PIT – dzięki TFG klient będzie bezpieczniejszy

Od piątku wszedł w życie Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Nowe przepisy gwarantują klientom biur podróży, że w razie niewypłacalności touroperatora, dostaną pełen zwrot kosztów szybciej i łatwiej niż dotychczas.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego jest drugim filarem zabezpieczeń na rzecz klientów.
Celem jego wprowadzenia jest zapewnienie, że każdy klient touroperatora prowadzącego legalną działalność na polskim rynku, otrzyma – w razie bankructwa – pełen zwrot środków wpłaconych na poczet imprezy turystycznej, która nie została zrealizowana na skutek ogłoszenia przez biuro niewypłacalności. Każdy organizator turystyki działający w Polsce będzie zobowiązany do odprowadzania składek do funduszu. Wraz z wprowadzeniem funduszu, zabezpieczenie to będzie całkowite i wykluczy sytuację, w której klient musi długo czekać na zrealizowanie wypłaty w przypadku niewypłacalności organizatora turystyki.
Nowe przepisy przyspieszą proces ewentualnego dochodzenia roszczeń przez klientów. Ustawa wprowadza dla ubezpieczycieli, funduszu i marszałków województw konkretne terminy na rozpatrzenie wniosków i zrealizowanie wypłat dla klientów organizatorów turystyki. W efekcie wprowadzonych zmian proces ten nie powinien trwać dłużej niż dwa miesiące.
Wypłaty dla klientów z TFG będą realizowane przez urzędy marszałkowskie właściwe dla siedziby organizatora, który nie jest w stanie wywiązać się z umów zawartych z klientami. Pieniądze z TFG uruchamiane są w momencie, gdy na wypłaty dla klientów i na zapewnienie im powrotu do kraju braknie środków z zabezpieczeń w I filarze.
Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki, powiedział: „Polska Izba Turystyki zabiegała o wprowadzenie funduszu już od wielu lat, uważając, że całkowite zabezpieczenie finansowe klientów jest nie tylko konieczne ze względu na obowiązki wynikające z prawa unijnego, ale również ze względu na dobro klientów i samych przedsiębiorców. Standardem powinno być, aby klienci nie odczuwali negatywnych skutków niewypłacalności organizatora turystyki.
Choć obecnie upadłości organizatorów turystyki to w Polsce zjawisko rzadkie, to są to wydarzenia szeroko nagłaśniane. Na każdym takim zdarzeniu cierpi wizerunkowo cała branża turystyczna. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny pomoże poprawić wizerunek organizatorów turystyki, którzy – podobnie jak klienci – nie będą musieli martwić się negatywnym wydźwiękiem zjawiska ekonomicznego, jakim jest ogłoszenie niewypłacalności przez przedsiębiorcę.
Będziemy uważnie obserwowali, jak działa to rozwiązanie, nie jest ono jeszcze bowiem doskonałe z punktu widzenia przedsiębiorców. Nakłada na nich mnóstwo nowych obowiązków organizacyjnych i nie zapewnia wykluczenia z rynku podmiotów działających nieodpowiedzialnie, czy na granicy prawa. Choć fundusz nie powstał w takim kształcie, w jakim życzyłaby sobie branża, jego wprowadzenie jest jednak również dla przedsiębiorców dobrą wiadomością. Wzmacnia bowiem pozycję działających legalnie firm. Klienci zyskują pełną gwarancję, że wybór touroperatora widniejącego w Rejestrze Organizatorów i Pośredników Turystycznych, jest dla niego bezpieczny finansowo.”
W razie ogłoszenia niewypłacalności przez organizatora turystyki, klienci, którzy nie wyjechali na wakacje wysyłają zgłoszenie do marszałka województwa właściwego dla siedziby organizatora. Zgłoszenie zawierać powinno imiona i nazwiska oraz adresy do korespondencji klientów, kopię umowy o imprezę turystyczną, kopię dowodu wpłaty, oświadczenie klienta stwierdzające niewykonanie zobowiązań o określonej wartości oraz oświadczenie klienta wskazujące numer rachunku, na który ma nastąpić wypłata środków z zabezpieczenia finansowego, bądź wskazanie innego sposobu wypłaty.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
Travelist.pl: Polacy coraz wcześniej rezerwują wyjazdy na lato 2026. Bałtyk pozostaje liderem
Polscy turyści coraz wcześniej planują wakacyjny wypoczynek. Jak wynika z danych portalu…
0 Komentarzy3 Minuty










