Weryfikujemy: Polsce nie nakazano wycofywać przepisu o 180 dniach na zwrot pieniędzy

W sprawie przepisu o 180 dniach na zwrot pieniędzy przez touroperatorów nie została wszczęta procedura w sprawie uchybienia przez Polskę prawa unijnego – potwierdza Komisja Europejska. Dzisiejsze doniesienia medialne na ten temat nie znajdują uzasadnienia.
Dzisiaj rano jedna ze stacji radiowych opublikowała krótki tekst swojej brukselskiej korespondentki, o tym, że Polska ma czas do 2 czerwca, żeby się dostosować do unijnych zasad, które w ciągu 14 dni gwarantują klientom zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę, pobyt w hotelu, pociąg czy prom. Jednak Komisja Europejska nie potwierdza tej informacji.
Lista uchybień bez wzmianki o 180 dniach
Opublikowana dziś przez KE majowa lista postępowania o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego nie zawiera wspomnianego przepisu wprowadzonego w Polsce.
„Nie wiem, skąd wzięła się ta informacja. Być może korespondentka miała jakieś nieoficjalne wiadomości z Brukseli, te jednak nie znajdują potwierdzenia. We wspomnianym artykule pomieszano kilka kwestii, między innymi związanych z wydawaniem voucherów przez linie lotnicze i touroperatorów” – słyszymy od Bartosza Zadury z polskiego przedstawicielstwa Komisji Europejskiej.
Polskie przepisy a unijna dyrektywa
Autorka rozpowszechnianego w sieci artykułu opiera swoje domysły na rozbieżności polskiej specustawy z Dyrektywą 2015/2302. Nie zwraca jednak uwagi na fakt, że polskie zapisy nie ingerują wprost w unijny zapis o tym, że w razie odstąpienia od umowy bądź jej rozwiązania, touroperator ma 14 dni na zwrócenie klientowi środków.
Polski zapis ustawy mówi o tym, że odstąpienie bądź rozwiązanie umowy jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej jak dotąd nie otrzymało podstaw, by przepis ten uznać za sprzeczny z dyrektywą i wezwać Polskę do jego zniesienia. Treści zawarte w artykule opublikowanym przez RMF nadal są sprawdzane.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
Tomasz Marzec nowym rzecznikiem prasowym Polskiej Organizacji Turystycznej
Od stycznia 2026 roku Tomasz Marzec będzie rzecznikiem prasowym POT, wnosząc do zespołu…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2025
MerlinX Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2025
Nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Touroperatorzy zyskają łatwiejszy dostęp do gwarancji ubezpieczeniowej
Podpisano nowelizację ustawy o imprezach turystycznych, która ułatwi touroperatorom…
0 Komentarzy4 Minuty
17 grudnia 2025
Itaka Złotym Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Gąsiory Turystyki 2025 przyznane! Poznajcie młode talenty polskiej branży turystycznej
W drugiej edycji konkursu Gąsiory Turystyki ponownie nagrodziliśmy nowe talenty branży…
0 Komentarzy6 Minuty
8 grudnia 2025
Fly.pl partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia 2026 roku w Warszawie odbędzie się V Gala Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
8 grudnia 2025
XII Gremium Ekspertów Turystyki w Wałczu: edukacja jako klucz do przyszłości branży
W dniach 2-3 grudnia 2025 roku Centralny Ośrodek Sportu w Wałczu był gospodarzem XII…
0 Komentarzy5 Minuty
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty











Komisja Europejska poinformowała dzisiaj 2 lipca 2020r. że wszczyna procedurę o naruszenie prawa unijnego przeciwko 10 krajom, w tym Polsce, w związku z regulacjami dotyczącymi rozliczeń między organizatorami turystyki a podróżnymi za niewykorzystane imprezy turystyczne.
to co zrobił rząd wraz z lobby turystycznym to rażące naruszenia art. 12 ust. 4 dyrektywy 2015/2302 przedstawiciele ministerstwa, a nawet część mediów branżowych, nie widziała w tym przypadku żadnego problemu.
Klienci biur turystycznych nie są od ratowania branży turystycznej, ludzie co wy wyprawiacie rozum wam odebrało.
tak chcecie pozyskać klientów blokując im zwrot pieniędzy?!
przecież pandemia dotknęła wielu ludzi, a wielu klientów biur podróży to również przedsiębiorcy.
czemu więc klienci mają ratować cudze firmy????????????
czemu nie możemy opłacić swoich rachunków za własne pieniądze tylko mamy wspierać cudze firmy.
nigdy wam tego nie zapomnimy!