Private jety zmiotą lotnicze podróże służbowe niższej kadry – to wyzwanie dla linii
Czy popularność private jetów w Polsce zagrozi ożywieniu w podróżach służbowych ? Polskie dynamiczne firmy już dziś korzystają z ich dobrodziejstw.
Pandemia przyniosła wzrost popularności private jetów, bez wątpienia mają one kilka zalet. Większe bezpieczeństwo epidemiczne a także pełna elastyczność w zakresie rozkładów i miejsc lądowania to tylko nie które z nich. Nie bez znaczenia dla popularności privat jetów były też ciecia w siatkach połączeń linii lotniczych.
Polska gospodarka się mocno internacjonalizuje to miało sprzyjać liniom ( wzrost popytu)
Bez wątpienie przez ostatnie lata mieliśmy do czynienia z raptownym wzrostem inwestycji zagranicznych polskich firm. Obok państwowych championów jak KGHM, który zainwestował m.in. w Chile czy Orlenu, który kontynuował swoje inwestycje w Czechach i na Litwie pojawiło się grono nowych zerkających na zagranicę firm.
Przede wszystkim należy wymienić farmacje, z inwestycjami Polpharmy w Kazachstanie i Adamedu w Wietnamie. Do tego doszedł beneficjent covidu Mercator Medical ze swoją rosnącą fabryką w Tajlandii. Ale to nie wszystko, bardzo mocno rośnie segment producentów okien / bram a także meblarski. Nie zapominajmy o branży IT z jej super dynamicznym liderem Comarchem.
Ten trend miał sprzyjać wzrostowi popytu na podróże służbowe i był nadzieją dla linii na szybkie odbudowanie się po Covidzie. Czy jednak właśnie teraz nie dojdzie do strukturalnej zmiany w obszarze podróży służbowych ?
Duże polskie firmy inwestują w private jety
Nie jest tajemnicą iż w ostatnich miesiącach i latach większość inwestujących zagranicą polskich firm zainwestowało we flotę priviate jet. Największą polską firmę oferującą podróże tego typu stworzył Zygmunt Solorz, znany z trafnego przewidywania mega trendów.
Poza Jet Story Solorza, w prywatne samoloty zainwestowali tez inni najbardziej znani biznesmeni jak szefowie Polpharmy, Wiśniowskiego czy spółek z imperium Sołowowa i Kulczyka. A pod koniec 2020 roku rynek obiegła informacje o podobnej inwestycji Comarchu.
Covid pokazuje że można pracować zdalnie – podróże średniej kadry będą cięte “sfinansują” private jety ?
Covid pokazał szefom wielu firm iż biznesy można robić bez podróży służbowych. Albo ograniczając je do minimum. Na rynku może pojawić się nowy trend. Podróże private jetami będzie odbywał tylko zarząd lub najwyższy szczebel managerski. Wszystkie zaś podróże służbowe niższego szczebla będą mocno cięte.
W takiej sytuacji rezygnacja z podróży pracowników niższego szczebla pozwoli wygenerować oszczędności, które sfinansują dużo droższe loty private jetami. Na poziomie budżetu firmy na podróże, możemy więc nadal osiągnąć równowagę. Będzie to miało jednak duże konsekwencje dla regularnych linii lotniczych.
Mogą się one nie doczekać powrotu popytu o skali, która pozwoliłaby na odbudowanie siatki nastawionej stricte na pasażera służbowego.
Ślad węglowy – privat jety ostro zwiększyły produkcje Co2 ale tu także można się bronić
Segment private jetów może zostać wkrótce postawiony pod ścianę w związku ze skokowym wzrostem emisji co2.
Także w tym przypadku możemy mieć jednak kolejny argument, który nie będzie sprzyjać regularnym liniom.
Przedsiębiorstwa używające private jetów mogą się bowiem bronić, iż ograniczając masowe podróże służbowe pracowników niższego szczebla, wymiernie ograniczyły emisje Co2 w skali całej firmy.
Tu także może zajść efekt kompensacji. Dodatkowo może się też zdarzyć iż podróże na krótkich odcinkach zostaną w całości przesunięte na rzecz kolei , dużo bardziej ekologicznej. Takie przesunięcie da kolejny argument by bronić private jetów w kontekście śladu węglowego.
Co ciekawe kolejne komentarze ze świata linii lotniczych zdają się potwierdzać że biznes travel nie wróci do poziomów sprzed Pandemii jeszcze przez długi czas. CEO Virgin Austrialia właśnie potwierdziła, iż spodziewa się istotnego przesunięcia ciężaru w kierunku ruchu wakacyjnego. Z perspektywy Australii, która wcześniej zaczęła ożywienie w turystyce i lataniu jest to cenna wskazówka dla Europy.
Z pewnością wzrost popularności private jetów wśród polskich firm jest faktem, może on skanibalizować podróże służbowe niższego szczebla. Będzie to jednak tylko jeden z czynników / wyzwań dla linii lotniczych i agentów obsługujących podróże służbowe. Adopcja narzędzi typu justification tool, eliminacja śladu węglowego, wynajem długoterminowy a wreszcie ciśnienie na bezpośrednią dystrybucje oferty stworzą mieszankę, która zrewolucjonizuje rynek podróży służbowych. Czy linie lotnicze i agenci są na to gotowi . Czas pokaże.
POWIĄZANE WPISY
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Biura podróży – wycieczki nieco tańsze, ale marże podobne jak przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy3 Minuty
29 kwietnia 2024
Corendon Airlines: nowe połączenie z Warszawy do Alanyi
Corendon poszerza siatkę połączeń z Polski. Nowością jest trasa z Warszawy do Alanyi,…
0 Komentarzy3 Minuty
23 kwietnia 2024
Otwarcie sezonu turystycznego w Chorwacji
180 polskich touroperatorów, agentów turystycznych, ekspertów z branży i dziennikarzy…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty