Nocowanie.pl: rezerwacje na ostatnią chwilę i cięcie kosztów. Turyści zmieniają nawyki

Mimo sprzyjającej pogody i korzystnego układu kalendarza, majówka 2025 nie spełniła oczekiwań dużej części branży noclegowej. Zdecydowana większość obiektów miała niższe obłożenie niż zakładano, a turyści częściej decydowali się na krótsze pobyty i rezerwacje last minute – wynika z badania Nocowanie.pl.
Tegoroczna majówka, mimo dobrego układu kalendarza i sprzyjającej pogody, nie przyniosła oczekiwanych wyników dla znacznej części branży turystycznej. Choć ruch był zauważalny, wielu właścicieli obiektów noclegowych mówi o mniejszej liczbie rezerwacji, krótszych pobytach i większej ostrożności ze strony turystów. Dane z ankiety Nocowanie.pl, przeprowadzonej wśród 700 partnerów serwisu, wskazują, że ponad połowa obiektów nie osiągnęła zakładanych wyników finansowych. Jednocześnie zarysowuje się szerszy trend – rośnie znaczenie ceny, a turyści częściej zostawiają decyzje rezerwacyjne na ostatnią chwilę.
„W tym roku czas wyjazdu na majówkę był wyraźnie krótszy – średnio 2,7 doby, co wpłynęło na spadek średniej wartości rezerwacji o ok. 32 proc. rok do roku. Wielu turystów czekało z decyzją do ostatniej chwili, co z jednej strony pokazuje ostrożność, a z drugiej – dużą wrażliwość cenową” – komentuje Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl.
Późniejsze rezerwacje, krótsze pobyty, a cena decydująca
Zdecydowana większość respondentów wskazała na zauważalne zmiany w zachowaniach turystów. Najczęściej wymieniane były: rezerwacje na ostatnią chwilę (28,6 proc.), więcej zapytań, ale mniej faktycznych rezerwacji (26,5 proc.) oraz skrócenie długości pobytu (25,6 proc.). Potwierdzają to dane: 50 proc. rezerwacji majówkowych obejmowało tylko trzy noce, a 30 proc. – dwie noce.
Cena była głównym czynnikiem decydującym o wyborze obiektu (54,2 proc.). Dopiero potem liczyły się lokalizacja (39,8 proc.), opinie innych gości (31,2 proc.) oraz standard i udogodnienia (30,8 proc.). 53 proc. ankietowanych zgadza się, że turyści w tym sezonie przywiązują większą wagę do ceny noclegu.
Telefon i portale dominują w rezerwacjach
Najwięcej rezerwacji na majówkę spłynęło do obiektów telefonicznie (44,1 proc.) oraz za pośrednictwem portali noclegowych (11,8 proc.). Mniejszy udział miały kanały bezpośrednie, takie jak e-mail czy media społecznościowe.
Lato 2025 – ostrożne prognozy, umiarkowane działania
W perspektywie długiego weekendu czerwcowego właściciele obiektów są podzieleni. 26 proc. deklaruje małą liczbę rezerwacji, kolejne 46 proc. spodziewa się niskiego lub średniego obłożenia. Jedynie 13 proc. może już mówić o pełnym zapełnieniu kalendarza.
Większość obiektów nie planuje dodatkowych atrakcji na czerwcówkę i wakacje (63 proc.). Najczęściej stosowaną zachętą są zniżki i promocje na dłuższe pobyty (24 proc.). Co trzeci ankietowany nie planuje żadnych zmian w ofercie na lato. Jednocześnie 30 proc. właścicieli wskazuje, że zamierza bardziej przyciągać rodziny z dziećmi, a 53 proc. deklaruje, że turyści rezerwują z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem.
Najciekawsze wnioski z ankiety Nocowanie.pl (majówka i sezon letni 2025). Na podstawie odpowiedzi od 700 partnerów portalu
- 47 proc. właścicieli oceniło frekwencję podczas majówki pozytywnie
- 56,7 proc. obiektów nie osiągnęło oczekiwanych wyników finansowych
- 50 proc. rezerwacji dotyczyło pobytów trzydniowych, a tylko 11,6 proc. czterodniowych lub dłuższych
- Cena była kluczowym czynnikiem rezerwacyjnym dla 54,2 proc. turystów
- 44,1 proc. rezerwacji wpłynęło przez telefon – to najpopularniejszy kanał
- 53 proc. właścicieli wskazało, że turyści zwracają większą uwagę na ceny
- 62,6 proc. nie planuje dodatkowych atrakcji na czerwcówkę i wakacje
- 30 proc. respondentów zamierza dostosować ofertę do rodzin z dziećmi
- 68,6 proc. nie planuje zmieniać cen na sezon letni
POWIĄZANE WPISY
24 listopada 2025
IGHP: Październik przyniósł stabilne wyniki w polskich hotelach
Obłożenie hoteli w Polsce w październiku 2025 roku utrzymało się na stabilnym poziomie, a…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2025
Otwarto nowy najwyższy hotel na świecie – Ciel Dubai Marina
15 listopada 2025 roku oficjalnie otwarto Ciel Dubai Marina, należący do Vignette…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2025
Hotel Mercure Warszawa Centrum zorganizował wernisaż „Konie, Byki, Limeryki”
Hotel Mercure Warszawa Centrum zorganizował wernisaż zatytułowany „Konie, Byki,…
0 Komentarzy1 Minuty
14 listopada 2025
TRIBE współpracuje z ASP Wrocław i MIXD w projekcie edukacyjnym dla studentów
TRIBE ogłasza rozpoczęcie projektu edukacyjnego „Exploring TRIBE” realizowanego we…
0 Komentarzy2 Minuty
12 listopada 2025
Arche otworzy hotel Metalowiec w Muszynie
Arche SA przygotowuje otwarcie nowego hotelu w Muszynie. Arche Metalowiec Muszyna,…
0 Komentarzy2 Minuty
7 listopada 2025
Mazury bez tłumów: Karwica przyciąga miłośników ciszy i natury
Coraz więcej Polaków wybiera Mazury zamiast zagranicznych kurortów, szukając ciszy,…
0 Komentarzy6 Minuty
6 listopada 2025
Accor podsumowuje wyniki za trzeci kwartał 2025 roku
Grupa Accor poinformowała o wzroście przychodów w trzecim kwartale 2025 roku o 3,1 proc.…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2025
GRIFID Hotels prezentuje pięciogwiazdkowy hotel Noa w Złotych Piaskach
Grupa GRIFID Hotels prezentuje swój najnowszy obiekt - pięciogwiazdkowy hotel GRIFID Noa,…
0 Komentarzy2 Minuty










