Raport Global Travel Trends 2023: rośnie popularność podróży śladami filmów i seriali
Według raportu Global Travel Trends 2023, media społecznościowe i popkultura mają coraz większy wpływ na decyzje podróżnych. Inspiracje do podróży znajdują głównie w swoich smartfonach oraz w ulubionych serialach i filmach. 70 proc. respondentów przyznało, że zainspirowali się do odwiedzenia danego miejsca po tym, jak je zobaczyli na ekranie. Oprócz tego turystów inspirują też podróże poza utartymi szlakami i podróże kulinarne.
W raporcie Global Travel Trends możemy poznać preferencje podróżnych i sposoby podróżowania, które ulegają ciągłym zmianom. Podróżnicy poszukują nowych doświadczeń i unikatowych miejsc, które wykraczają poza utarte szlaki. Odkrywanie małych, mniej znanych terenów i interakcje z lokalną społecznością stają się coraz ważniejsze dla wielu podróżujących osób.
„Turyści czerpią inspirację z wielu źródeł. Bez względu na to, czy nawiązują kontakt z lokalnymi społecznościami, odtwarzają ulubione sceny filmowe czy planują całą podróż wokół konkretnych restauracji, jedno jest pewne – ludzie wciąż cenią podróże i angażują się w nie z pasją” – mówi Audrey Hendley, prezes American Express Travel.
Według raportu wśród preferencji podróżników znajdują się cztery główne kategorie wyboru wyjazdu: podróżowanie poza utartymi szlakami, set-jetting (podróżowanie do filmowych miejsc), miejsca dla smakoszy oraz wyjazdy związane z wellness.
Podróżowanie poza utartymi szlakami
Podróżnicy chcą przeżywać autentyczne doświadczenia, które pozwolą im poczuć lokalną kulturę. Chcą również wiedzieć, że podejmowane przez nich decyzje podczas podróży mogą mieć pozytywny wpływ na odwiedzane miejsca i chcą, aby wydawane na wakacjach pieniądze wspierały lokalną społeczność.
89 proc. respondentów zgadza się, że chcą podróżować do miejsc, których wcześniej nie odwiedzili. 79 proc. respondentów z pokolenia Z i millenialsów uważa, że chciałoby doświadczyć dnia z życia lokalnych mieszkańców w miejscu, które odwiedzają. Natomiast 68 proc. respondentów odpowiada, że cenią sobie odkrywanie mniej znanych miejsc na wakacje.
Era set-jettingu
Turyści tłumnie odwiedzają miejsca, które ich zachwycają na ekranie. Inspiracje znajdują w smartfonach, np. na Instagramie, ale też w ulubionych serialach i filmach.
Rekomendacje od znajomych i rodziny pozostają silne we wszystkich grupach wiekowych. Aż 47 proc. respondentów podaje je jako czynnik decydujący o wyborze kierunku podróży. Natomiast na decyzje kolejnego pokolenia turystów o wiele silniej wpływają media społecznościowe i popkultura.
70 proc. respondentów z pokolenia Z i millenialsów przyznaje, że zainspirowali się do odwiedzenia danego miejsca po tym, jak je zobaczyli w programie telewizyjnym lub filmie. 61 proc. z tych młodszych podróżnych twierdzi, że wybierają miejsce ze względu na to, że prezentuje się dobrze na zdjęciach.
Miejsca dla smakoszy
Ludzie wybierają również kierunki wyjazdów na podstawie tego, co mogą na miejscu zjeść – kierują się doborem najlepszych restauracji, chcą próbować lokalnych przysmaków i brać udział w lekcjach gotowania.
Trend podróżowania związany z jedzeniem zyskuje na popularności wśród młodszych podróżników. 47 proc. osób z pokolenia Z i millenialsów twierdzi, że zaplanowało całą podróż z myślą o odwiedzeniu konkretnej restauracji. Ponadto 45 proc. osób z tych pokoleń twierdzi też, że zaplanowało podróż pod kątem uczestnictwa w festiwalu kulinarnym.
Fala wellness
Podróżnicy pragną także odpocząć i oderwać się od intensywnego trybu życia, dlatego zwracają uwagę na destynacje i ośrodki, które pomogą im zrelaksować się oraz poczuć zdrowiej. Zdecydowana większość, bo aż 75 proc. planuje ograniczyć czas spędzany przed ekranem podczas podróży w celu poprawienia swojego zdrowia psychicznego.
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Zmiany w Greckiej Organizacji Turystycznej. Nikoletta Nikolopoulou odchodzi ze stanowiska
Nikoletta Nikolopoulou, dyrektorka Biura Greckiej Organizacji Turystycznej w Polsce i…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2024
Michelin wprowadza Litwę do swojego przewodnika
Michelin ogłasza dodanie Litwy do swojego przewodnika, uzupełniając w nim tym samym…
0 Komentarzy3 Minuty
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
10 kwietnia 2024
Mistrzostwa Europy 2024 w Niemczech – nowe możliwości dla turystyki przyjazdowej
Od 14 czerwca Niemcy skupią się przede wszystkim na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej…
0 Komentarzy4 Minuty
8 kwietnia 2024
Wenecja wprowadza opłaty za wstęp do miasta
Od 25 kwietnia 2024 roku Wenecja wprowadza pilotażowo opłaty za wstęp do najstarszej…
0 Komentarzy4 Minuty
4 kwietnia 2024
Grecja ogłasza program Rodos Week dla osób poszkodowanych przez pożary na Rodos
Ministerstwo Turystyki Grecji uruchomiło program „Rodos Week”, który zapewnia darmowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 kwietnia 2024
Litwa: liczba turystów z Polski stale rośnie
O działaniach marketingowych Litwy, planach dotyczących rozwoju sektora turystycznego,…
0 Komentarzy7 Minuty
2 kwietnia 2024
Chorwacja: żeglarskie królestwo Adriatyku
Adriatyk, jedno z najspokojniejszych i najbardziej przejrzystych mórz w basenie Morza…
0 Komentarzy7 Minuty
27 marca 2024
Rekordowa liczba gości w Lipsku. 3,8 mln noclegów w 2023 roku
Według danych Saksońskiego Urzędu Statystycznego, Lipsk odnotował 1 979 968 przyjazdów i…
0 Komentarzy4 Minuty