Biała Księga przyniosła MSiT tylko wstyd
Ministerstwo nie powinno publikować tak fatalnie przygotowanej Białej Księgi. Nie przyniosła ona branży turystycznej żadnych korzyści – stwierdzili uczestnicy panelu „Biała Księga Regulacji Systemu Promocji Turystycznej w Polsce”, który odbył się podczas konferencji Travel Meetings Krakow Małopolska 2019.
Założenia Białej Księgi streścił Piotr Laskowski, prezes Krakowskiej Izby Turystyki. Przedstawił on także odpowiedź Urzędu Miasta na Księgę, zawierającą zarzuty chęci centralizacji systemu promocji w Polsce oraz anachronicznego podejścia do kwestii współpracy z sektorem prywatnym.
Wszyscy dyskutanci pochwalili przeniesienie turystyki do Ministerstwa Rozwoju, choć – jak podkreśliła Agnieska Sikorska, dyrektor biura Śląskiej Organizacji Turystycznej – ważniejsze jest, by turystyką zajmowali się odpowiedni ludzie, niż to, jakiemu resortowi podlegać będzie ta branża.
Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, zwrócił uwagę, że branża turystyczna jest trochę sama sobie winna, ponieważ nie stworzyła swojego projektu ustaw o systemie promocji i usługach hotelarskich, stąd nie powinna krytykować urzędników, że taką próbę podjęli. Prezes Biedroń zaproponował też, żeby nie czekać na uchwalenie ustaw, ale spróbować walczyć o cząstkowe rozwiązania problemów zawartych w Białej Księdze. Jednocześnie ocenił, że opublikowanie dokumentu przyniosło wstyd MSiT oraz że nic dobrego nie dało samej branży.
Agnieszka Sikorska z kolei podkreśliła, że lokalne i regionalne organizacje turystyczne zgłaszały swoje pomysły do nowej ustawy o systemie promocji turystycznej, ale większość z nich nie została ujęta w Białej Księdze.
W podobnym tonie wypowiedziała się Anna Jędrocha, wiceprezes Stowarzyszenia Kongresy i Konferencje w Polsce, która zarzuciła autorom Białej Księgi, że praktycznie nie uwzględnili żadnych postulatów jej środowiska, które prawdopodobnie spoczęły na dnie ministerialnych szuflad.
Bartłomiej Walas, reprezentujący Urząd Miasta, zwrócił uwagę, że ideałem nieosiągalnym w Polsce jest model austriacki, w którym przedsiębiorcy turystyczni (biura, hotelarze) obowiązkowo zrzeszani w izbach gospodarczych i organizacjach, ustalają algorytm udziału finansowego w zarządzaniu turystyką. Podkreślił także, że najważniejszym źródłem konfliktów jest podział obowiązków i kompetencji a jeśli pomysły zawarte w Białej Księdze zostaną wprowadzone w życie w przyszłej ustawie, przedsiębiorcy będą odchodzić z organizacji turystycznych na wszystkich szczeblach.
Agnieszka Sikorska optowała za obowiązkowej przynależności do organizacji turystycznych wskazując, że dobrowolność skutuje problemami z ich finansowaniem.
Grzegorz Biedroń podkreślił, że skuteczna promocja turystyczna Polski, oznacza, że za polskie usługi i towary będziemy uzyskiwać wyższe ceny. A o promocję kraju musimy zadbać, bo wizerunek Polski jest niestety zły.
Bożena Zaremba-Marcych, Kierownik Referatu Gospodarki Turystycznej w Wydziale ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa zajęła się kwestiami najmu krótkoterminowego ujętymi w Białej Księdze. Według niej w omawianym dokumencie zabrakło problemu prawnego uregulowania działalności portali rezerwacyjnych a także kwestii oprawnień do stanowienia prawa lokalnego dla samorządów lokalnych.
Anna Jędrocha skomentowała, że „Każdy właściciel obiektu noclegowego powinien zgłosić się do ewidencji, zaś miasto nie ma narzędzi do kontroli tych, którzy się nie zgłoszą.”
Bożena Zaremba-Marcych odpowiadziała, że miasto informuje przedsiębiorców o konieczności rejestrowania działalności i od czerwca do ewidencji zostało dopisanych 600 adresów.
Wszyscy dyskutanci oraz praktycznie wszyscy obecni na sali – z wyjątkiem jednego osobnika atakującego wszelkie zmiany w obowiązującym prawie – opowiedzieli się za wniesieniem opłaty turystycznej, coraz więcej przekonuje się do tego, że powinna być ona obowiązkowa. Jedyne różnice wśród rozmówców dotyczą sposobu dystrybucji pieniędzy otrzymanych z tejże opłaty. Zamiast iśc za przykładem państw, w których od pewnego czasu funkcjonują sprawdzone sposoby, w Polsce wciąż trwają kłótnie, kto ma otrzymać pieniądze z opłaty turystycznej (np., czy ma iść tylko do loaklanych organizacji, czy tylko do regionalnych) oraz na co pieniądze powinny być przeznaczane (tylko na promocję czy też też wszelkie potrzeby miast).
POWIĄZANE WPISY
29 kwietnia 2024
Koreańska agencja PR otwiera drzwi na polskim rynku
Przedstawicielstwo Koreańskiej Narodowej Organizacji Turystycznej w Europie Wschodniej…
0 Komentarzy1 Minuty
26 kwietnia 2024
Polski urzędnik promuje turystykę – przejechał 280 km rowerem z Berlina do Poznania
Co robi urzędnik? Odruchowa odpowiedź na to pytanie – choć nieco krzywdząca – brzmi…
0 Komentarzy5 Minuty
26 kwietnia 2024
Gdańsk dołącza do Przewodnika Michelin
Na mocy umowy podpisanej przez Polską Organizację Turystyczną ze słynnym Przewodnikiem…
0 Komentarzy2 Minuty
25 kwietnia 2024
Rankomat.pl: szykuje się rekordowa majówka pod względem wyjazdów za granicę. Najchętniej wybieramy Włochy i Hiszpanię
Majówka w 2024 roku ma być rekordowa pod względem zagranicznych wyjazdów – z Polski…
0 Komentarzy6 Minuty
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty
22 kwietnia 2024
Powstał Polski Klaster Enoturystyczny. Rośnie popularność polskich winnic
Razem z rosnącą liczbą polskich winnic, rozwija się u nas także enoturystyka. W kraju…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty