Wiedeń pełen wystaw

archiwum MAK

Seks po wiedeńsku i erotyka po japońsku, Sąd Ostateczny Hieronima Boscha i sztuka biedermeieru, Martin Kippenberger i Franz West, czyli przegląd wielkich wystaw wiedeńskich w II połowie roku.

Wystawa Martin Kippenberger. T.ü. (przyp. tł. Titel überflüssig, „Tytuł niepotrzebny”) organizowana przez Wiedeńskie Forum Sztuki to prezentacja sylwetki jednego z najważniejszych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych artystów XX wieku. W centrum ekspozycji znajdzie się język, a także wzorce i „odwzorowania” twórczości Kippenbergera w historii sztuki.

Artystka i designerka Nathalie Du Pasquier jest samoukiem, ale ma za sobą długą karierę projektantki przedmiotów użytkowych. Od 1987 r. w pełni koncentruje się na malarstwie. Na wystawie w wiedeńskiej Kunsthalle jej najnowsze obrazy nawiążą dialog z projektami z okresu przynależności artystki do grupy Memphis.

Kooperacje artystów stanowią główny temat przeglądu Franz West & Co. w 21er Haus. Franz West nawiązał współpracę zarówno z artystami światowej sławy, takimi jak Albert Oehlen, Douglas Gordon czy Mike Kelley, jak i twórcami austriackimi: Heimo Zobernigiem, Peterem Koglerem i grupą artystyczną Gelatin.
W ramach ekspozycji Biedermeier Extended. Waldmüller und die Malerei seiner Zeit („Biedermeier Extended. Waldmüller i malarstwo jego epoki”) wiedeński Belweder zaprezentuje malarstwo lat 1830–1860. Wystawa skupi się na malarstwie „przyziemnym”, czyli czerpiących tematy z życia codziennego – portretach, krajobrazach i scenkach rodzajowych w najszerszym tego słowa rozumieniu.

Prace chińskiego artysty Ai Weiweia są wyrazem jego krytycznej refleksji nad historią, kulturą oraz systemem politycznym ojczystego kraju i w mniej lub bardziej subtelny sposób odzwierciedlają biografię artysty. 21er Haus poświęci mu dużą wystawę monograficzną, zatytułowaną Ai Weiwei: translocation – transformation.

Aż dwie ekspozycje z okazji pięćsetnej rocznicy śmierci malarza poświęcone zostaną w Wiedniu Hieronimowi Boschowi i jego fantasmagorycznym wizjom. Obydwie zagoszczą w Galerii Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych, której największą atrakcją jest słynny tryptyk Sąd Ostateczny niderlandzkiego mistrza. Wystawa Natur auf Abwegen? Mischwesen, Gnome und Monster (nicht nur) bei Hieronymus Bosch („Przyroda na manowcach? Chimery, gnomy i potwory (nie tylko) u Hieronima Boscha”) zostanie poświęcona barwnym i przerażającym istotom w przedstawieniu Sądu Ostatecznego oraz w całej sztuce od średniowiecza po współczesność. Ekspozycja Hieronymus Bosch 500. Das Jüngste Gericht in Wien („Hieronim Bosch 500. Sąd Ostateczny w Wiedniu”) skupi natomiast uwagę na najważniejszym arcydziele Galerii Malarstwa, uwypuklając zagadki i nierozwiązane kwestie związane z obrazem oraz ukazując w nowym świetle jego zleceniodawcę i genezę. W ramach projektu During the Night w Muzeum Historii Sztuki pisarz i artysta ceramik Edmund de Waal (wspomnienia Zając o bursztynowych oczach) podejmie refleksję nad słynnym rysunkiem Albrechta Dürera Widzenie senne (1525). W ramach wystawy twórca zaprezentuje w nowy sposób obrazy i inne eksponaty z wystawy stałej muzeum.

Do wielkich wystaw tematycznych, które odbędą się w Wiedniu w drugiej połowie 2016 r., należy ekspozycja Sex in Wien. Lust. Kontrolle. Ungehorsam („Seks w Wiedniu. Przyjemność. Kontrola. Nieposłuszeństwo”) w Muzeum Wiedeńskim. W ramach wystawy zaprezentowana zostanie „seksualna topografia” stolicy Austrii, ukazując typy przestrzeni miasta dające możliwości praktykowania różnych form seksu.

Pokaz Shunga. Erotische Kunst aus Japan („Shunga. Japońska sztuka erotyczna”) w MAK – Austriackim Muzeum Sztuki Stosowanej i Współczesnej poświęcony zostanie seksualności i erotyce innego kręgu kulturowego. Shunga (dosł. „obrazki wiosenne”) znane są w Azji Wschodniej od dawna. Te ilustracje erotyczne tworzone były przez wszystkich wielkich artystów japońskich gatunku ukiyo-e. Ekspozycja składać się będzie ze 150 barwnych drzeworytów udostępnionych przez kolekcję Leopold Privatsammlung, które uzupełnione zostaną reprodukcjami ze zbiorów MAK. Wystawa Fremde Götter. Faszination Afrika und Ozeanien („Obcy bogowie. Fascynacje z Afryki i Oceanii”) w Muzeum Leopoldów w MuseumsQuartier zaprezentuje tradycyjną sztukę z Afryki i Oceanii. Ponad dwieście rzadkich figur przodków, masek tanecznych, egzemplarzy broni i rzeźb architektonicznych z obszernej kolekcji założyciela muzeum – Rudolfa Leopolda – nawiąże dialog z dziełami wybitnych twórców modernizmu, takich jak Pablo Picasso, André Derain, Amedeo Modigliani, Ernst Ludwig Kirchner, Emil Nolde czy Max Ernst.

Wiedeń we współpracy z holenderskim Muzeum Kröller-Müller Albertina poświęci również dużą ekspozycję twórcom puentylizmu. W ramach wystawy Seurat, Signac, Van Gogh. Wege des Pointillismus („Seurat, Signac, Van Gogh. Drogi puentylizmu”) pokazanych zostanie 120 wybranych dzieł z lat 1886–1930, w tym obrazy, akwarele i rysunki. Am Ende: Architektur. Zeitreisen 1959–2019 („Na koniec: architektura. Podróże w czasie 1959–2019”), ostatnia ekspozycja przygotowana przez założyciela i dyrektora Az W – Wiedeńskiego Centrum Architektury Dietmara Steinera, będzie retrospektywą poświęconą ostatniemu, blisko sześćdziesięcioletniemu okresowi w światowej architekturze, a zarazem prezentacją pasjonujących nowych nurtów odnowy tej dziedziny sztuki.

Wystawa Poetiken des Materials („Poetyka materiału”) w Muzeum Leopoldów zaprezentuje twórczość sześciu mieszkających w Wiedniu artystów: Benjamina Hirtego, Sonii Leimer, Christiana Mayera, Mathiasa Pöschla, Anne Schneider i Mishy Stroja. Ich twórczość cechuje nie tylko różnorodność odniesień do dyskursów kulturowych, form narracji i reprezentacji historii (tej przez duże i tych przez małe „h”), lecz także szeroki wachlarz stosowanych mediów i materiałów.

Za tytułem Film-Stills kryją się fotosy – narzędzie wizualnej dokumentacji filmu, ale także samodzielna forma fotografii. Albertina po raz pierwszy poświęci uwagę temu gatunkowi z pogranicza sztuk, prezentując 150 fotosów z okresu od drugiej dekady aż po lata 70. XX wieku.

Martin Kippenberger. T.ü. (Titel überflüssig), 8.09.–27.11.2016, Bank Austria Kunstforum Wien, Freyung 8, 1010 Wiedeń, www.kunstforumwien.at

Nathalie Du Pasquier, 15.07.–13.11.2016, Kunsthalle Wien, MQ, Museumsplatz 1, 1070 Wiedeń, www.kunsthallewien.at

Franz West & Co, 8.12.2016–26.03.2017, 21er Haus, Arsenalstraße 1, 1030 Wiedeń, www.21erhaus.at

Biedermeier Extended. Waldmüller und die Malerei seiner Zeit, 21.10.2016–12.02.2017, Unteres Belvedere & Orangerie, Rennweg 6, 1030 Wiedeń, www.belvedere.at

Ai Weiwei: translocation – transformation, 14.07.–20.11.2016, 21er Haus, Arsenalstraße 1, 1030 Wiedeń, www.21erhaus.at

Natur auf Abwegen? Mischwesen, Gnome und Monster (nicht nur) bei Hieronymus Bosch, 26.08.–30.10.2016 + Hieronymus Bosch 500: Das Jüngste Gericht in Wien, 14.12.2016–26.02.2017, Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien, Schillerplatz 3, 1010 Wiedeń, www.akademiegalerie.at

Edmund de Waal: During the Night, 11.10.2016–29.01.2017, Kunsthistorisches Museum Wien, Maria-Theresien-Platz, 1010 Wiedeń, www.khm.at

Sex in Wien. Lust. Kontrolle. Ungehorsam, 15.09.2016–15.01.2017, Wien Museum Karlsplatz, Karlsplatz, 1040 Wiedeń, www.wienmuseum.at

Shunga. Erotische Kunst aus Japan, 12.10.2016–29.1.2017, MAK – Österreichisches Museum für angewandte Kunst / Gegenwartskunst, Stubenring 5, 1010 Wiedeń, www.mak.at

Fremde Götter. Faszination Afrika und Ozeanien, 23.09.2016–9.01.2017, Leopold Museum, MuseumsQuartier, Museumsplatz 1, 1070 Wiedeń, www.leopoldmuseum.org

Seurat, Signac, Van Gogh. Wege des Pointillismus, 16.09.2016–8.01.2017, Albertina, Albertinaplatz 1, 1010 Wiedeń, www.albertina.at

Am Ende: Architektur. Zeitreisen 1959–2019, 6.10.2016–20.03.2017, Az W – Architekturzentrum Wien, MuseumsQuartier, Museumsplatz 1, 1070 Wiedeń, www.azw.at

Poetiken des Materials, 21.10.2016–30.01.2017, Leopold Museum, Museumsplatz 1, 1070 Wiedeń, www.leopoldmuseum.org

Film-Stills, 11.11.2016–19.2.2017, Albertina, Albertinaplatz 1, 1010 Wiedeń, www.albertina.at