Sprzedajesz usługi turystyczne online? Sprawdź, czy robisz to dobrze

Ponad połowa Polaków przełamała swoje wątpliwości dotyczące zakupów w internecie. Od kilku lat w każdym obszarze statystyki rosną – co roku przybywa ok. milion internautów. Jak w tej rzeczywistości mogą odnaleźć się sprzedawcy usług turystycznych? O tym mówił podczas IV Forum Promocji Turystycznej Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl.
Już 83,6 proc. Polaków korzysta z internetu (nastąpił wzrost z poziomu 79 proc. w 2017 r. i z 76,6 proc. z 2016 r.). W naszym kraju jest 27,8 mln internautów w wieku od 7 do 75 lat (26,5 mln w 2017 r. i 25,8 mln w 2016 r.). 56 proc. z nich dokonało kiedyś zakupów online (54 proc. w 2017 r. i 48 proc. w 2016 r.). A więc kupujący online stanowią ponad połowę wszystkich użytkowników Internetu. Dynamika wzrostu rynku e-commerce w Polsce rośnie bardzo szybko – z 30 mld w 2015 roku wzrósł w 2017 r. aż do 70 mld zł. Nie ma więc wątpliwości, że warto sprzedawać online. Ale jak robić to skutecznie? Dowiedzieli się tego słuchacze wykładu Grzegorza Bosowskiego, prezesa Fly.pl, który wystąpił na IV Forum Promocji Turystycznej,
Co zrobić, żeby funkcjonować w sieci odpowiedni sposób?
Czym musi się wyróżniać dobry serwis online? Grzegorz Bosowski przypomniał osiem zasad, których należy się bezwzględnie trzymać:
1. domena – musi być prosta i łatwa do zapamiętania. Odchodzimy od domen „generycznych”. nazwa nie musi już mówić, co się kryje za serwisem i co sprzedajemy (przykład: Olx).
2. widoczność w sieci – strona musi być widoczna w wyszukiwarkach internetowych i serwisach społecznościowych
3. wartość dodana – czemu klient ma kupić akurat na mojej stronie? Czyli programy lojalnościowe, konkursy, a także wysoka jakość obsługi
4. użyteczność – ważne, by klient umiał intuicyjnie poruszać się po stronie, miał dostęp do wygodnej płatności online, proces rezerwacyjny był intuicyjny itd.
5. unikalność – klient musi u nas znaleźć treści które go zainteresują, unikalny produkt
6. wiarygodność – rzetelna informacja, opinie, różne formy płatności, certyfikaty, bezpieczeństwo cyfrowe. Wartość koszyka w branży turystycznej to jest ok. 5-6 tys. zł – jest wyzwanie związane z zaufaniem ze strony klientów.
7. aspekty techniczne – sprawne serwery, szybko działająca strona. Są badania, które mówią, że jeśli strona ładuje się o dwie sekundy dłużej niż przeciętnie, wskaźnik konwersji (złożenia zamówienia) spada o 26 proc. Trzeba więc przygotować stronę na większy ruch.
8. analityka – badania, sprawdzanie, dostosowywanie się. Dzisiaj głównym narzędziem do tego jest Google Analytics, bez kosztów dla mniejszych stron – daje pełną wiedzę o ruchu na stronie.
Mobile first
„Jeśli już mamy dobry serwis, to musimy zbadać o kolejną rzecz – dostosowanie do ruchu mobilnego. To jest spore wyzwanie, bo tutaj trzy razy mniej klientów początkowych kończy wizytę na stronie zakupem” – wyjaśniał Grzegorz Bosowski.
Jakie urządzenia wykorzystywane są do zakupów w sieci? 82 proc. osób korzysta z laptopów, 62 proc. z komputerów stacjonarnych, 58 proc. ze smartfonów, 21 proc. z tabletów, a 1 proc. z czytników e-booków. We Fly.pl to trochę się różni, tam klienci najczęściej korzystają ze smartfonów.
Przy zakupach mobilnych istotne są:
– szybkość informacji i udzielanie odpowiedzi na pytania klientów
– prędkość stron, czas który mija od zadania pytania do uzyskania odpowiedzi
– czytelność stron, łatwa nawigacja i prosty proces zakupowy
– łatwe płatności mobilne, np. blik, dotpay, Visa Checkout
„Klient mobilny jest dużo mniej cierpliwy – szybciej wychodzimy ze strony jeśli coś nam się nie podoba. Musi więc być ona dobrze przygotowana” – podkreślił Grzegorz Bosowski.
„Jak pozyskać ruch na stronę? Są formy bezpłatne i odpłatne. Ten pierwszy wymaga mnóstwo zaangażowania, spełnienia wymogów algorytmów wyszukiwarek, które dość często się zmieniają i nie są jasne nawet dla specjalistów. Wiemy, że ma na to wpływ bardzo dużo czynników, chociażby to jak długo użytkownik przebywa na naszej stronie” – mówił prezes Fly.pl.
Jak w sposób bezpłatny pozyskiwać ruch na stronę? Ważna jest optymalizacja strony, słowa kluczowe, cykliczne dodawanie wartościowych treści, angażowanie odbiorców (ruch na stronie) i media społecznościowe.
Ruch pozyskiwany organicznie czy odpłatnie?
Są też płatne formy pozyskiwania ruchu: Google Adwords – co jest dobre, bo mamy pełną kontrolę nad kosztami. Ale z drugiej strony łatwo jest wydać za dużo pieniędzy. W praktyce to narzędzie jest więc dość trudne do użytkowania.
Ale są też inne formy: retargeting wykorzystujący tzw. cookies, newslettery spersonalizowane – marketing automation (personalizowanie treści), powiadomienia push, reklamy typu display i programmatic, a także korzystanie z sieci afiliacyjnych.
Jakie wartości dodane można zamieścić na stronie?
– lokalizacja, mapy i zdjęcia
– opinie klientów – na Fly.pl prezentowane są oceny z Tripadvisor, ale także opinie wewnętrznych ekspertów
– opisy atrakcji turystycznych
„W sieci liczy się kreatywność, kampanie które przyciągną uwagę klienta, wykorzystywanie viralowych treści, zjawisk, wydarzeń” – dodał Grzegorz Bosowski.
POWIĄZANE WPISY
30 września 2025
Wakacje.pl: Jesień coraz ważniejszym sezonem urlopowym dla Polaków
Coraz więcej Polaków decyduje się na zagraniczne wyjazdy po zakończeniu wakacji…
0 Komentarzy3 Minuty
29 września 2025
Triverna: Ferie 2026 warto zaplanować z wyprzedzeniem
Wakacje 2025 pokazały, że wcześniejsze rezerwacje zapewniają lepsze ceny i większy wybór…
0 Komentarzy2 Minuty
25 września 2025
eSky podnosi gwarancję ubezpieczeniową na sezon 2025/26
Grupa eSky podniosła gwarancję ubezpieczeniową dla klientów rezerwujących pakiety…
0 Komentarzy2 Minuty
24 września 2025
Skyscanner wprowadza funkcję Planuj z AI
Platforma Skyscanner udostępniła nową funkcję „Planuj z AI”. Rozwiązanie, oparte na…
0 Komentarzy1 Minuta
24 września 2025
eSky: Sztuczna inteligencja i media społecznościowe zmieniają turystykę
Sztuczna inteligencja oraz media społecznościowe stają się kluczowymi narzędziami w…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Itaka zaprezentowała ofertę na sezon letni 2026
Itaka zaprezentowała ofertę na sezon letni 2026. We wrześniu i październiku w Warszawie i…
0 Komentarzy2 Minuty
2 października 2025
eSky: Odkryj europejskie miasta podczas koncertów największych gwiazd
eSky Group przygotowało oferty podróży na największe europejskie koncerty sezonu 2025/26.…
0 Komentarzy2 Minuty
2 października 2025
Anex Tour Poland otworzył trzy nowe biura sprzedaży
Anex Tour Poland powiększył swoją sieć o kolejne trzy biura sprzedaży. Nowe punkty…
0 Komentarzy1 Minuty
1 października 2025
Zmiany w Exim Tours. Diana Cioczek wzmacnia zespół sprzedaży
Od 1 października do zespołu Exim Tours dołącza Diana Cioczek, obejmując stanowisko B2B…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Wakacje.pl: Jesień coraz ważniejszym sezonem urlopowym dla Polaków
Coraz więcej Polaków decyduje się na zagraniczne wyjazdy po zakończeniu wakacji…
0 Komentarzy3 Minuty
29 września 2025
Triverna: Ferie 2026 warto zaplanować z wyprzedzeniem
Wakacje 2025 pokazały, że wcześniejsze rezerwacje zapewniają lepsze ceny i większy wybór…
0 Komentarzy2 Minuty
25 września 2025
eSky podnosi gwarancję ubezpieczeniową na sezon 2025/26
Grupa eSky podniosła gwarancję ubezpieczeniową dla klientów rezerwujących pakiety…
0 Komentarzy2 Minuty
24 września 2025
Skyscanner wprowadza funkcję Planuj z AI
Platforma Skyscanner udostępniła nową funkcję „Planuj z AI”. Rozwiązanie, oparte na…
0 Komentarzy1 Minuta
24 września 2025
eSky: Sztuczna inteligencja i media społecznościowe zmieniają turystykę
Sztuczna inteligencja oraz media społecznościowe stają się kluczowymi narzędziami w…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Itaka zaprezentowała ofertę na sezon letni 2026
Itaka zaprezentowała ofertę na sezon letni 2026. We wrześniu i październiku w Warszawie i…
0 Komentarzy2 Minuty
2 października 2025
eSky: Odkryj europejskie miasta podczas koncertów największych gwiazd
eSky Group przygotowało oferty podróży na największe europejskie koncerty sezonu 2025/26.…
0 Komentarzy2 Minuty
2 października 2025
Anex Tour Poland otworzył trzy nowe biura sprzedaży
Anex Tour Poland powiększył swoją sieć o kolejne trzy biura sprzedaży. Nowe punkty…
0 Komentarzy1 Minuty
1 października 2025
Zmiany w Exim Tours. Diana Cioczek wzmacnia zespół sprzedaży
Od 1 października do zespołu Exim Tours dołącza Diana Cioczek, obejmując stanowisko B2B…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Wakacje.pl: Jesień coraz ważniejszym sezonem urlopowym dla Polaków
Coraz więcej Polaków decyduje się na zagraniczne wyjazdy po zakończeniu wakacji…
0 Komentarzy3 Minuty