Agenci turystyczni wysłuchali i pogadali
Już po raz drugi redakcja dwutygodnika „Wiadomości Turystyczne” zorganizowała w Warszawie Forum Agentów Turystycznych. Tym razem przybyło na nie około setki chętnych.
Na początku mieli okazję wysłuchać wykładów prof. Witolda Orłowskiego o perspektywach gospodarczych Polski oraz Dariusza Pietrzaka, pełnomocnika ds. handlowych LOT-u o ryzykownych decyzjach biznesie.
Trudny wykład, ale jeden z najważniejszych tego dnia wygłosiła, doradca podatkowy i radca prawny Justyna Zając – Wysocka. W sposób niezywkle przejrzysty starała się wytłumaczyć prawne aspekty rozliczeń w turystyce. Przytaczała wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach płatności za usługi turystyczne. Podkreśliła, że wygrane przez polskich przedsiębiorców sprawy przeciwko polskim urzędom są potem wyznacznikiem dla polskich sądów, np.. dla Sądu Administracyjnego.
Trend tegoroczny: sądy administracyjne nie wydają już innych wyroków jak te, które pozwalają marże ujemną rozliczać. To duży sukces a rok ostatni można uznać z a owocny, jeśli chodzi o korzystne dla podatników wyroki zarówno sądów administracyjnych, jak i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dużo uwagi prelegentka poświęciła tzw. marży ujemnej.
Z dziennikarskiej działki – Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. badań i rozwoju, IMM, wygłosiła wykład o prawidłowych relacjach na linii: biuro – media i starała się podać tzw. żelazne zasady postępowania z dziennikarzami. Tu ciekawostka, prawie wszystkie, oczywiste wydawałoby się punkty, nie są absolutnie realizowane przez większość biur podróży. Ale może po wielokrotnym przypominaniu przedstawicielom biur podróży tzw. „prawd oczywistych” (bo tym są przytoczone zasady), sytuacja ta zmieni się na lepsze z korzyścią dla obu stron
Bartłomiej Rak wiceprezes firmy Socjomania tłumaczył jak korzystać z facebooka, jak działać na facebooku żeby docierać nie do 10-12 proc. odbiorców, ale do większej liczby. Według jego słow: „Średnio, na polskim facebooku mamy 199 znajomych, zaś większość osób otwiera co prawda facebooka o godz. 7.00 ale liczba zaglądających na niego wzrasta w ciągu dnia, by apogeum osiągnąć ok. 21. Wtedy przedstawiciele biur powinni publikować najwięcej wiadomości… Osoby najaktywniejsze odbierają najwięcej newsów, więc trzeba się w nich przebić. Marki dają swoje newsy, osoby prywatne swoje, nasi przyjaciele… Średnio wpis na facebooku żyje ok 3 godzin. Nie ścigajmy się na liczby fanów, nasi fani powinny być osobami konkretnymi… Trzeba stworzyć komunikatywność – fani powinni pisać do nich, jeśli tylko piszemy do nich – jest niedobrze!…Reklamę na fb warto stargetować! (np. do osób z bazy mailingowej)”.
Jako ostatni prelegent wystąpiła prof. Magdalena Kachniewska z Katedry Turystyki SGH. Zajęła się tematem gorącym w ostatnich miesiącach czyli starała się wytłumaczyć czy internet oznacza koniec agentów turystycznych. Powiedział m.in.: „Wartość dodana w handlu nic się nie zmieniła od wieków… W tej chwili agenci nie dostarczają informacji…Ważna jest informacja, oszczędność czasu, eliminacja zagrożeń i poczucia niepewności i komfort. Informacja jest niezbędna dla handlu, bez niej nie wiedzielibyśmy o istnieniu niektórych towarów lub usług. Podobna sytuacja jest w turystyce…
Prelegentka ostro postraszyła zebranych teoriami na temat rosnącej mocy internetu i braku perspektyw dla małych biur, jak to nazwała „kantorów”, chociaż przyznała, że całkowita eliminacja usług tradycyjnych agencji turystycznych nie jest raczej możliwa. Jednocześnie namawiała agencje turystyczne do większego nasilenia aktywności internetowej. Jednak jak podkreśliła : „funkcjonowanie w świecie wirtualnym wymaga zmiany modelu biznesowego w kierunku takich rozwiązań, które umożliwią działania organizatorskie samym turystom”. Ostatnim akcentem Forum i – jak się można było domyślić najgorętszym – była debata. O tym piszemy jednak oddzielnie w materiale „Agenci turystyczni jeszcze nie umierają”.
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Polinezja Francuska od teraz dostępna dla podróżujących z Exim Tours
Exim Tours, część Grupy DERTOUR, wprowadza Polinezję Francuską do swojej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
15 kwietnia 2024
Biura podróży – duża podaż i mocny złoty przyhamowały wzrost cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
Forum potrzebne ale…
– koszt uczestnictwa stanowczo za DROGI
– za mało czasu poświęcono dyskusji agent kontra touroperator.
– tematyka ważna dla biur zbyt krótka, natomiast tematyka zbyteczna za długa
Forum potrzebne ale…
– koszt uczestnictwa stanowczo za DROGI
– za mało czasu poświęcono dyskusji agent kontra touroperator.
– tematyka ważna dla biur zbyt krótka, natomiast tematyka zbyteczna za długa