Turystyka na Mazowszu ma się coraz lepiej

Gdy spojrzeć na ostatnie 20 lat rozwoju turystyki na Mazowszu, widać spektakularną zmianę na lepsze. Dużą część tego rozwoju zawdzięczamy nakładom finansowym z Unii Europejskiej – przekonywał Adam Struzik, marszałek województwa Mazowieckiego podczas XII Sejmiku Turystycznego Województwa Mazowieckiego.
W tym roku Mazowsze obchodzi 20-lecie swojego samorządu, co podczas dorocznego spotkania poświęconego rozwojowi turystyki w tym regionie stało się okazją do podsumowania tych dwóch dekad.
800 mln euro inwestycji
„Przez te 20 lat działałem cały czas w samorządzie i miałem okazję obserwować, jak rozwija się regionu. W 1998 roku mieliśmy budżet 300 mln zł, dziś jest ok 3 mld zł. A jeśli chodzi o wydatki na kulturę i turystykę, to po infrastrukturze i ochronie zdrowia to jest trzeci najbardziej dofinansowany obszar, na który wydajemy kilkaset mln zł rocznie. A gdy spojrzeć na to, jak funkcjonują instytucje, to widać spektakularną zmianę na lepsze” – mówił Adam Struzik podczas inauguracji sejmiku, który w tym roku odbywa się w hotelu Sielanka nad Pilicą.
Adam Struzik przypomnał, że w poprzedniej perspektywie finansowej 2007 – 2013 Mazowsze wydało 800 mln euro na projekty związane z kulturą i turystyką, w tym na rewitalizację zabytków. „Ostatnie 20 lat to był skok cywilizacyjny, od swoistej po PRL-owskiej przaśności do nowoczesnego, prężnie rozwijającego się regionu. A największą naszą siłą są ludzie, którzy ciągle chcą osiągnąć coś więcej” -powiedział.
20 mazowieckich najlepszych atrakcji
Tegoroczny Sejmik Turystyczny Województwa Mazowieckiego nosi hasło „20 NAJ turystyki na Mazowszu”. Przez dwa dni ok. 150 uczestników bierze udział w prelekcjach, warsztatach i wydarzeniach towarzyszących. Dziś po zakończeniu wykładów odbędzie się zwiedzanie Muzeum Kazimierza Pułaskiego w Warce oraz okalającego Parku Krajobrazowego, a wieczorem czeka ich kolacja i wręczenie dyplomów. Patronem medialnym wydarzenia jest portal Waszaturystyka.pl.
Pierwszego dnia słuchacze zapoznali się z kulisami projektu „Focus na Mazowieckie”, organizowanego we współpracy magazynu Focus i National Geographic Traveller z urzędem marszałkowskim.
„Focus miał wskazywać nie tylko najbardziej atrakcyjne miejsca, ale najbardziej interdyscyplinarne. Plebiscyt na 20 najciekawszych miejsc z różnych obszarów miał korespondować z zadaniami samorządów, stąd takie kategorie. Miało to promować całą markę Mazowsza. Projekt, strona internetowa i obiekty były promowane w osobnej kampanii, która trwała miesiąc. Głosowało ponad 25 tys. osób, a plebiscyt budował zaangażowanie i wzmacniał lokalny patriotyzm” – mówiła przedstawicielka magazynu Focus.
Jednym z punktów programu była rozmowa Adama Struzika z Krzysztofem Celuchem, prezesem Celuch Consulting.
W jej trakcie marszałek podsumował rozwój Mazowsza przez 20 lat w czterech obszarach: edukacji, ochrony zdrowia, rozwoju infrastruktury, kultury i turystyki. Zapis rozmowy dostępny jest na naszym profilu na Facebooku.
Jak uniknąć błędów w promowaniu marki
Uczestnicy wysłuchali też wystąpienia Piotra Lutka z BlueFox, mówił o tym, jak wyglądają sukcesy i porażki w rozwoju i promocji marki. „Dynamika rozwoju marki wspierana jest najlepiej przez wiarę lokalnej społeczności w to, co Marka sobą reprezentuje. My w Lublinie uwierzyliśmy, że jesteśmy przestrzenią rozwoju kultury i to się dzieje już poza inicjatywa urzędów, promocją. Natomiast obietnice bez odniesienia do rzeczywistości tylko robią szkodę. No i trzeba analizować, kto ma być odbiorcą naszej komunikacji i czego od niego chcemy? Czy chcemy, żeby tylko przyjechał raz, czy również żeby wrócił?” – pytał Piotr Lutek.
„Trzeba też uważać na to, co komunikujemy, bo odbiorca może to zupełnie inaczej zrozumieć. Np. czym jest wypad na weekend? Każdy rozumie udany weekend inaczej, nie mówmy więc że jakieś miejsce jest idealne na wypad weekendowy” – dodał.
Następnie prof. Teresa Skalska, dziekan Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji powiedziała o problemach turystyki dla osób niepełnosprawnych przypominając, że wbrew powszechnej opinii nie wystarczy usunięcie barier utrudniających poruszanie się. Według niej kluczem do sukcesu w turystyce bez barier jest też odpowiednio przygotowana informacja. Jak mówiła, lepiej w ogóle zrezygnować z tego profilu klienta niż wprowadzać go w błąd.
Mazowsze w rytmie slow
Ostatnią prezentację przed warsztatami przedstawił Mateusz Zmyślony z Grupy Eskadra, odpowiedzialny za rozwój projektu Slow Road. „Opiera się ona na idei slow life, która na szczęście jest coraz bardziej popularna. A czasami prawdziwą wieś najtrudniej znaleźć właśnie na wsi, w dobie przemysłowej produkcji żywności i hodowli. Dla Mazowsza Slow Road to świetny projekt, bo ludzie mieszkający w stolicy i szukający ucieczki z miasta jeździli w Bieszczady, na Mazury, czasami na Pomorze. W ciągu ostatnich dwóch lat udało się nam bardzo dużą część tych ludzi zatrzymać na Mazowszu” – mówił Mateusz Zmyślony.
„Ostatnio duża sieć hotelowa zaczęła uważać nas na za konkurencję, bo mamy ogromną sieć miejsc noclegowych. Jesteśmy takim dużym hotelem, tylko niewidzialnym i rozsianym po Polsce. Jak dotąd w projekcie bierze udział około połowy gospodarstw, które mają dołączyć, a które zdążyliśmy odwiedzić j sprawdzić. A wszyscy chętnie dołączają, bo projekt jest bezpłatny. finansuje go UM Woj. Mazowieckiego i Mazda. Jak dotąd mamy 272 punkty na szlaku, z czego 150 to obiekty noclegowe” – dodał.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Niemcy częściej wybierają Polskę. Dane DRV wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania
Niemieccy turyści coraz częściej wybierają Polskę jako cel podróży. Dane Deutscher…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Opole zapowiada świąteczny jarmark i nowe atrakcje
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Opolu wystartuje 28 listopada i potrwa do 23…
0 Komentarzy1 Minuty
25 listopada 2025
Kasina Ski&Bike otwiera sezon narciarski
Kasina Ski&Bike jako pierwszy ośrodek Grupy Pingwina rozpoczęła sezon narciarski,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dolnośląska Organizacja Turystyczna prezentuje nowy spot – Dolny Śląsk Travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zaprezentowała nowy spot promocyjny „Dolny Śląsk…
0 Komentarzy2 Minuty










