Wytyczne dla centrów informacji turystycznej

Od 4 maja ponownie otwarte mogą być centra i punkty informacji turystycznej. Zarząd Forum Informacji Turystycznej oraz Polska Organizacja Turystyczna, opracowały wytyczne dla pracodawców i pracowników tych instytucji oraz zasady bezpieczeństwa, których przestrzegać powinni turyści.
Oto pełna treść rekomendowanego regulaminu pracy w certyfikowanych centrach i punktach informacji turystycznej, w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa COVID-19:
Wytyczne dla pracowników centrów i punktów informacji turystycznej:
1. Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do biura obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
2. Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.
3. Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2 metry).
4. Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
5. Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
6. Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
7. Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
8. Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
9. Pilnować, aby w pomieszczeniu znajdowała się liczba klientów zgodna z aktualnymi przepisami prawa.
10. Pilnować, aby odwiedzający dezynfekowali dłonie przy wejściu, zakładali rękawice ochronne, oraz posiadali ochronę zakrywającą usta i nos.
11. Pilnować, aby odwiedzający nie przekraczali wyznaczonych linii (oznakowanie na podłodze).
12. Tradycyjne pokazywanie miejsc na mapie palcem zastąpić wyświetlaniem na ekranach lub za pośrednictwem lasera (zachowanie rekomendowanej odległości).
13. Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
Wytyczne dla pracodawców centrów i punktów informacji turystycznej:
1. Zapewnić środki higieniczne w ilości wystarczającej na bieżące funkcjonowanie.
2. Zaopatrzyć pracowników w środki ochrony osobistej, w tym rękawiczki oraz maseczki ochronne, ew. przyłbice.
3. W pomieszczeniach sanitarnohigienicznych wywiesić instrukcje dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcje dezynfekcji rąk.
4. Zapewnić sprzęt i środki oraz monitorować codzienne prace porządkowe, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych – poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków.
5. Umieścić informację na drzwiach o maksymalnej liczbie klientów, mogących jednocześnie przebywać w punkcie obsługi turystycznej.
6. Usunąć z zasięgu klienta wszelkie ulotki, mapy i gadżety i nakazać pracownikom wydawanie ich bezpośrednio klientowi.
7. Podzielić zmiany pracowników w celu zmniejszenia liczby pracowników na miejscu w danym przedziale czasu.
8. Zmniejszyć liczbę pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
9. Przygotować procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skutecznie poinstruować pracowników.
10. Wyznaczyć i przygotować (m.in. wyposażone w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenie, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
11. Przygotować i umieścić w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebne numery telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
Procedury postępowania w przypadku wystąpienia symptomów zakażenia wirusem SARS-CoV-2 u pracownika punktu informacji turystycznej.
Jeżeli w trakcie pracy wystąpią u pracownika niepokojące objawy sugerujące zakażenie koronawirusem powinien on zostać niezwłocznie odsunięty od pracy i odesłany transportem indywidualnym do domu.
Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
Pamiętać należy, że:
Pracownicy powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno – epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić na 999 albo 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem. Zaleca się bieżące śledzenie informacji GIS i MZ zamieszczonych na stronach www. gov.pl.
Procedury postępowania w przypadku potwierdzenia zakażenia wirusem SARS-CoV-2 osoby, która była klientem punktu informacji turystycznej w przeciągu ostatnich 14 dni.
1. Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w punkcie i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
2. Ustalenie obszaru, w którym przebywał i poruszał się zakażony/chory klient. Przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z obowiązującą procedurą oraz zdezynfekowanie powierzchni, których mógł dotykać (klamki, poręcze etc.)
Przypomnijmy, że z badania przeprowadzonego wśród turystów na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że ponad 30 proc. Polaków chce wyjechać na krótki wyjazd jeszcze w maju lub czerwcu.
POWIĄZANE WPISY
18 sierpnia 2025
Jesień w Dolinie Stubai – atrakcje dla turystów
Dolina Stubai w Tyrolu przygotowała bogaty program jesiennych atrakcji. Od 1 września do…
0 Komentarzy2 Minuty
14 sierpnia 2025
Dubaj przyciągnął blisko 10 mln turystów w I połowie 2025 roku
W pierwszej połowie 2025 roku Dubaj odwiedziło 9,88 mln zagranicznych turystów, co…
0 Komentarzy3 Minuty
14 sierpnia 2025
Ryanair i Erasmus Student Network przedłużają współpracę
Ryanair i Erasmus Student Network (ESN) poinformowały o przedłużeniu swojej długoletniej…
0 Komentarzy1 Minuty
14 sierpnia 2025
Stena Line przedstawia wizję żeglugi przyszłości podczas konferencji w Gdyni
Elastyczne konstrukcje statków, napędy hybrydowe i ogniwa paliwowe, a w przyszłości także…
0 Komentarzy1 Minuty
13 sierpnia 2025
Enter Air: pracownicy organizują się w ogólnokrajowy związek zawodowy
8 sierpnia 2025 roku zarząd Enter Air otrzymał informację o rozpoczęciu działalności…
0 Komentarzy2 Minuty
19 sierpnia 2025
Lotnisko Chopina z rekordowym lipcem – ponad 2,4 mln pasażerów
Warszawskie lotnisko Chopina odnotowało w lipcu rekordową liczbę pasażerów. Port lotniczy…
0 Komentarzy2 Minuty
19 sierpnia 2025
Ryanair otworzy nową bazę w Tiranie latem 2026 roku
Ryanair ogłosił, że od kwietnia 2026 roku uruchomi nową bazę operacyjną na lotnisku w…
0 Komentarzy1 Minuty
19 sierpnia 2025
A&O hostels publikuje wyniki za I półrocze 2025 roku
Sieć hosteli a&o odnotowała w pierwszej połowie 2025 roku 1,4 mln gości. Średnie…
0 Komentarzy1 Minuty
18 sierpnia 2025
Brussels Airlines świętuje 20-lecie obecności kobiet w inżynierii
Minęło 20 lat od momentu, gdy w dziale utrzymania i inżynierii Brussels Airlines…
0 Komentarzy2 Minuty
18 sierpnia 2025
Jesień w Dolinie Stubai – atrakcje dla turystów
Dolina Stubai w Tyrolu przygotowała bogaty program jesiennych atrakcji. Od 1 września do…
0 Komentarzy2 Minuty
14 sierpnia 2025
Dubaj przyciągnął blisko 10 mln turystów w I połowie 2025 roku
W pierwszej połowie 2025 roku Dubaj odwiedziło 9,88 mln zagranicznych turystów, co…
0 Komentarzy3 Minuty
14 sierpnia 2025
Ryanair i Erasmus Student Network przedłużają współpracę
Ryanair i Erasmus Student Network (ESN) poinformowały o przedłużeniu swojej długoletniej…
0 Komentarzy1 Minuty
14 sierpnia 2025
Stena Line przedstawia wizję żeglugi przyszłości podczas konferencji w Gdyni
Elastyczne konstrukcje statków, napędy hybrydowe i ogniwa paliwowe, a w przyszłości także…
0 Komentarzy1 Minuty
13 sierpnia 2025
Enter Air: pracownicy organizują się w ogólnokrajowy związek zawodowy
8 sierpnia 2025 roku zarząd Enter Air otrzymał informację o rozpoczęciu działalności…
0 Komentarzy2 Minuty
19 sierpnia 2025
Lotnisko Chopina z rekordowym lipcem – ponad 2,4 mln pasażerów
Warszawskie lotnisko Chopina odnotowało w lipcu rekordową liczbę pasażerów. Port lotniczy…
0 Komentarzy2 Minuty
19 sierpnia 2025
Ryanair otworzy nową bazę w Tiranie latem 2026 roku
Ryanair ogłosił, że od kwietnia 2026 roku uruchomi nową bazę operacyjną na lotnisku w…
0 Komentarzy1 Minuty
19 sierpnia 2025
A&O hostels publikuje wyniki za I półrocze 2025 roku
Sieć hosteli a&o odnotowała w pierwszej połowie 2025 roku 1,4 mln gości. Średnie…
0 Komentarzy1 Minuty
18 sierpnia 2025
Brussels Airlines świętuje 20-lecie obecności kobiet w inżynierii
Minęło 20 lat od momentu, gdy w dziale utrzymania i inżynierii Brussels Airlines…
0 Komentarzy2 Minuty
18 sierpnia 2025
Jesień w Dolinie Stubai – atrakcje dla turystów
Dolina Stubai w Tyrolu przygotowała bogaty program jesiennych atrakcji. Od 1 września do…
0 Komentarzy2 Minuty