78 urodziny kolei na Gubałówkę

materiały Muzeum Tatrzańskiego

20 grudnia 1938 roku po zaledwie 168 dniach budowy uruchomiona została kolej linowo-terenowa na Gubałówkę. W niedługim czasie stała się najpopularniejszym tego typu urządzeniem w Polsce.

Pomysłodawcą i inicjatorem budowy był inż. Aleksander Bobkowski – ówczesny wiceminister komunikacji, który wcześniej doprowadził do otwarcia pierwszej kolei górskiej – na Kasprowy Wierch i linowo-terenowej – na Górę Parkową. Motywacją do podjęcia budowy kolejnej kolei, tym razem na Gubałówce, była zakończona powodzeniem inwestycja na Górze Parkowej oraz przygotowania do następnych Narciarskich Mistrzostw Świata FIS, które w 1939 r. miały się odbyć w Zakopanem. Dzięki uruchomieniu kolei, wszystkie konkurencje biegowe rozegrały się właśnie w Paśmie Gubałowskim.
Gubałówka jest niezwykle popularna do dziś. Wg badania „Opinie Polaków o atrakcjach polskich gór” przeprowadzonego w lutym 2016 r. przez GfK Polonia dla Polskich Kolei Linowych, Gubałówka jest jednym z najatrakcyjniejszych punktów turystycznych Zakopanego. To również najczęstsze miejsce zameldowań na Facebooku w Polsce – z wynikiem 190 tys. w ciągu roku.
Ulubiona góra narciarzy
Prace przy budowie kolei rozpoczęto w lipcu 1938 r. Już zimą na szczyt Gubałówki regularnie jeździły dwa wagoniki poruszające się po jednym torze z mijanką mniej więcej w połowie drogi. Trasę długości 1338 m pokonywały w ok. 5 minut. Koszt inwestycji przekroczył 1 254 tys. ówczesnych złotych.

Patryk Białokozowicz, członek zarządu PKL, powiedział: “Gubałówka była jednym z pierwszych miejsc w Polsce, gdzie uprawiano narciarstwo. Przez 70 lat była mekką sportów zimowych. Ze szczytu góry wybiegały doskonale przygotowane trasy narciarskie. Dwie z nich prowadziły do dolnej stacji kolei i wymagały zaawansowanych umiejętności. Latem natomiast, była miejscem kultury i rozrywki na wysokim poziomie. Polana na Gubałówce nazywana była „największą patelnią Polski” ze względu na liczbę turystów, którzy przyjeżdżali właśnie tutaj, aby łapać promienie słoneczne i zachwycać się panoramą Tatr.”

W 2001 roku Polskie Koleje Linowe przeprowadziły gruntowną modernizację kolei połączoną z całkowitą wymianą starej technologii na nowoczesną z automatycznym sterowaniem. Jeszcze przed Bożym Narodzeniem 2001 r. w trasę wyruszyły nowe, komfortowe wagoniki z przeszklonym dachem. Ich zdolność przewozowa wzrosła do 2000 osób na godzinę, a podróż skrócono do trzech minut.

Patryk Białokozowicz dodał: “W tym roku kolej na Gubałówkę będzie kursowała także w noc sylwestrową. Wyjątkową panoramę Tatr i Zakopanego będzie można podziwiać ze szczytu góry, z wysokości 1123 metrów.”

Z badania GfK Polonia dla PKL wynika, że za budową tras narciarskich na Gubałówce opowiedziało się 87 proc. zakopiańczyków. Aż 96 proc. właścicieli działek w obrębie Pasma Gubałowskiego uznało je za strategiczny teren dla rozwoju narciarstwa w Zakopanem.
Aby przywrócić na Gubałówce narciarstwo w pełnym wymiarze, Polskie Koleje Linowe są gotowe do inwestycji w obrębie pasma – budowy nowych tras narciarskich i wyciągu krzesełkowego. Ich realizacja zależy jednak od współpracy z władzami i właścicielami gruntów.

Patryk Białokozowicz skomentował: “Jesteśmy z nimi w dialogu. Chciałbym zaapelować o współpracę, ponieważ tylko dzięki wspólnemu działaniu będziemy mogli przeprowadzić niezbędne inwestycje na Gubałówce i przywrócimy jej świetność dla narciarzy i turystów.”