Wizyta w biurze podróży, a potem zakupy online to nie PUT

Wśród agentów turystycznych pojawia się wiele wątpliwości związanych z pojęciem powiązanych usług turystycznych. Chodzi np. o sytuację, w której klient najpierw kupuje jedną usługę w salonie sprzedaży, a następnie wchodzi na stronę internetową agenta i dokupuje przelot.
Czy jeśli klient zarezerwuje w stacjonarnym biurze agenta turystycznego hotel, a potem wróci do domu i przez stronę internetową tego agenta wybierze przelot i zostanie skierowany na stronę innego usługodawcy, to taki agent turystyczny staje się przedsiębiorcą ułatwiającym nabywanie powiązanych usług turystycznych w myśl nowej Ustawy o imprezach turystyczny i powiązanych usługach turystycznych?
Klient kupuje, a agent o tym nie wie
Może się przecież zdarzyć, że agent turystyczny nie będzie miał świadomości, iż klient, który kupił hotel, wszedł potem na stronę internetową, gdzie znalazł przelot i kupił go u kolejnego usługodawcy? O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy urzędników MSiT. Dowiedzieliśmy się, że:
„odpowiedź na to pytanie możemy odnaleźć w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o ustawach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Zgodnie z tym przepisem do utworzenia powiązanych usług turystycznych dochodzi, jeżeli przedsiębiorca turystyczny ułatwia podróżnym nabywanie usług turystycznych przy okazji jednej wizyty lub kontaktu z jego punktem sprzedaży z możliwością dokonania wyboru i zapłaty odrębnie za każdą usługę turystyczną.
Z zacytowanego przepisu wynika zatem, że do „powiązania” usług dochodzi, jeżeli czynność ta jest wykonywana „przy okazji jednej wizyty lub kontaktu” z punktem sprzedaży przedsiębiorcy turystycznego. W opisanym stanie faktycznym wydaje się, że nie doszło do powiązania usług, gdyż po nabyciu pierwszej z nich klient opuścił miejsce sprzedaży i wybrał inny kanał sprzedaży kolejnej usługi.
Należy ponadto pamiętać, że powiązana usługa turystyczna nie jest tworem abstrakcyjnym i do jej utworzenia nie dochodzi spontanicznie, tylko są to przygotowane modele biznesowe, które zakładają możliwość powstania takiego produktu turystycznego. Jednocześnie zwracamy uwagę, że wszystkie przypadki powinny być rozpatrywane indywidualnie.”*
*MSIT zastrzegło, że przedstawionych przez nie wyjaśnień nie można rozpatrywać w kategorii wiążących interpretacji przepisów prawa, a jedynie jako informacji o obowiązujących regulacjach.
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Google: Tanie loty przebijają elektronikę. Podróże w centrum zainteresowania Polaków na Black Friday
Black Friday 2025 przyniósł wyraźną zmianę w nawykach zakupowych Polaków. Dane Google…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2025
Kiwi.com radzi, jak przygotować się do podróży z psem
Coraz więcej podróżnych decyduje się zabierać ze sobą psy na pokład samolotu. Kiwi.com…
0 Komentarzy3 Minuty
17 października 2025
Travelist: Polacy planują listopadowe wyjazdy. Najpopularniejsze Bałtyk, Tatry i Warmia
Długi weekend w listopadzie to dla wielu Polaków okazja, by urozmaicić codzienną rutynę i…
0 Komentarzy6 Minuty
9 października 2025
Triverna: Polacy stawiają na jesienne wyjazdy. 84 proc. planuje wypoczynek w kraju
Sezon jesienny zyskuje na znaczeniu w planach urlopowych Polaków. Jak pokazuje badanie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 października 2025
eSky.pl: All inclusive wciąż popularne, ale Polacy stawiają na samodzielne wyjazdy
Polacy w 2025 roku coraz częściej planują wakacje samodzielnie i rezerwują je online,…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Nocowanie.pl: Regionalne bony turystyczne coraz popularniejsze wśród Polaków
Regionalne bony turystyczne zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Prezentmarzeń: Coraz mniej osób rezygnuje z urlopu. Polacy wybierają city breaki
Polacy coraz częściej spędzają urlopy w sposób aktywny i różnorodny, a obok tradycyjnych…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Raport Turystyka 2030: Polacy wybiorą biura podróży, technologie i bezpieczeństwo
73 proc. Polaków planujących wyjazdy turystyczne w ciągu najbliższych pięciu lat chce…
0 Komentarzy2 Minuty
5 września 2025
Nocowanie.pl: Trudny sezon letni 2025 dla branży noclegowej
Polscy hotelarze podsumowali zakończony sezon letni. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez…
0 Komentarzy3 Minuty









