KE: koniec z dominacją internetowych platform nad hotelarzami

Europejska branża hotelarska wzywa internetowe platformy rezerwacyjne, by zaczęły stosować się do wprowadzonych dziś przez Komisję Europejską nowych regulacji.
Komisja Europejska wprowadziła 25 maja szereg nowych zasad regulujących działanie internetowych platform rezerwacyjnych, których rola w branży turystycznej staje się coraz większa i dominująca. Europejskie zrzeszenie branży hotelowej HOTREC z zadowoleniem przyjęło krytyczny głos Komisji Europejskiej w sprawie działalności prowadzonej przez portale rezerwacyjne. Instytucje europejskie zapowiadają przeprowadzenie kolejnych analiz praktyk B2B stosowanych przez internetowych gigantów sprzedażowych.
Stowarzyszenie HOTREC w szczególności cieszy się z wprowadzenia ogólnych zasad dotyczących funkcjonowania porównywarek cenowych. Nowe regulacje mają lepiej chronić konsumenta, zapewniając mu rzetelny dostęp do informacji, które mają wpływ na podejmowanie decyzji o rezerwacji. Mają zapobiegać np. ukrywaniu reklam w formie płatnych rankingów.
W opublikowanych dziś dokumentach (Communication on Online Platforms, Key Principles for Comparison Tools), Komisja Europejska zwraca uwagę na kilka problemów związanych z działalnością platform internetowych, która często prowadzona jest ze szkodą dla klientów i przedsiębiorców.
Komisja z jednej strony docenia ważną rolę platform, które ułatwiają małym i średnim przedsiębiorcom wejście na nowe rynki. Z drugiej strony, w branży hotelowej rynek rezerwacji online zdominowany jest przez trzech największych graczy, których udział w sprzedaży na terenie Europy sięga 60 proc. HOTREC uważa jednak, że dominująca rola tych gigantów sprzedaży agencyjnej wiąże się z dużym zagrożeniem monopolowym. Aby utrzymać równowagę konkurencyjną na rynku konieczne są więc stosowne regulacje zapobiegające nadużyciom ze strony dominujących graczy.
Hotelarze są również zadowoleni z tego, że Komisja Europejska wspomina o „nieuczciwych klauzulach równości cen, które działają ze szkodą dla konsumenta”. Chodzi o klauzule w umowach oferowanych hotelarzom przez platformy internetowe. Zabraniają one oferowania przez hotele klientom niższych cen niż te dostępne na platformie internetowej. Komisja Europejska podkreśla, że takie warunki umów ograniczają wolność przedsiębiorców do ustalania cen za własne usługi.
Opublikowane dziś wytyczne dotyczące działalności platform internetowych to według europejskich hotelarzy ważny krok naprzód zmierzający do ukrócenia nieuczciwych praktyk na internetowym rynku sprzedaży usług noclegowych. Zakaz ukrywania reklam pod postacią „płatnych rankingów”, precyzyjna informacja o dostępności usługi oraz jasne przedstawienie kryteriów prezentowania wyników wyszukiwania – te zasady powinny być według hotelarzy niezwłocznie wdrożone do prawa, jeśli na rynku ma być zachowana równość konkurencyjna.
Markus Luthe, prezes grupy roboczej ds. dystrybucji w HOTREC, skomentował: „Zapowiedziane zmian idą w dobrym kierunku, jednak wkrótce powinny zostać podjęte kolejne działania mające na celu przywrócenie równowagi konkurencyjnej na rynku internetowym w Europie.”
Christian de Barrin, prezes HOTREC dodał: „Branża hotelarska jest nadal zaniepokojona brakiem równowagi między wysoce skonsolidowanym rynkiem internetowych platform sprzedażowych a bardzo rozdrobnionym rynkiem usług noclegowych. Ten ostatni staje się od platform coraz bardziej uzależniony, szczególnie pod względem dostępu do rynków zbytu. Wolność małych i średnich przedsiębiorców jest przez to często ograniczana. To musi się zmienić.”
HOTREC (Konfederacja Narodowych Organizacji Hoteli, Restauracji, Kawiarni w krajach UE) zrzesza 43 organizacje działające na terenie 30 krajów Europy.
POWIĄZANE WPISY
24 listopada 2025
IGHP: Październik przyniósł stabilne wyniki w polskich hotelach
Obłożenie hoteli w Polsce w październiku 2025 roku utrzymało się na stabilnym poziomie, a…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2025
Otwarto nowy najwyższy hotel na świecie – Ciel Dubai Marina
15 listopada 2025 roku oficjalnie otwarto Ciel Dubai Marina, należący do Vignette…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2025
Hotel Mercure Warszawa Centrum zorganizował wernisaż „Konie, Byki, Limeryki”
Hotel Mercure Warszawa Centrum zorganizował wernisaż zatytułowany „Konie, Byki,…
0 Komentarzy1 Minuty
14 listopada 2025
TRIBE współpracuje z ASP Wrocław i MIXD w projekcie edukacyjnym dla studentów
TRIBE ogłasza rozpoczęcie projektu edukacyjnego „Exploring TRIBE” realizowanego we…
0 Komentarzy2 Minuty
12 listopada 2025
Arche otworzy hotel Metalowiec w Muszynie
Arche SA przygotowuje otwarcie nowego hotelu w Muszynie. Arche Metalowiec Muszyna,…
0 Komentarzy2 Minuty
7 listopada 2025
Mazury bez tłumów: Karwica przyciąga miłośników ciszy i natury
Coraz więcej Polaków wybiera Mazury zamiast zagranicznych kurortów, szukając ciszy,…
0 Komentarzy6 Minuty
6 listopada 2025
Accor podsumowuje wyniki za trzeci kwartał 2025 roku
Grupa Accor poinformowała o wzroście przychodów w trzecim kwartale 2025 roku o 3,1 proc.…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2025
GRIFID Hotels prezentuje pięciogwiazdkowy hotel Noa w Złotych Piaskach
Grupa GRIFID Hotels prezentuje swój najnowszy obiekt - pięciogwiazdkowy hotel GRIFID Noa,…
0 Komentarzy2 Minuty










