LOT Metropolia Lublin wprowadza nowe udogodnienia dla osób g/Głuchych
Karty komunikacji dla g/Głuchych to nowe narzędzie poprawiające dostępność oferty turystycznej Lublina dla osób ze specjalnymi potrzebami. Z myślą o nich, Lokalna Organizacja Turystyczna Metropolia Lublin, dzięki dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, opracowała i zaprojektowała karty komunikacji ułatwiające g/Głuchym porozumiewanie się z obsługą obiektów gastronomicznych i kulturalnych.
Karta komunikacji dla g/Głuchych to zbiory piktogramów oraz krótkich komunikatów słownych podzielonych na kilka części, które ułatwiają porozumiewanie się ze słyszącymi. Pomysłodawcą wdrożenia ich do branży noclegowej była Zachodniomazurska Lokalna Organizacja Turystyczna. Następnie LOT Metropolia Lublin wprowadziła to rozwiązanie w Lublinie, a dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego rozszerza je o karty dla gastronomii i obiektów kultury.
“Karty zawierają najczęściej pojawiające się zapytania i potrzeby podczas wizyty w restauracji czy obiekcie kulturalnym. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu, g/Głusi mogą czuć się komfortowo w komunikacji z obsługującymi ich osobami słyszącymi, które zazwyczaj nie znają Polskiego Języka Migowego” – mówi Krzysztof Raganowicz, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Metropolia Lublin.
“Osoba g/Głucha może za pomocą karty komunikować swoje potrzeby i zapytać o szczegóły, mając gwarancję, że kelner czy kasjer ją zrozumie. Za pomocą karty można zapytać m.in. o to, czy w lokalu znajduje się wolny stolik, dowiedzieć się o dostępność dań wegetariańskich czy wegańskich, ale również o alergenach, jak długo trzeba czekać na zamówienie, zapytać o możliwość płatności kartą lub gotówką, drogę do toalety, hasło do Wi-Fi, a także, gdzie znajduje się najbliższy bankomat oraz czy w lokalu znajduje się osoba, która zna język migowy” – dodaje Krzysztof Raganowicz.
Udział w turystyce osób g/Głuchych jest utrudniony przez m.in. trudności w porozumiewaniu się z osobami słyszącymi, nieodbieranie bodźców dźwiękowych oraz brak świadomości słyszących w zakresie ich specjalnych potrzeb. Mimo tych wyzwań, przy niewielkim wysiłku ze strony branży turystycznej, może być ona dla nich w pełni dostępna. Jednym z kroków, który ma w tym pomóc, jest zniwelowanie barier komunikacyjnych.
Powstałe narzędzie jest owocem wielu miesięcy prac. Karta została skonsultowana wielowymiarowo przez reprezentantów lubelskiego środowiska g/Głuchych tak, by jak najlepiej odpowiadała na ich praktyczne potrzeby podczas wizyt w restauracjach, muzeach czy galeriach.
“To nie pierwsza inicjatywa stworzona przez nasze stowarzyszenie z myślą o osobach g/Głuchych. Wcześniej wprowadziliśmy już takie karty do obiektów hotelowych w Lublinie. Dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego prowadziliśmy również spacery po Lublinie z przewodnikiem z tłumaczeniem na Polski Język Migowy. Systematycznie edukujemy naszą kadrę w zakresie specjalnych potrzeb osób g/Głuchych” – dodaje Anna Nieoczym, kierownik Centrum Inspiracji Turystycznej w Lublinie.
POWIĄZANE WPISY
17 maja 2024
Lotnisko Chopina w Warszawie: lepszy dostęp do darmowej wody w terminalu lotniska
Lotnisko Chopina w kwietniu odprawiło blisko 1,59 mln osób. Od początku drugiego kwartału…
0 Komentarzy2 Minuty
15 maja 2024
Sezon turystyczny na Mazowszu nabiera tempa
Wraz z powitaniem wiosny zwiększa się oferta turystyczna w województwie mazowieckim.…
0 Komentarzy6 Minuty
14 maja 2024
Paweł Niewiadomski prezesem PIT po raz czwarty. Kilka nowych twarzy w radzie izby
Jako jedyny zgłoszony kandydat Paweł Niewiadomski został wybrany na stanowisko prezes…
0 Komentarzy6 Minuty
14 maja 2024
Wrocław zaprasza na 8. Dni Odry
Dni Odry, zainicjowane w 2016 roku z okazji otwarcia Bulwaru Xawerego Dunikowskiego,…
0 Komentarzy17 Minuty
14 maja 2024
Praga jest szóstym najpopularniejszym miejscem spotkań na świecie
Według najnowszych danych, czeska stolica poprawiła wyniki rok do roku nie tylko pod…
0 Komentarzy6 Minuty
10 maja 2024
Powołano członków Rady IX Kadencji Polskiej Organizacji Turystycznej
Minister Sportu i Turystyki Sławomir Nitras wręczył powołania do Rady IX Kadencji…
0 Komentarzy1 Minuty
10 maja 2024
Turystyczna współpraca krajów Zatoki Perskiej
Ministrowie z krajów Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC) omówili przyszłość podróży…
0 Komentarzy3 Minuty
9 maja 2024
Joanna Czechowska w Polskim Holdingu Hotelowym
Joanna Czechowska z początkiem maja 2024 roku zasiliła szeregi biura komunikacji i PR w…
0 Komentarzy2 Minuty
9 maja 2024
Dolny Śląsk Rowerem – nowoczesny sposób na promocję regionu
Strona i aplikacja Dolny Śląsk Rowerem to modelowe narzędzie promocji województwa poprzez…
0 Komentarzy4 Minuty