Sprzedaż przez smartfony wciąż mało dynamiczna
Polacy coraz chętniej kupują imprezy turystyczne przez internet, wciąż jednak rzadko robią to za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Badanie przeprowadzone we wrześniu przez Ipsos na zlecenie Groupon Polska pokazuje główne tendencje w handlu ofertami podróży online.
Aż 99 proc. badanych korzysta z Internetu za pośrednictwem komputera, przy czym częściej, bo w 84 proc. przypadków, jest to laptop, a dopiero później komputer stacjonarny (51 proc.). Co druga badana osoba sięga po smartfona, który stał się równie popularny jak komputer stacjonarny. Najmniejszą popularnością cieszą się tablety, jednak ich pozycja nie jest zagrożona, korzysta z nich niemal 1/3 ankietowanych.
Zdecydowana większość (97 proc.) preferuje w celu zakupów przez internet korzystanie z komputera. Tendencja ta dotyczy także zakupu ofert podróży. Nieco inaczej sprawy się mają w przypadku zakupów przez urządzenia mobilne. Łącznie – na wszelkiego rodzaju zakupy za pomocą smartfona czy tabletu – decyduje się 76 proc. ankietowanych, jednak prawie połowa badanych nigdy nie zdecydowała się na zakup oferty turystycznej za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Mniejsza popularność zakupu ofert podróży przez urządzenia mobilne nie jest przypadkowa. Istotną przeszkodą w tym sposobie realizacji swoich wakacyjnych planów jest zbyt mały ekran, który utrudnia dokładne zapoznanie się z ofertą oraz szybkie i sprawne dokonanie zakupu. Inne przyczyny to ograniczona liczba funkcji dostępnych w takich aplikacjach, mniejszy wybór ofert, a także brak zainstalowanej aplikacji banku, przez którą mogłyby być dokonane płatności. Część badanych obawia się o bezpieczeństwo transakcji przeprowadzanych na smartfonie czy tablecie.
Zdarza się czasami, że klienci chcą przejść cały proces zakupu na urządzeniu mobilnym, jednak w pewnym momencie występują problemy, które zmuszają ich do dokończenia transakcji na komputerze. To ważny sygnał dla branży e-commerce, który powinien skłonić e-przedsiębiorstwa do skupienia się na technologicznych aspektach aplikacji mobilnej. Dlaczego? Po wypełnieniu wszystkich pól, i przejściu kilku etapów zakupu, w przypadku błędu nie zawsze starczy motywacji i cierpliwości, aby wznowić proces na komputerze. Firmy, które do tej pory nie dostosowały swoich witryn do przeglądania na urządzeniach mobilnych, mogą zacząć liczyć straty.
Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska, powiedziała: “Gwałtownie rosnąca liczba smartfonów, młodzi konsumenci wychowani w erze cyfrowej i dynamicznie rozwijające się nowe technologie w obszarze płatności to główne czynniki wpływające na rosnące znaczenie kanałów mobilnych. Dostosowanie strony, oferty oraz sposobu sprzedaży produktów do mobile, jest niezbędnym czynnikiem sukcesu. Jednak nie jest to łatwe – nawet tak duża platforma jak Groupon przygotowywała się do tego przez wiele miesięcy. Posiadanie wersji mobilnej biznesu niesie ze sobą szereg korzyści i odpowiednio wykorzystana przełoży się na wzrost wyników sprzedaży.”
Aż 37 proc. ankietowanych przyznaje, że aplikacje mobilne są teraz bardziej przyjazne w obsłudze i liczba dostępnych funkcji wzrosła. Z pewnością miało to wpływ na wzrost częstotliwości zakupu ofert podróży przez urządzenia mobilne w porównaniu do poprzedniego roku, jak deklaruje 54 proc. badanych.
Co ciekawe, chociaż urządzenia mobilne są uważane za bardziej kłopotliwe w obsłudze, aż 85 proc. ankietowanych, zanim przesiądzie się do komputera, by dokonać transakcji przez internet, wstępnie zapoznaje się z dostępną ofertą właśnie za pomocą tabletu lub smartfona. W przypadku ofert podróży odsetek ten jest nieco mniejszy, ale nadal istotny (68 proc.).
Aniela Hejnowska dodała; “Najważniejszą kwestią jest też wolumen i dostępność i tzw. „ease of use” (łatwość użytkowania). Aby klient kupował mobilnie, musi mieć dostęp do usługi lub towaru „tu” i „teraz” i za jednym kliknięciem. Gdy liderzy rynku zaczną skutecznie łączyć geolokalizację z unikalnymi ofertami, a klienci zaufają płatnościom mobilnym, będziemy świadkami dynamicznego wzrostu sektora m-commerce.”
Według deklaracji badanych wśród zakupów ofert podróży dokonanych w ciągu ostatniego roku 2/3 stanowiły zakupy przez Internet. Najczęściej były to noclegi w hotelu. Wysoko uplasowały się również bilety kolejowe i autokarowe, pomimo że są one równie często kupowane w stacjonarnych punktach sprzedaży. Nie ma to zastosowania w przypadku biletów lotniczych, które przez Internet kupowane są przez 39 proc. badanych – prawie cztery razy częściej niż offline. Również wycieczki i wakacje ponad dwa razy częściej kupowane są przez internet niż w biurach podróży, gdzie na zakup decyduje się 15 proc.
Badanie przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie Groupon Polska metodą CAWI we wrześniu 2015, n=150, próba reprezentatywna użytkowników Internetu w wieku 18-55, którzy w ciągu ostatniego roku kupili jakiekolwiek oferty/usługi podróży przez Internet.
POWIĄZANE WPISY
2 lutego 2023
Sieć Fostertravel.pl: styczeń lepszy od zeszłorocznego o 279 proc.
Fostertravel.pl nie zwalnia tempa i otworzył kolejne dwa salony w Żukowie i Izabelinie. W…
0 Komentarzy1 Minuta
2 lutego 2023
Fly.pl: Egipt, Turcja i Tunezja biorą ponad połowę rynku
W styczniu wśród klientów fly.pl, 52,2 proc. rezerwowało wyjazdy do Egiptu, Turcji lub…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
Śniadanie biznesowe dla branży z MICE Expert
Grażyna Grot-Duziak działająca pod własną marką MICE Expert zorganizowała śniadanie…
0 Komentarzy1 Minuty
31 stycznia 2023
Wakacje.pl: prezes UOKiK się pomylił, nie wpływamy na wysokość cen
Wakacje.pl S.A. wydały oświadczenie w związku z dzisiejszym komunikatem Urzędu Ochrony…
0 Komentarzy1 Minuta
31 stycznia 2023
UOKiK: Wakacje.pl z zarzutami za mylące ceny
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w…
1 Komentarz3 Minuty
30 stycznia 2023
Travelplanet.pl: w minionym roku wakacje zdrożały o ponad 18 proc. w porównaniu do 2021
Travelplanet.pl przygotował Raport Podróznika na podstawie zarezerwowanych wakacji, który…
0 Komentarzy8 Minuty
30 stycznia 2023
Biura podróży – średnia cena sierpniowa wyższa o ponad 900 zł
W ostatnim tygodniu badanie w biurach podróży w Polsce, średniej ceny imprez wobec cen…
0 Komentarzy3 Minuty
27 stycznia 2023
Wakacje.pl nagrodziły swoich pracowników na Dominikanie
Podsumowanie roku 2022 firmy odbyło się w listopadzie na Dominikanie. Wakacje.pl…
0 Komentarzy5 Minuty
23 stycznia 2023
Biura podróży – spadek cen imprez sierpniowych
W ostatnim tygodniu, w biurach podróży w Polsce, średnia cena dla wycieczek z wylotami…
0 Komentarzy3 Minuty