Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii przekroczył pułap 3 mld zł w przychodach ze sprzedaży. W 2023 roku Grupa eSky obsłużyła też więcej klientów i dokonanych przez nich rezerwacji, a w kategoriach sprzedaży najszybciej rozwinęła ofertę pakietów dynamicznych, bo o 71 proc. względem 2022 roku.
Duży popyt na podróże zagraniczne sprawił, że w 2023 roku branża turystyczna przeżywała swój kolejny rozkwit. Światowa Organizacja Turystyki podaje, że globalnie ruch turystyczny w 2023 roku zwiększył się o jedną trzecią, wobec tego z 2022 roku, choć wciąż odstaje o 12 proc. od rekordowego w turystyce 2019 roku. Pozytywny wpływ tego ożywienia odczuła również Grupa eSky, polski właściciel platformy podróży, który wyprzedza rynek i kolejny rok z rzędu chwali się wzrostem wolumenu sprzedaży. W zeszłym roku wzrosła ona o 19 proc. r/r do 3,5 mld zł.
Co istotne, w porównaniu z 2019 roku przychody spółki wzrosły o 32 proc., a to właśnie wtedy branża była w szczytowym momencie rozwoju. W ubiegłym roku z usług Grupy eSky skorzystało 3,3 mln klientów, czyli 15 proc. więcej niż w 2022. Z kolei łączna liczba rezerwacji zwiększyła się o 13 proc. r/r – do 2,2 mln.
„Wyniki te pokazują, że nieustannie pogłębiamy naszą penetrację na rynkach europejskich. Rosnące przychody to oprócz wzrostu sprzedaży efekt zarówno wyższych cen biletów lotniczych na rynku, jak i wprowadzenia oferty pakietów dynamicznych City Break i Wakacje. To właśnie ten produkt w najbliższych latach będzie motorem napędowym sprzedaży. Wymaga znacznie większego zaangażowania oraz innego podejścia niż loty, jednak widzimy w nim ogromny potencjał i jesteśmy zdania, że zmieni sposób, w jaki podróżują Polacy oraz mieszkańcy krajów Europy Środkowo-Wschodniej” – twierdzi Łukasz Habaj, prezes zarządu Grupy eSky.
W zeszłym roku Europa Zachodnia odpowiadała za 40 proc. wszystkich przychodów firmy. Na następnym miejscu uplasował się region Europy Środkowo-Wschodnia z udziałem 34 proc., a tuż za nią Ameryka Łacińska – 17 proc. Z kolei sprzedaż w Ameryce Północnej (Stany Zjednoczone i Meksyk) wyniosła 8 proc. w analizowanym okresie, podczas gdy na państwa Afryki i Azji przypadł ok. 1 proc. przychodu uzyskanego w 2023 roku.
Inwestycje technologię i marketing zwracają się po latach
Na przestrzeni lat firma intensywnie inwestowała w technologię i marketing, co znalazło swoje odzwierciedlenie w zysku EBITDA, który w ubiegłym roku osiągnął poziom 81 mln zł (‑11 proc. r/r). Łukasz Habaj wyjaśnia, że jest to naturalny skutek wcześniejszych decyzji, które mają przyspieszyć realizację strategii firmy.
„W zeszłym roku dużo zainwestowaliśmy w rozwój technologiczny spółki, a także budowę i umocnienie marki eSky zarówno w Polsce, jak i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ponadto sporo zasobów pochłonęło uzyskanie licencji ATOL na rynku brytyjskim, która jest tam wymogiem niezbędnym do tego, by uruchomić sprzedaż oferty Lot+Hotel na Wyspach. Trzymamy w ryzach kluczowe wskaźniki finansowe i nieustannie szukamy możliwości biznesowych, które jeszcze bardziej poprawią funkcjonowanie Grupy” – tłumaczy prezes Grupy eSky.
Pakiety dynamiczne to potężny impuls do rozwoju
W swojej strategii na lata 2022-2027 spółka zakłada, że pozycję platformy podróży pierwszego wyboru w Europie zbuduje przede wszystkim na pakietach dynamicznych. Istotnym aspektem rozwoju tego produktu jest nawiązanie w kwietniu 2024 roku współpracy z największą w Europie linią lotniczą z segmentu low-cost – Ryanair. Firmy podpisały porozumienie, które zwiększy nie tylko sprzedaż lotów irlandzkiego przewoźnika w serwisach eSky, lecz także poszerzy ofertę produktów City Break i Wakacje za sprawą rozbudowanej siatki połączeń linii Ryanair.
Na poziomie całej Grupy sprzedaż produktu, który łączy loty i hotele w jednej rezerwacji, a dodatkowo jest objęty Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym (TFG) oraz gwarancją najniższej ceny, poszybowała w górę o 71 proc. względem 2022 r. W dużej mierze to klienci z Europy Środkowo-Wschodniej najchętniej rezerwują podróże w opcji lot plus hotel, a ich sprzedaż w tym regionie zwiększyła się o 170 proc. r/r. Z kolei w Ameryce Łacińskiej i Europie Zachodniej – największych rynkach zbytu dla Grupy eSky poza CEE – dynamika ta wyniosła odpowiednio 14 proc. i 11 proc. w skali roku.
„Sukcesywnie zwiększamy udział oferty Lot+Hotel w przychodach Grupy, skupiając większość naszej uwagi na produktach City Break i Wakacje, które łączą w sobie elementy oferty tradycyjnych tour operatorów, jak i dają konsumentom nieograniczoną ofertę kierunków i miejsc noclegowych. Przewidujemy, że kolejne lata upłyną pod znakiem trzycyfrowego tempa rozwoju tego produktu. Z kolei do końca tego roku zamierzamy sprzedać ok. trzy razy więcej pakietów niż w 2023 roku” – podkreśla Łukasz Habaj.
Wyniki lepsze od ubiegłorocznych osiągnęły także oferta lotnicza i usługi dodatkowe: w 2023 roku wolumeny sprzedaży biletów wzrosły o 20 proc., a produktów takich jak ubezpieczenia, odprawa online czy VIP assistance – o 2 proc.
POWIĄZANE WPISY
21 maja 2024
Kiwi.com: Polacy na wakacje 2024 wybierają europejskie plaże i sportowe emocje
Jak wskazuje analiza Kiwi.com, podróżujący z Polski nadchodzący urlop spędzą zarówno na…
0 Komentarzy5 Minuty
20 maja 2024
Emirates po raz dwunasty oficjalnym partnerem Roland Garros 2024
Dzisiaj (20 maja) rozpoczął się turniej Roland Garros. Emirates już dwunasty rok z rzędu…
0 Komentarzy2 Minuty
20 maja 2024
Revolut Travel Report: 38 proc. badanych Polaków obawia się oszustw związanych z podróżami
Revolut zapytał 15 tys. osób w 15 krajach (w tym tysiąc w Polsce) czego obawiają się w…
0 Komentarzy7 Minuty
20 maja 2024
TMR: zatwierdzono sprzedaż nowych akcji za 120 mln euro
Walne zgromadzenie spółki Tatry Mountain Resorts (TMR) zatwierdziło emisję około 6,3 mln.…
0 Komentarzy1 Minuty
20 maja 2024
Kolejkowo S.A. uruchomiło nową kampanią inwestycyjną. W planach Jelenia Góra i Warszawa
Kolejkowo ruszyło pełną parą z nową kampanią inwestycyjną. W siedem dni zebrało…
0 Komentarzy3 Minuty
20 maja 2024
Biura podróży – ceny wycieczek znowu zaczęły rosnąć
Największy wzrost średnich cen wycieczek miał miejsce na hiszpańskim wybrzeżu Costa de la…
0 Komentarzy4 Minuty
16 maja 2024
Fostertravel.pl organizuje spotkania dla agentów. Tematem nie tylko produkt, ale sposób pracy z touroperatorami
Rozpoczęła się seria spotkań „Foster Learning” przeznaczonych dla agentów sieci…
0 Komentarzy2 Minuty
16 maja 2024
Zmiany w PHH. Jarosław Kusto czasowym prezesem zarządu spółki
W dniu 16 maja 2024 członek Rady Nadzorczej Polskiego Holdingu Hotelowego Jarosław Kusto…
0 Komentarzy1 Minuty
16 maja 2024
eSky.pl: wyjazdy wakacyjne najchętniej do Grecji, Włoch, Hiszpanii i na Cypr
Na zagraniczne wakacje w lipcu i sierpniu 2024 roku Polacy najliczniej udadzą się na…
0 Komentarzy5 Minuty