularne. Sprzyjają temu zmiany po stronie pracodawców, chętniej oferujących swoim zespołom większą swobodę w zakresie elastycznej pracy i podroży służbowych. W efekcie co piąty Europejczyk (19 proc. badanych) planuje odbyć co najmniej jedną podróż łączącą pracę i wypoczynek w 2024 roku.

„Pomimo trwających wyzwań makroekonomicznych i geopolitycznych, 2024 zapowiada się intensywnie dla branży turystycznej ze względu na duże zainteresowanie podróżnych. Nasz raport zwraca uwagę na kilka kluczowych tematów, jednak najistotniejszym z nich jest dzisiaj kryzys klimatyczny i troska o środowisko naturalne. Cieszymy się, że coraz więcej podróżujących przywiązuję wagę do tego, w jaki sposób firmy turystyczne podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju, a z czasem będzie to coraz ważniejsze dla ich wyborów” – zauważa Patrick Mendes, CEO, premium, midscale & economy, Accor Europe & North Africa.

„Wśród podróżniczych długoterminowych trendów dbałość o dobre samopoczucie jest jedną z kluczowych intencji turystów. Dlatego zjawiska takie jak bleisure pozostaną z nami na stałe, więc firmy turystyczne muszą mieć odpowiednie strategie, które będą adresowały te potrzeby, by wyprzedzić konkurencję” – dodaje.

Kierunkiem, dokąd chcą podróżować respondenci jest Południowa Europa – co czwarty z nich (23 proc.) planuje podróż do Hiszpanii, a następnie do Włoch (18 proc.), Francji (16 proc.), Portugalii i Grecji (13 proc.). Poza Europą, badani wskazują na Amerykę Północną lub Środkową oraz Azję (po 16 proc.).

Oto kilka z głównych trendów, jakie prezentuje najnowsza edycja raportu przygotowanego przez Accor:

Z myślą o oszczędności

Podczas gdy konsumenci chcą wydawać więcej, dla zdecydowanej większości (87 proc.) oszczędzanie jest wciąż ważne, ze względu na inflację i wzrost kosztów utrzymania. W tym celu badani wybierają bardziej przystępne cenowo noclegi (27 proc.) i ograniczają wydatki (27 proc.).

Świadomość klimatyczna a ograniczenia

Siedmiu na dziesięciu podróżnych (71 proc.) twierdzi, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny przy podejmowaniu decyzji dotyczących podróży. Najbardziej skoncentrowani na ekologii są Włosi. Aż 82 proc. badanych uważa, iż zrównoważone rozwiązania są dla nich ważne w procesie decyzyjnym. Kolejne miejsca w tym względzie zajmują odpowiednio: Hiszpania (78 proc.) i Polska (77 proc.), zaś dla Brytyjczyków ta kwestia zdaje się najmniej znacząca (61 proc.).

Trzech na czterech podróżnych (77 proc.) twierdzi, że obawy związane z klimatem będą miały rzeczywisty wpływ na zwyczaje w podróży i rezerwacje noclegów. Wśród zmian, jakie wymieniają badani pojawia się: rzadsze podróżowanie (11 proc.), rezygnację z przelotów (14 proc.) oraz aktywne poszukiwanie zrównoważonych dostawców zakwaterowania lub organizatorów wycieczek (10 proc.).

Jednak pomimo dobrych intencji, badani zwracają uwagę na przeszkody, które ograniczają zrównoważone wybory, takie jak sprzeczne presje kosztowe, wymienione przez 38 proc. respondentów, oraz brak istotnych i praktycznych informacji (23 proc.).

Wydłużony szczyt sezonu

Jak zauważają eksperci Accor, jednym z następstw zmian klimatycznych jest rosnąca popularność unikania szczytów sezonowych przez podróżnych. Jeden na trzech respondentów (32 proc.) twierdzi, że celowo wybierze wakacje poza szczytem, aby obniżyć koszty. Jednocześnie jeden na pięciu (19 proc.) planuje uniknąć fal upałów, takich jak te, które wystąpiły w zeszłym lecie w południowej Europie. Z tego względu, niektóre ciepłe destynacje mogą wydłużyć sezon turystyczny, a oferty biur podróży na wyjazdy do ciepłych krajów pojawiają się już od początku roku.

Strefy wpływów

Planując wyjazdy, podróżni korzystają z rekomendacji znajomych czy rodziny. Aż 35 proc. przyznaje, że mają one rzeczywisty wpływ na ich decyzje. Mniej niż 1/3 (29 proc.) kieruje się recenzjami online w porównywarkach ofert lub na stronach internetowych hoteli.

Lojalność wciąż ma duże znaczenie przy wyborze oferty – 17 proc. respondentów wymienia zaufanie do marki czy operatorów jako ważny czynnik. Członkostwo w programie lojalnościowym danego dostawcy zakwaterowania lub organizatora wycieczek ma również kluczowe znaczenie dla 6 proc. respondentów.

Jeden na sześciu respondentów (16 proc.) kieruje się wyborem destynacji, które widział w programach telewizyjnych lub filmach, czemu odpowiada tzw. Set-jetting, czyli spędzanie wakacji w miejscach, w których kręcone są programy telewizyjne lub filmy.

Około 12 proc. respondentów wybiera miejsca docelowe, które widzieli w mediach społecznościowych. Tyle samo osób kieruje się poradami biura podróży.

Hotelowy raj

Hotele dominują jako najpopularniejszy rodzaj zakwaterowania wakacyjnego dla podróżnych. To właśnie w nich 2/3 badanych (65 proc.) planuje pobyt w tym roku. Jeśli chodzi o wybór hotelu, badani niezmiennie kierują się kosztami i lokalizacją, jednak coraz częściej zwracają uwagę na poziom serwisu i obsługi. Jest to kluczowe dla 21 proc. respondentów. Inne czynniki decydujące o rezerwacji to oferta gastronomiczna (37 proc.), atmosfera (17 proc.) i dostępność lokalnych atrakcji (11 proc.).

Inne spostrzeżenia i trendy ujawnione w najnowszym raporcie Accor obejmują:

  • Samotne podróżowanie: 17 proc. badanych planuje wyjazdy w pojedynkę.
  • Podróże z czworonogami: 9 proc. wczasowiczów planuje zabrać ze sobą swoje zwierzęta domowe.
  • Głębsze połączenie: dla 36 proc. respondentów ważne jest zanurzenie się w lokalnych kulturach i społecznościach, które odwiedzają na wakacjach, a 13 proc. musi czuć, że wnoszą pozytywny wkład w miejscową społeczność.
  • Naładowanie ciała i duszy: odpoczynek i relaks są najważniejszą rzeczą na wakacjach dla 44 proc. podróżnych, a 15 proc. potrzebuje przerwy, by poprawić balans między życiem zawodowym a prywatnym. Z kolei 36 proc. twierdzi, że ważne jest, aby wybrać wycieczkę, która pozwoli im zadbać o dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne oraz pozostawić stres za sobą.
  • Koncerty, konkursy i karnawały: 9 proc. podróżnych wybierze się w podróż, by odkrywać kulinarne smaki nowych krajów lub wracać do ulubionych miejsc. Taki sam odsetek planuje wyjechać na wydarzenia muzyczne, takie jak koncert Taylor Swift, który napędza branżę na całym świecie. Z kolei 6 proc. wybierze się w podróż związaną z wydarzeniami sportowymi, jakimi są Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Paryżu w 2024 roku.
  • Drogi, koleje i szlaki wodne: 19 proc. planuje wybrać się w tym roku na wycieczkę drogową, 9 proc. na rejs statkiem lub wycieczkę, a 3 proc. na luksusową podróż koleją.

Raport został opracowany na bazie badań przeprowadzonych na zlecenie Accor wśród 8 tys. podróżnych z siedmiu krajów europejskich.