Wizz Air przedstawił plan osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku

fot. materiały prasowe

Wizz Air opublikował strategię „Flying Towards Net Zero” – kompleksowy plan osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Strategię oparto na zwiększeniu wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), modernizacji floty i usprawnieniu zarządzania ruchem lotniczym. Jednocześnie Wizz Air apeluje o radykalne przyspieszenie transformacji całego sektora.

„Flying Towards Net Zero” opiera się na trzech głównych filarach:

  1. redukcji emisji z lotów (30 proc.) poprzez inwestycje w nowoczesne technologie i odnowę floty,
  2. zwiększeniu wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w celu redukcji emisji o 53 proc.
  3. oraz zmniejszeniu śladu węglowego (4 proc) dzięki modernizacji systemów zarządzania ruchem lotniczym.

Wizz Air podkreśla, że realizacja tych ambitnych celów wymaga pilnych działań i zaangażowania całego sektora lotniczego, rządów oraz producentów paliw. Firma zainwestowała 14 mld euro w rozwój swojej działalności, w tym w najnowocześniejsze technologie lotnicze oraz w produkcję SAF.

Strategia planu Wizz Air odzwierciedla długoterminowe cele klimatyczne Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Plan Wizz Air opiera się na pięciu filarach dekarbonizacji:

  • zwiększonym wykorzystaniu SAF (53 proc.),
  • postępie technologicznym w zakresie samolotów i silników (21 proc.),
  • odnowie floty (7 proc.),reformie zarządzania ruchem lotniczym (4 proc.)
  • oraz usprawnieniach operacyjnych (2 proc.).

W ramach strategii „Flights. Fuel. Footprint – Apel o radykalne zmiany”, Wizz Air wzywa do konkretnych działań. Firma apeluje o przyspieszenie innowacji w lotnictwie. Podkreśla również konieczność zwiększenia skali produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Wskazuje także na potrzebę poprawy konkurencyjności cenowej SAF przy wsparciu rządów, a także wzywa do pilnej reformy zarządzania ruchem lotniczym, której celem jest wyeliminowanie zbędnej emisji.

„Wizz Air popiera ambitną wizję osiągnięcia zerowej emisji, ale prawda jest taka, że obecne tempo zmian jest niewystarczające, a bez radykalnych działań lotnictwo nie spełni swoich zobowiązań. Potrzebujemy działań, a nie tylko ambitnych deklaracji. Dlatego apelujemy do rządów, regulatorów i przemysłu paliwowego, aby obudzili się z rzeczywistości transformacji lotnictwa i zaczęli wdrażać zmiany, które umożliwią osiągnięcie zerowej emisji. Lotnictwo potrzebuje rewolucji w polityce i inwestycjach, aby kształtować przyszłość branży. Flights (Loty). Fuel (Paliwo).Footprint (Ślad węglowy). To nasze zobowiązanie. To nasza droga. Tak lecimy ku zerowej emisji” – powiedziała Yvonne Moynihan, Wizz Air Corporate & ESG Officer.