Wakacje.pl: Polacy planują wakacje z wyprzedzeniem

fot. materiały prasowe

Polacy coraz chętniej rezerwują wakacyjne wyjazdy z dużym wyprzedzeniem – wynika z danych sprzedażowych Wakacje.pl. Odsetek rezerwacji na sezon letni dokonanych ponad trzy miesiące przed planowanym wylotem wzrósł rok do roku o niemal 23 punkty procentowe.

Z badań przeprowadzonych w kwietniu br. na zlecenie Wakacje.pl wynika, że ponad połowa osób planujących zagraniczny wyjazd przewiduje co najmniej jedną podróż w tym roku. Co więcej, niemal połowa planuje dwie lub więcej. Choć 24 proc. badanych dokonało już rezerwacji, to zdecydowana większość zamierza to zrobić w nadchodzących miesiącach. Największym zainteresowaniem cieszą się terminy wakacyjne i wczesnojesienne. Jednak co piąta osoba deklaruje chęć wyjazdu jeszcze przed szczytem sezonu.

„Okno rezerwacyjnie wydłuża się. Polacy są gotowi, by zamawiać wyjazdy z dużym wyprzedzeniem, bo wiedzą, że to świetny sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Z jednej strony w okresie przedsprzedaży rabaty sięgają 40 proc., z drugiej, w tym czasie wybór jest największy, łatwiej więc dopasować ofertę do swoich potrzeb i założeń budżetowych” – mówi Dominik Miłowski, wiceprezes ds. produktu w Wakacje.pl.

Z danych z 2024 roku wynika, że 30 proc. respondentów kupuje wyjazdy co najmniej cztery miesiące wcześniej, natomiast 49 proc. decyduje się na rezerwację 2–3 miesiące przed wylotem. Główne motywacje to: chęć wcześniejszego zaplanowania wyjazdu (35 proc.), atrakcyjniejsze ceny (26 proc.), a także dodatkowe benefity (20 proc.).

Turcja, Grecja i Egipt na wakacyjnym podium

W sezonie letnim 2025 największym zainteresowaniem wśród klientów biur podróży cieszą się Turcja, Grecja, Egipt, Tunezja oraz Hiszpania. W pierwszej trójce najchętniej wybieranych destynacji znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam. Preferencje dotyczące kolejnych kierunków różnią się w zależności od profilu podróżnych – pary częściej decydują się na Djerbę, natomiast rodziny wybierają Kretę, Tunezję kontynentalną lub Bułgarię.

Zdecydowana większość klientów (ok. 70 proc.) wybiera pobyty tygodniowe. Na kolejnych miejscach plasują się wyjazdy trwające od 8 do 13 dni, krótsze niż tygodniowe oraz pobyty dwutygodniowe. Najczęściej wybieraną formą wyżywienia jest all inclusive, z której korzysta 89 proc. podróżnych. Opcję z dwoma posiłkami dziennie wybiera 6 proc. klientów.

Średnia wartość rezerwacji wzrosła o blisko 20 proc. rok do roku. Wzrost ten związany jest m.in. z rosnącym zainteresowaniem hotelami o wyższym standardzie oraz popularnością pakietów all inclusive.

Lotniska regionalne napędzają sprzedaż wakacji

Wśród lotnisk najczęściej wybieranych w okresie przedsprzedaży dominują Katowice, Warszawa (Lotnisko Chopina), Poznań, Wrocław i Gdańsk. Rozwój siatki połączeń z lotnisk regionalnych wpływa na dostępność ofert oraz decyzje klientów.

„Rozwój siatki połączeń z lotnisk lokalnych to zawsze dobra wiadomość dla klientów. Po pierwsze, łatwiej znaleźć ofertę z wylotem bliżej miejsca zamieszkania, co jest wygodne i może skłaniać do podjęcia decyzji o wyjeździe. Po drugie, zwiększa się program, a zatem i dostępność poszczególnych kierunków w szczycie sezonu” – komentuje Miłowski.

52 proc. respondentów wybiera najbliższe lotnisko jako punkt startowy podróży. 26 proc. akceptuje dojazd oddalony o 2–3 godziny, a dla 22 proc. kluczowa jest atrakcyjność oferty, nie miejsce wylotu.

Według ekspertów z Wakacje.pl, sezon letni 2025 ma szansę być rekordowy pod względem liczby wyjazdów.

„Tegoroczne lato znów zapowiada się rekordowo. Biura podróży ponownie przygotowały programy większe niż przed rokiem, a rynek ma szansę znów urosnąć dwucyfrowo. Podróże stały się dla Polaków niemalże podstawową potrzebą, na którą są skłonni wydać pieniądze zaoszczędzone na innych przyjemnościach” – powiedziała Anna Podpora, head of product development w Wakacje.pl.