Mondial Assistance: na wakacje 2023 wybierze się tyle samo Polaków, co przed pandemią
Ponad 20 mln Polaków planuje w tym sezonie co najmniej jeden wyjazd wakacyjny. Spośród nich 42 proc. zdecyduje się na wyjazd zagraniczny. To prawie tyle samo, co przed pandemią – wynika z badań zaprezentowanych przez Mondial Assistance.
Firma Mondial Assistance powróciła po pandemii do badania planów wakacyjnych Polaków. Przeprowadzone metodą CATL badania ankietowe na próbie reprezentatywnej 1600 dorosłych osób odbyło się w dniach 4-25 maja i dotyczyło zarówno planów wakacyjnych osób, które dopiero planują zakupienie usług turystycznych, jak i tych wyjazdów, które już zostały zarezerwowane bądź przedpłacone. W ankietach pytano o najdłuższy wyjazd wakacyjny, który ma odbyć się w terminie od czerwca do września 2023 roku.
Niezdecydowanych jest więcej niż w 2019
W tym roku ponad 20 mln osób (65 proc. dorosłych Polaków z liczby 30,8 mln) planuje wyjazd wakacyjny. Ponad 1,6 mln osób jest nadal niezdecydowanych co do terminu wyjazdu, zaś 1,4 mln – co do kierunku. Oznacza to, że ponad 23 mln Polaków planuje wyjazd wakacyjny czy też nie wyklucza, że odbędzie co najmniej jeden wyjazd wakacyjny w wysokim sezonie. W sumie 10 proc. osób nie zdecydowało jeszcze, kiedy bądź dokąd pojedzie. Przed pandemią grupa osób niezdecydowanych była mniejsza – ok. 5 proc., jednak już grupa osób posiadających zadeklarowane plany wakacyjne była podobna.
Wśród ankietowanych 16 proc. osób (5 mln osób) nie planuje żadnych wakacji, 2 proc. – planuje go po wysokim sezonie, zaś 6 proc. osób na wakacjach już w tym roku było.
Więcej osób rezygnuje z braku pieniędzy
Z 20 mln zdecydowanych na wyjazd, 11 mln spędzi wakacje w Polsce (56 proc.), a 9 mln (44 proc.) za granicą.
Powody rezygnacji z planów wakacyjnych to przede wszystkim brak pieniędzy – swoje decyzje motywuje tak 51 proc. osób w porównaniu z 29 proc. w 2019 roku. 22 proc. (35 proc. przed pandemią) ankietowanych uzasadnia brak planów wyjazdowych tym, że mają inne obowiązki, a 18 proc. zamierza wydać pieniądze na inny cel (8 proc. przed pandemią).
Firma IPSOS przeprowadzająca badania na zlecenie Mondial Assistance zapytała ankietowanych o to, kiedy ci odbyli ostatni wyjazd wakacyjny. 55 proc. osób wyjechało w ubiegłym roku, 13 proc. – dwa lata temu, 7 proc. – trzy lata temu, 5 proc. – cztery lata temu (przed pandemią odpowiedziało tak 3 proc. ankietowanych), 12 proc. – pięć lat temu, 2 proc. spędziło główne wakacje poza sezonem, a 6 proc. nie wyjechało na wakacje nigdy.
Większe budżety wakacyjne
Wśród kierunków wybieranych latem 2023 top 3 to te same destynacje, co przed pandemią – Chorwacja, Grecja, Hiszpania. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Włochy, Turcja, Bułgaria, Wielka Brytania, Niemcy, Albania i Cypr. Przy czym w tym roku po raz pierwszy Turcja wskoczyła do pierwszej piątki wybieranych kierunków. Pamiętać należy, że badanie uwzględnia wszystkie wyjazdy, również te organizowane indywidualnie.
Polacy są świadomi, że za wyjazd w Polsce i za granicą zapłacą więcej. Deklarują na wyjazdy zagraniczne budżet 3971 zł za osobę, czyli o 800 zł więcej niż w 2019 roku, zaś na wyjazdy w Polsce 2256 zł, czyli o 500 zł więcej.
Planowany termin wyjazdu wakacyjnego to przede wszystkim oczywiście wysoki sezon. W lipcu 21 proc. ankietowanych wyjedzie do Polski, a 13 proc. za granicę, na przełomie lipca i sierpnia – 23 proc. wybierze wyjazd do Polski, zaś 17 proc. za granicę, natomiast w sierpniu 16 proc. będzie odpoczywało w Polsce, a 23 proc. za granicą. Na przełomie sierpnia i września 9 proc. wybiera się na wakacje do Polski, zaś 14 proc. za granicę.
Przesiadka z samochodu do pociągu
Zmieniły się nieco preferencje co do środka transportu – własny samochód jako transport w Polsce traci na rzecz pociągu w porównaniu z okresem przed pandemią. 67 proc. (9 pp. mniej niż przed pandemią) pojedzie samochodem na wakacje w Polsce, a 28 proc. – za granicę. Samolotem 4 proc. poleci do Polski, zaś 63 proc. za granicę. 26 proc. (8pp. więcej niż przed pandemią) pojedzie na wakacje w Polsce pociągiem, 4 proc. – za granicę. 8 proc. pojedzie autokarem zarówno na wakacje w Polsce, jak i za granicę.
W badaniach dotyczących długości trwania wyjazdy nastąpił spadek liczby osób, które pojadą na 11 dni i więcej, na rzecz grupy jeżdżącej na 6-10 dni. Oznacza to, że Polacy wyjadą na wakacje na krócej niż w 2019 roku. Tydzień w Polsce wybrało 33 proc. respondentów, za granicą zaś 27 proc. Na dwa tygodnie w Polsce wyjedzie 14 proc., a za granicę – 17 proc. Na 11 dni i więcej wyjedzie 23 proc. osób, czyli o 35 proc. mniej niż w 2019. 33 proc. wyjedzie na 11 dni za granicę. To o 49 proc. mniej niż przed pandemią.
Połowa podróżujących samodzielnie uważa, że w biurze jest drożej
Nie ma zmiany, jeśli chodzi o proporcje między tymi, którzy za granicę jeżdżą sami a liczbą tych, którzy jeżdżą z biurem podróży. 58 proc. ankietowanych wybierze się na wakacje samodzielnie, a 42 proc. – z biurem podróży. Wygląda na to, że grupy te nie zmieniają swoich przyzwyczajeń. 71 proc. (72 proc. w 2019 roku) tych, którzy jeżdżą samodzielnie, robi tak, ponieważ lubi decydować o tym, jak spędzać czas, 50 proc. (36 proc. w 2019 roku) kieruje się ceną, 31 proc. (29 proc. w 2019 roku) kieruje się ofertą dopasowaną do swoich potrzeb, 13 proc. (11 proc. w 2019 roku) nie ma zaufania do biur podróży, zaś 4 proc. jedzie do rodziny czy znajomych.
Zapytani o to, z jakim biurem podróży wyjazd na wycieczkę można uznać za bezpieczny, tak żeby nie obawiać się jego bankructwa, 37 proc. odpowiedziało, że uzna tylko biuro podróży, z którego usług już korzystało. 26 proc. wybierze największe biuro na rynku, 14 proc. wybierze lokalne, ale znane mu biuro, 7 proc. – dowolne zarejestrowane biuro podróży, Nikt nie zadeklarował, że kieruje się rekomendacjami znajomych czy internautów, a 15 proc. do bezpieczeństwa nie przekonuje żaden z argumentów.
Na zakup ubezpieczenia turystycznego w związku z wyjazdem za granicę zdecyduje się 72 proc. ankietowanych, czyli 6,5 mln osób.
POWIĄZANE WPISY
16 maja 2024
Fostertravel.pl organizuje spotkania dla agentów. Tematem nie tylko produkt, ale sposób pracy z touroperatorami
Rozpoczęła się seria spotkań „Foster Learning” przeznaczonych dla agentów sieci…
0 Komentarzy2 Minuty
16 maja 2024
eSky.pl: wyjazdy wakacyjne najchętniej do Grecji, Włoch, Hiszpanii i na Cypr
Na zagraniczne wakacje w lipcu i sierpniu 2024 roku Polacy najliczniej udadzą się na…
0 Komentarzy5 Minuty
13 maja 2024
Kompas Global – nowy touroperator wchodzi na polski rynek turystyczny
Kompas Global, międzynarodowy touroperator założony w 2005 roku w Kazachstanie, ogłosił…
0 Komentarzy2 Minuty
13 maja 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych spadły prawie o połowę
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
10 maja 2024
Rajskie plaże Goa w ofercie egzotycznej Rainbow
Zupełnie nieindyjski region Goa nad Morzem Arabskim to popularne miejsce na wakacje w…
0 Komentarzy6 Minuty
8 maja 2024
Urlop w maju lub czerwcu: Mniej all inclusive, więcej zwiedzania.
Urlop poza tradycyjnymi długimi weekendami i ścisłym sezonem wakacyjnym ma co najmniej…
0 Komentarzy4 Minuty
8 maja 2024
Na zimę Kolumbia – nowość w ofercie Rainbow
Od sezonu zimowego 2024/2025 klienci Rainbow będą mogli skorzystać z bogatej oferty…
0 Komentarzy7 Minuty
7 maja 2024
Pleasant Holidays wprowadza Polskę do swojej oferty
Dzięki staraniom Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Chicago…
0 Komentarzy3 Minuty
7 maja 2024
Bahwan Tourism z Omanu nowym DMC na polskim rynku
Na polskim rynku turystycznym zadebiutowało Bahwan Tourism LLC, omański DMC (Destination…
0 Komentarzy1 Minuta