Lotnisko we Wrocławiu – ponad 1,4 mln pasażerów w 2021 roku

fot. archiwum Lotniska we Wrocławiu

Z usług wrocławskiego lotniska skorzystało w 2021 roku prawie 1 419 000 pasażerów, o 40,9 proc. więcej niż w 2020 i o 60 proc. mniej niż w 2019 roku.

Na statystyki 2021 roku bardzo duży wpływ miały trzy czynniki. Po pierwsze, pasażerski ruch lotniczy wrócił dopiero od weekendu majowego, a w pełni właściwie od połowy czerwca. To był skutek ograniczeń związanych z falą pandemii z początku 2021 roku.

Po drugie, kiedy ograniczenia były znoszone, od razu rosło zainteresowanie podróżami lotniczymi przede wszystkim o charakterze wakacyjnym, a zwłaszcza z oferty tanich linii i biur podróży. Świetnie widać to było latem: w lipcu wrocławski port obsłużył 217 tys. pasażerów, w sierpniu 247 tys., a we wrześniu 215 tys. To odpowiednio 55 proc., 65 proc. i 60 proc. tego co w roku 2019. Największym popytem cieszyły się wyloty w kierunkach południowych do Turcji, Grecji, Włoch, Hiszpanii czy Chorwacji.

Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław, powiedział: „Od szczytu wakacyjnego ruch, szczególnie ten niskokosztowy, szybko się odbudowywał. W ostatnich miesiącach 2021 roku z takich połączeń skorzystało już tylko o 25-35 proc. podróżnych mniej niż w tym samym okresie 2019 roku, czyli przed pandemią. Mam nadzieję, że to trwała tendencja. Pomimo chwilowego spowolnienia, jakie mamy teraz w styczniu, odbieram to generalnie jako dobry prognostyk na rok 2022.”

To był dobry rok dla low coastów

Tanie linie – licząc razem z krajowym połączeniem niskokosztowym do Gdańska – w całym roku 2021 przewiozły łącznie prawie 867 tys. pasażerów wrocławskiego lotniska, o ok. 34 proc. więcej niż w 2020 roku. Dla porównania: w 2019 było to ponad 2,1 mln.

Z oferty biur podróży skorzystało blisko 300 tys. podróżnych, ponad 185 proc. więcej niż przed rokiem i 45 proc. mniej niż w 2019.

Sieciowe połączenia słabiej

W przypadku połączeń sieciowych. ruch pozostaje na poziomie 35-40 proc. tego co w 2019 roku. Wynika to z faktu, że firmy i duże korporacje nadal ograniczają podróże o charakterze biznesowym. Tak jest na całym świecie. To trzeci ze wspomnianych czynników. Oczywiście przewoźnicy sieciowi z pewnymi sukcesami starają się zastąpić swoją siatkę połączeń biznesowych ofertą kierowaną do pasażerów podróżujących prywatnie – stąd świetne możliwości połączeń do wielu egzotycznych miejsc z przesiadką we Frankfurcie czy Amsterdamie.

Dariusz Kuś dodał: „Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, uważam że szklanka jest do połowy pełna, ponieważ obserwujemy trend wzrostowy. Istnieją mocne przesłanki ku temu, że zostanie on utrzymany.
W tym roku spodziewamy się jednak stopniowego znoszenia ograniczeń dla podróżnych. To już się dzieje np. w Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii. Sądzę, że inne kraje, a potem Polska również, pójdą tą drogą. To czynnik sprzyjający zwiększaniu ruchu lotniczego w bieżącym roku.”

Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław, skomentował: „Wiele wskazuje na to, że najtrudniejszy okres branża lotnicza ma już za sobą. Liczymy na to, że nie nastąpią żadne niekorzystne i trudne dziś do przewidzenia zmiany sytuacji.”
Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław, zaznaczył: „Branża potrzebuje stabilizacji warunków. To pozwoli przewoźnikom planować z większym wyprzedzeniem, stopniowo przywracać pełną siatkę połączeń, a pewnie też wprowadzać nowe kierunki.

Dariusz Kuś podsumował: „Teraz znajdujemy się w trudnym momencie, w okresie nasilenia pandemii, więc przewoźnicy niskokosztowi chwilowo ograniczyli ofertę, ale sądzę, że taka sytuacja potrwa tylko przez pierwsze tygodnie roku. Już w lutym, a pełniej w marcu, czyli 2-3 miesiące wcześniej niż przed rokiem, ruch zacznie powracać do normalności. Jest więc szansa, że oferta przewoźników niskokosztowych i biur podróży na wakacje będzie już bardziej zbliżona do tej z 2019 roku.”

Lotnisko we Wrocławiu – sześć nowych kierunków i dwa powroty w zimowym rozkładzie lotów