Sprzedaż przez smartfony wciąż mało dynamiczna
Polacy coraz chętniej kupują imprezy turystyczne przez internet, wciąż jednak rzadko robią to za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Badanie przeprowadzone we wrześniu przez Ipsos na zlecenie Groupon Polska pokazuje główne tendencje w handlu ofertami podróży online.
Aż 99 proc. badanych korzysta z Internetu za pośrednictwem komputera, przy czym częściej, bo w 84 proc. przypadków, jest to laptop, a dopiero później komputer stacjonarny (51 proc.). Co druga badana osoba sięga po smartfona, który stał się równie popularny jak komputer stacjonarny. Najmniejszą popularnością cieszą się tablety, jednak ich pozycja nie jest zagrożona, korzysta z nich niemal 1/3 ankietowanych.
Zdecydowana większość (97 proc.) preferuje w celu zakupów przez internet korzystanie z komputera. Tendencja ta dotyczy także zakupu ofert podróży. Nieco inaczej sprawy się mają w przypadku zakupów przez urządzenia mobilne. Łącznie – na wszelkiego rodzaju zakupy za pomocą smartfona czy tabletu – decyduje się 76 proc. ankietowanych, jednak prawie połowa badanych nigdy nie zdecydowała się na zakup oferty turystycznej za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Mniejsza popularność zakupu ofert podróży przez urządzenia mobilne nie jest przypadkowa. Istotną przeszkodą w tym sposobie realizacji swoich wakacyjnych planów jest zbyt mały ekran, który utrudnia dokładne zapoznanie się z ofertą oraz szybkie i sprawne dokonanie zakupu. Inne przyczyny to ograniczona liczba funkcji dostępnych w takich aplikacjach, mniejszy wybór ofert, a także brak zainstalowanej aplikacji banku, przez którą mogłyby być dokonane płatności. Część badanych obawia się o bezpieczeństwo transakcji przeprowadzanych na smartfonie czy tablecie.
Zdarza się czasami, że klienci chcą przejść cały proces zakupu na urządzeniu mobilnym, jednak w pewnym momencie występują problemy, które zmuszają ich do dokończenia transakcji na komputerze. To ważny sygnał dla branży e-commerce, który powinien skłonić e-przedsiębiorstwa do skupienia się na technologicznych aspektach aplikacji mobilnej. Dlaczego? Po wypełnieniu wszystkich pól, i przejściu kilku etapów zakupu, w przypadku błędu nie zawsze starczy motywacji i cierpliwości, aby wznowić proces na komputerze. Firmy, które do tej pory nie dostosowały swoich witryn do przeglądania na urządzeniach mobilnych, mogą zacząć liczyć straty.
Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska, powiedziała: “Gwałtownie rosnąca liczba smartfonów, młodzi konsumenci wychowani w erze cyfrowej i dynamicznie rozwijające się nowe technologie w obszarze płatności to główne czynniki wpływające na rosnące znaczenie kanałów mobilnych. Dostosowanie strony, oferty oraz sposobu sprzedaży produktów do mobile, jest niezbędnym czynnikiem sukcesu. Jednak nie jest to łatwe – nawet tak duża platforma jak Groupon przygotowywała się do tego przez wiele miesięcy. Posiadanie wersji mobilnej biznesu niesie ze sobą szereg korzyści i odpowiednio wykorzystana przełoży się na wzrost wyników sprzedaży.”
Aż 37 proc. ankietowanych przyznaje, że aplikacje mobilne są teraz bardziej przyjazne w obsłudze i liczba dostępnych funkcji wzrosła. Z pewnością miało to wpływ na wzrost częstotliwości zakupu ofert podróży przez urządzenia mobilne w porównaniu do poprzedniego roku, jak deklaruje 54 proc. badanych.
Co ciekawe, chociaż urządzenia mobilne są uważane za bardziej kłopotliwe w obsłudze, aż 85 proc. ankietowanych, zanim przesiądzie się do komputera, by dokonać transakcji przez internet, wstępnie zapoznaje się z dostępną ofertą właśnie za pomocą tabletu lub smartfona. W przypadku ofert podróży odsetek ten jest nieco mniejszy, ale nadal istotny (68 proc.).
Aniela Hejnowska dodała; “Najważniejszą kwestią jest też wolumen i dostępność i tzw. „ease of use” (łatwość użytkowania). Aby klient kupował mobilnie, musi mieć dostęp do usługi lub towaru „tu” i „teraz” i za jednym kliknięciem. Gdy liderzy rynku zaczną skutecznie łączyć geolokalizację z unikalnymi ofertami, a klienci zaufają płatnościom mobilnym, będziemy świadkami dynamicznego wzrostu sektora m-commerce.”
Według deklaracji badanych wśród zakupów ofert podróży dokonanych w ciągu ostatniego roku 2/3 stanowiły zakupy przez Internet. Najczęściej były to noclegi w hotelu. Wysoko uplasowały się również bilety kolejowe i autokarowe, pomimo że są one równie często kupowane w stacjonarnych punktach sprzedaży. Nie ma to zastosowania w przypadku biletów lotniczych, które przez Internet kupowane są przez 39 proc. badanych – prawie cztery razy częściej niż offline. Również wycieczki i wakacje ponad dwa razy częściej kupowane są przez internet niż w biurach podróży, gdzie na zakup decyduje się 15 proc.
Badanie przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie Groupon Polska metodą CAWI we wrześniu 2015, n=150, próba reprezentatywna użytkowników Internetu w wieku 18-55, którzy w ciągu ostatniego roku kupili jakiekolwiek oferty/usługi podróży przez Internet.
POWIĄZANE WPISY
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Biura podróży – wycieczki nieco tańsze, ale marże podobne jak przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty