6 postulatów przewoźników autokarowych
Dzisiaj o godzinie 12 przedstawiciele Krakowskiej Izby Turystyki, Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych, Stowarzyszenia Ekologicznego Transportu Autokarowego STEKTRA oraz Inicjatywy Przewoźników Autokary 2020, organizacji reprezentujące przedsiębiorców turystyczno-transportowych przedstawili sześć postulatów przewoźników autokarowych, których wdrożenie umożliwi przetrwanie okresu pandemii i powrót do pełnej.
26 autokarów, z 26 małopolskich firm turystyczno-transportowych, przyjechało na legendarny, krakowski Parking Powiśle pod Wawelem, a przedstawiciele branży odczytali i przekazali mediom wspomniane postulaty, które wysłali również do premiera Mateusza Morawieckiego.
Podczas dzisiejszej konferencji jej uczestnicy zwrócili uwagę m.in. na to, że mamy w Polsce 3 300 firm autokarowych z 22 000 autokarów. Średnia wielkość firmy to 6 autokarów i zatrudnienie na poziomie 10 kierowców. Są to w wielu przypadkach firmy rodzinne, wielopokoleniowe i co ważniejsze opierające się tylko na polskim kapitale.
Przewoźnicy autokarowi od marca nie mają pracy dla naszych pracowników, Jest to spowodowane obawami społecznymi, strachem ludzi przed podróżami, w szczególności środkami komunikacji zbiorowej. Awersja do turystyki zorganizowanej, międzykontynentalnej, a nawet zagranicznej wynika ze strachu przed COVID-19 i ryzyka kwarantanny lub zamknięcia granic. Również liczba dowozów szkolnych i wycieczek szkolnych poszła drastycznie w dół. Podobnie ma się sytuacja z wycieczkami pracowniczymi i grup społecznych typu seniorzy oraz obsługą konferencji I kongresów.
Przewoźnicy autokarowi ponoszą bardzo duże koszty stałe (leasingi, baza, pracownicy) dochodzące do 60 proc. Autokary to bardzo drogie narzędzia pracy, których zakup finansowany jest przy użyciu znaczącego lewarowania finansowego. Przy utracie portfela zamówień przedsiębiorcy bardzo szybko wpadają w spiralę zadłużenia i ryzyko windykacji.
Obecni na konferencji podkreślili, że w ich przypadku nie ma możliwości przebranżowienia z wykorzystaniem obecnego kapitału ludzkiego i potencjału sprzętowego. Choćby dlatego, że kierowca – wysokiej klasy specjalista, który jak zmieni profil zawodowy, nie wróci do zawodu
W liście czytamy m.in. “Od marca 2020, straciliśmy jakiekolwiek przychody, a z każdym miesiącem środki do utrzymania naszych przedsiębiorstw oraz na wynagrodzenia dla pracowników, topnieją. Bez przychodów nie mamy czym spłacać wysokich zobowiązań leasingowych i kredytowych za autokary, w które zainwestowaliśmy, aby po naszych drogach jeździły ekologiczne i bezpieczne pojazdy, a jakość polskiego transportu napawała nas dumą.
Obecna sytuacja jest dla nas i naszych rodzin, czasem olbrzymiego stresu i wizji bankructwa, pozbawienia środków do życia, pozbawienia miejsca do mieszkania i dramatów życiowych tysiąca rodzin. Przygotowane dla naszej branży mechanizmy są niewystarczające, aby wybrnąć z tej katastrofalnej sytuacji.
Ograniczenia w przewozie osób, wprowadzone restrykcje, obawy społeczne, spowodowały brak popytu na nasze usługi, załamanie rynku i prawie całkowitą utratę przychodów z dnia na dzień. Odwrócenie tego negatywnego trendu to będzie dla nas wyzwanie i ciężka praca przez wiele kolejnych miesięcy, a nawet lat. “
Autorzy twierdzą, że przez ostatnie 30 lat przewoźnicy autokarowi generowali milionowe wpływy do budżetu państwa z podatku dochodowego, opłat ZUS, akcyzy od miliardów litrów zakupionego paliwa, opłat drogowych, podatku od środków transportu, opłat środowiskowych i wielu innych.
W apelu podkreślone jest, że przewoźnicy biura podróży z całego świata zgłaszają chęć przyjazdu i dalszego korzystania z sług autokarowych.
Przewoźnicy domagają się pomocy na podobnym poziomie, jaką otrzymały firmy autokarowe w innych państwach Europy:
1. Dopłaty (na wzór czeski, niemiecki, austriacki) do autobusów uzależnione od klasy emisji spalin i wielkości pojazdu.
2. Odroczenia (na wzór węgierski) płatności rat kredytów i leasingów do czerwca 2021 dla firm z sektora szeroko rozumianego przewozu osób.
3. Dodatkowej puli środków PFR do wysokości 24% obrotu (na wzór hiszpański) z roku referencyjnego dla firm z branży szeroko rozumianego przewozu osób.
4. Umorzenia w całości subwencji PFR dla branży autokarowej.
5. Przedłużenia zwolnienia z ZUS o kolejne 3 miesiące, aby utrzymać miejsca pracy.
6. Dopłaty do wynagrodzeń i przestojowego (na wzór europejski) dla firm doświadczających spadku przychodów w wysokości co najmniej 70 proc. liczonym rok do roku, przez dowolne 3 kolejne miesiące przed złożeniem wniosku.
Bez spełnienia powyższych postulatów polska branża autokarowa niemal całkowicie zniknie z rynku, a to co z niej zostanie cofnie poziom przewozu osób o co najmniej 20 lat i pociągnie za sobą daleko większe koszty społeczne oraz finansowe dla budżetu państwa niż koszty postulowanego przez nas wsparcia.
POWIĄZANE WPISY
26 lipca 2024
Historyczny rok dla Portu Lotniczego Poznań-Ławica. 18,9 mln zł zysku i nowy prezes zarządu
Port Lotniczy Poznań-Ławica odnotował przełomowe wyniki finansowe za rok 2023, osiągając…
0 Komentarzy3 Minuty
26 lipca 2024
Odkrywaj Wrocław na rowerze
Wrocław odkrywać można na wiele sposobów. Jedną z opcji jest… rower. W ramach akcji…
0 Komentarzy4 Minuty
26 lipca 2024
PLL LOT i Viasat podpisują umowę na dostawę internetu na pokłady Dreamlinerów
Polskie Linie Lotnicze LOT, w ramach modernizacji kabin samolotów Boeing 787 Dreamliner,…
0 Komentarzy3 Minuty
25 lipca 2024
Na lotnisku Charlesa de Gaulle’a powstały prywatne apartamenty lotniskowe i nowe lobby dla pasażerów pierwszej klasy
Air France udostępnił prywatne apartamenty lotniskowe dla pasażerów klasy pierwszej,…
0 Komentarzy5 Minuty
25 lipca 2024
Ryanair zarobił w pierwszym kwartale 2024 o prawie połowę mniej. Pasażerowie kupili wyloty w niższych cenach
Ryanair poinformował, że zysk zysk za pierwszy kwartał wynosił 360 mln euro w porównaniu…
0 Komentarzy5 Minuty
23 lipca 2024
PLL LOT uruchamia nowe połączenie do Lizbony. Codzienne loty od lutego 2025
Lizbona to po Madrycie i Barcelonie trzecia trasa rozkładowa PLL LOT łącząca Polskę z…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lipca 2024
Kolejne OTA przegrywa z Ryanairem. Booking.com skazany za naruszenie ustawy o oszustwach komputerowych
Sąd w Delaware wydał jednogłośny werdykt na korzyść Ryanair, stwierdzając, że Booking.com…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Magdas Hotel: zobacz, jak powstała przyjazna przestrzeń dla uchodźców
W centrum Wiednia, pośród zabytkowych ulic, znajduje się wyjątkowy obiekt – Magdas Hotel,…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Objazdówki Rainbow – inny wymiar odkrywania świata
Rainbow od dawna znany jest jako specjalista od wycieczek objazdowych. I wbrew opiniom,…
0 Komentarzy9 Minuty
[…] 6 postulatów przewoźników autokarowych […]