Wakacje.pl: Turcja, Grecja i Egipt wciąż najpopularniejszymi kierunkami wyjazdów

Specjaliści z portalu wakacje.pl sprawdzili jaki wpływ ma trwająca od pół roku wojna w Ukrainie oraz wzrost cen paliwa lotniczego i wysoka inflacja na chęć Polaków do zagranicznych wyjazdów. W drugim kwartale roku sytuacja uległa poprawie, a klienci wrócili do rezerwowania wyjazdów. Wszyscy, którzy zarezerwowali je z wyprzedzeniem, skorzystali na atrakcyjnych cenach i większym wyborze.
„Wraz z luzowaniem obostrzeń pandemicznych przez poszczególne kraje, gotowość do podróżowania rośnie, a podobnie jak przed pandemią, na lato największym zainteresowaniem cieszą się kierunki w basenie Morza Śródziemnego. Dla niektórych w tym roku dodatkową zachętą jest również zniesienie przez Turcję obowiązku paszportowego i wizowego dla Polaków. Obecnie nasi obywatele mogą podróżować tam na podstawie dowodu osobistego. To z pewnością jeden z powodów, dla których w tym roku Turcja jest tak popularna wśród klientów biur podróży” – mówi Jolanta Kołodziejczyk, dyrektor produktu w Wakacje.pl.
Turcja i Grecja królują
W drugim kwartale tego roku najlepiej sprzedającymi się kierunkami na sezon letni były Turcja, Grecja i Egipt, które łącznie odpowiadały za 58,1 proc. sprzedaży. Dla porównania, rok wcześniej było to 63,7 procent. Zmiany w rozkładzie sił spowodowane są między innymi powrotem Tunezji do programów biur podróży – w zeszłym roku z uwagi na dość restrykcyjne zasady wjazdu kraj ten praktycznie wypadł z oferty. Obecnie przeżywa renesans.
Na razie trudno określić, który z kierunków: Turcja czy Grecja zajmie pierwsze miejsce w rankingu popularności, bo w każdym tygodniu widać pewne wahnięcia w popycie. Choć w pierwszym tygodniu lipca Turcja w dalszym ciągu była numerem jeden w ogólnych statystykach sprzedażowych Wakacje.pl, to jednak zaczęła nieco tracić na rzecz Grecji. Te dwa kraje już od jakiegoś czasu walczą o palmę pierwszeństwa na polskim rynku turystyki zorganizowanej.
W drugim kwartale tego roku widać też lekkie osłabienie popytu na wyjazdy do Egiptu – w analizowanym okresie zmiana wyniosła 2,6 pkt. proc. na minus rok do roku. Inne najpopularniejsze kierunki jakie wybierają to Polacy na wakacje to m.in. Hiszpania, Bułgaria, Tunezja, Cypr, Albania, Włochy i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Ile Polacy wydadzą na wakacje?
Wakacje.pl sprawdziły też, ile w tym roku klienci biur podróży wydali średnio na wakacyjny wyjazd. I tak za podróż dla dwóch osób do Turcji klienci w drugim kwartale roku płacili w sumie 6 305,13 zł (przed rokiem 5 451,89 zł ), w Grecji 6 596,71 zł (5 952,45 zł) a w Egipcie 6 336,84 zł (w 2021 roku 5458,29 zł).
W grupie rodzin z jednym dzieckiem średnia cena rezerwacji do Turcji wyniosła 9 016,43 zł, do Grecji 9 313,42 zł, a do Egiptu 8 791,40 zł, przy rodzicach podróżujących z dwójką dzieci za pobyt w Turcji klienci płacą 11 387,49 zł, za wakacje w Grecji 12 032,27 zł, a w Egipcie 10 993,14 zł.
„Z zestawienia wynika, że Polacy wcale nie szukają najtańszych ofert. Kryterium wyboru jest jakość oferty i atrakcyjność samego miejsca turystycznego. Na wakacjach oczekujemy odpowiedniego standardu usług, za który jesteśmy gotowi zapłacić więcej” – podkreśla Jolanta Kołodziejczyk.
Na wakacje już od kwietnia
W tym roku sezon letni wystartował zgodnie z planem – pierwsi klienci na swoje słoneczne wakacje wyjechali już w kwietniu. Dużą popularnością cieszył się maj, a to dzięki długiemu weekendowi, który przypada na początek tego miesiąca. Podobny trend można było zaobserwować w czerwcu – liczba klientów w porównaniu z zeszłym rokiem podwoiła się. Tradycyjnie największym zainteresowaniem cieszą się podróże w lipcu, do końca czerwca sprzedaż wyjazdów na sierpień, wrzesień i październik była na razie niższa niż przed rokiem.
„Wyniki sprzedaży pokazujące zainteresowanie podróżami w poszczególnych miesiącach nasuwają ciekawe wnioski. Po pierwsze potwierdzają, że ten rok jest już bardzo zbliżony do trendów obserwowanych przed pandemią. Sezon letni rozpoczął się planowo pod koniec kwietnia, wiele osób wybrało się za granicę na majówkę i czerwcówkę, a większość sprzedaży zrealizowanej w drugim kwartale roku przypada na wyjazdy w lipcu” – tłumaczy Jolanta Kołodziejczyk.
„Choć o wiele więcej osób niż przed rokiem zdecydowało się skorzystać z promocji w ramach przedsprzedaży, to nadal część wstrzymuje się z decyzją, prawdopodobnie czekając na last minute. W ostatniej chwili na pewno będzie można znaleźć ciekawe oferty, ale to nie oznacza, że będą mocno przecenione. Już w zeszłym roku obserwowaliśmy, że im bliżej terminu wylotu, tym wycieczki były droższe, a zakup z wyprzedzeniem bardziej się opłacał” – dodaje.
Ile czasu spędzimy na urlopie?
Tygodniowe wycieczki w dalszym ciągu cieszą się największym zainteresowaniem – 69 procent klientów biur podróży wybiera się właśnie na siedmiodniowy urlop, ale już co piąty decyduje się na pobyty niestandardowe, nieco dłuższe niż tygodniówki, jednak krótsze niż 14-dniowe.
„Polski rynek turystyki wyjazdowej rozwija się, a to oznacza, że biura podróży poszerzają swoją ofertę lotniczą. Dzięki temu, że do danej destynacji latają częściej niż raz w tygodniu, mogą stworzyć też pobyty niestandardowe, na przykład 9-, 10-, 11-, czy 12-dniowe. To propozycja ciekawa z kilku powodów. Po pierwsze na takim wyjeździe można już dobrze wypocząć, ale też przeznaczyć trochę czasu na zwiedzanie, po drugie ceny są nieco niższe niż przy wyjazdach dwutygodniowych, co w przeliczeniu na całą rezerwację daje zauważalne oszczędności. Czasem mogą one wystarczyć nawet na jeszcze jeden wypad w ciągu roku, na przykład na weekend” – komentuje Anna Podpora, menedżer produktu w Wakacje.pl.
Samolot coraz popularniejszy
W tym roku klienci biur podróży znów najchętniej wybierają wycieczki lotnicze – w analizowanym okresie zdecydowało się na nie 95,3 procent kupujących. Dla porównania, rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 86 procent. Widać też spadek liczby turystów, którzy decydują się na wycieczkę z dojazdem własnym – od stycznia do czerwca na taką ofertę zdecydowało się 3,1 procent osób, czyli o 1,4 pp. mniej niż przed rokiem.
Z ogólnopolskiego badania, które zostało przeprowadzone na zlecenie biura Wakacje.pl w marcu tego roku, wynika, że to, skąd polecimy na urlop, dla wielu osób ma bardzo duże znaczenie. 45 procent respondentów potwierdziło, że przede wszystkim sprawdza, jakie oferty są dostępne z lotnisk znajdujących się najbliżej ich miejsca zamieszkania. Które porty były zatem najczęściej wybierane przez kupujących w drugim kwartale roku? W pierwszej piątce znalazły się Warszawa, Katowice, Wrocław, Gdańsk i Poznań.
„Polacy chętnie na wakacje latają, a w tym roku okazji do tego mają jeszcze więcej. Biura podróży poszerzyły swoją ofertę o wyloty z lotnisk regionalnych, a w szczycie sezonu pojawiają się nawet dodatkowe połączenia do najbardziej popularnych kierunków turystycznych. Nasze statystyki pokazują też wyraźny wzrost liczby podróży z Wrocławia, Gdańska i Poznania, co związane jest ze zwiększeniem oferowania przez biura podróży i linie lotnicze” – komentuje Anna Podpora.
Wakacje w zasięgu portfela
Wakacje.pl stale pracują nad nowymi rozwiązaniami dla swoich turystów. Obejmują one także kwestie finansowania wyjazdów. Teraz klienci mogą skorzystać z odnawialnego limitu do 2 tysięcy złotych w ramach usługi PayPo – odroczoną kwotę płatności muszą uregulować do 30 dni – wówczas nie będą płacić odsetek, ale mogą zwrot rozłożyć na cztery raty. Kolejna opcja to limit do 10 tysięcy złotych przy usłudze P24Now (spłata bez odsetek w okresie do 54 dni lub w ratach), trzecia propozycja to korzystanie z systemu eRaty. W tym ostatnim przypadku nie ma górnego limitu kwoty.
Po pierwszych sześciu miesiącach roku można śmiało powiedzieć, że Polacy nie chcą rezygnować z wyjazdów, na które tak długo czekali. Choć nawet w czasie pandemii nasi turyści chętnie podróżowali, to jednak gros osób z jej powodu odłożyło wyjazdy na później. Teraz chcą odbić sobie stracony czas.
Wielu klientów zamówiło wycieczki w okresie przedsprzedaży, dzięki czemu skorzystało na atrakcyjnych cenach i dodatkowych korzyściach, jak chociażby gwarancja niezmienności ceny, czy najniższej ceny. Od kilku tygodni w sprzedaży są już dostępne wycieczki na Zimę 2022/23 i choć wiele osób jeszcze nie wyjechało na urlop letni, to widać, że Polacy już zajmują się planowaniem, bo wiedzą, że inwestycja w urlop nie tylko pozwala zabezpieczyć sobie miejsce w samolocie i wybranym hotelu, ale też zaoszczędzić na podróży.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Sopocka Organizacja Turystyczna zaprasza do udziału w „Sopockich Perłach”
Sopocka Organizacja Turystyczna rozpoczyna siódmą edycję konkursu „Sopockie Perły”.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Sezon narciarski w Wiśle otwarty. Skolnity gotowy na narciarzy
Sezon narciarski na stacji Skolnity w Wiśle rozpocznie się dziś, 5 grudnia, o godzinie…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Travelist.pl rusza z zimowym konkursem fotograficznym
Travelist.pl uruchomił konkurs fotograficzny „Jedź na ferie - wygraj wakacje”, w którym…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2025
Accor mianuje Karelle Lamouche CEO na Europę i Afrykę Północną
Grupa hotelowa Accor ogłosiła powołanie Karelle Lamouche na stanowisko CEO…
0 Komentarzy2 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
3 grudnia 2025
Rusza 8. edycja konkursu fotograficznego #LubelskieTravel
Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna otwiera nabór do kolejnej edycji konkursu…
0 Komentarzy1 Minuty










