UOKiK wyjaśnia zasady prezentowania cen w ofertach last minute
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia m.in. jak przedsiębiorcy działający w branży turystycznej powinni prezentować ceny ofert last minute. Ważne jest, aby cały kontekst komunikacji jasno informował konsumentów o faktycznym charakterze oferty, w przeciwnym razie przedsiębiorcy muszą podać klientom do informacji najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
Od 1 stycznia przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z 30 dni. Nowy przepis ma ułatwiać konsumentom porównanie cen i pokazywać, czy obniżka jest dla nich rzeczywiście korzystna. Z kontroli i monitoringu rynku przeprowadzonych przez UOKiK wynika, że sprzedawcy często popełniają błędy przy oznaczaniu obniżek.
„Z naszych dotychczasowych obserwacji i kontroli, a także pytań od przedsiębiorców wynika, że rynek ma trudności z tym przepisem. Nie wszyscy, którzy powinni, prawidłowo obliczają i podają najniższą cenę z 30 dni przed ogłoszeniem obniżki, a jeśli nawet to robią – to w sposób nieczytelny i wprowadzający konsumentów w błąd. Dlatego uznaliśmy, że konieczne jest wydanie wyjaśnień, w których pokazujemy na przykładach dobre i złe praktyki w tym zakresie” – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Last minute nie zawsze oznacza obniżkę
UOKIK wyjaśnia, że w przypadku ofert last minute istotny jest cały kontekst komunikacji. Jeśli sformułowanie może kojarzyć się z innymi cechami oferty oprócz obniżki ceny, przedsiębiorca powinien wyraźnie informować o tym fakcie. W takiej sytuacji nie ma obowiązku podawania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Jednakże, jeśli ze sposobu prezentowania oferty wynika, że dana kategoria odnosi się wyłącznie do zmniejszenia ceny, przedsiębiorca musi podać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
Jeśli oferta last minute zawiera również wyjazdy z bardziej odległym terminem (np. za dwa tygodnie) lub link do niej w wynikach wyszukiwania w przeglądarce internetowej wskazuje na promocyjny charakter tych ofert (np. „Nie przegap okazji”), przedsiębiorca musi podać przy każdej z tych ofert również najniższą cenę z 30 dni przed obniżką, nawet jeśli na stronie przedsiębiorcy nie ma dodatkowych komunikatów podkreślających promocyjny charakter tych ofert. W takim przypadku informacja o cenie przed obniżką pozwoli klientom na dokładniejsze porównanie cen i oszacowanie rzeczywistej wartości oferty last minute.
Naruszenie przepisów o cenach może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary do 20 tys. zł. Trzykrotne naruszenie przepisów w ciągu roku, to kara w wysokości 40 tys. zł. UOKiK w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.
Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”
POWIĄZANE WPISY
3 października 2024
Zmiany w Turystycznym Funduszu Pomocowym. Pożyczki będą zastąpione bezpośrednimi wypłatami
Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP) czeka istotna zmiana. Nowelizacja ustawy zakłada, że…
0 Komentarzy5 Minuty
2 października 2024
Anex Tour przedstawia nowy kierunek w ofercie Emiraty Arabskie
Podczas business brunchu zorganizowanego w Raffles Europejski Warsaw Anex oficjalnie…
0 Komentarzy2 Minuty
1 października 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 znowu w dół
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
1 października 2024
Piotr Chojnowski nowym szefem produktu w Nekera
1 października 2024 roku Piotr Chojnowski objął stanowisko Product Development Director w…
0 Komentarzy2 Minuty
24 września 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych w 2025 roku znowu w dół
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
23 września 2024
Join UP! Polska wesprze powodzian z południowej Polski
W odpowiedzi na trudną sytuację osób dotkniętych powodzią w południowej Polsce…
0 Komentarzy4 Minuty
23 września 2024
Itaka świętuje otwarcie 200. salonu firmowego. W planach kolejne trzy lokalizacje
Itaka otworzyła 200. salon firmowy, znajdujący się w Gliwicach w Parku Handlowym Arena. W…
0 Komentarzy1 Minuty
20 września 2024
Onholidays Polska wspiera klientów dotkniętych powodzią na południu kraju
Biuro podróży Onholidays Polska, w odpowiedzi na trudną sytuację osób zamieszkujących…
0 Komentarzy1 Minuty
19 września 2024
Itaka wychodzi naprzeciw potrzebom klientów dotkniętych powodzią
W związku z sytuacją powodziową na południu Polski i niewątpliwą tragedią, której…
0 Komentarzy1 Minuty
[…] Więcej: https://www.waszaturystyka.pl/uokik-wyjasnia-zasady-prezentowania-cen-w-ofertach-last-minute/ […]