Trzeci kwartał 2021 w biurach podróży: o milion klientów więcej niż rok temu
W trzecim kwartale 2021 r. organizatorzy turystyki zawarli umowy na wyjazdy dla 1,86 mln osób – wynika z danych przekazanych do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. To o ponad 1 mln osób więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, ale prawie o 330 tys. mniej niż w III kw. roku 2019 czyli jeszcze przed pandemią. Największym zainteresowaniem cieszyły się imprezy organizowane w kraju.
Lekkie ożywienie w branży turystycznej, zauważalne już w II kwartale, kontynuowane było także w kolejnym okresie 2021 r. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła liczba uczestników wszystkich kategorii imprez oferowanych przez organizatorów turystyki. Najbardziej popularne okazały się zorganizowane pobyty w kraju i państwach graniczących z Polską, z których w III kw. 2021 r. skorzystało prawie 850 tys. uczestników. Oznacza to wzrost o 180 proc. wobec oferty sprzedanej w analogicznym okresie 2020 r. i o 8,3 proc. więcej niż w III kw. 2019 r. Umowy na samolotowe wycieczki zagraniczne objęły 833 tys. osób, czyli o 74 proc. więcej niż w tym samym okresie w 2020 r., ale o 26 mniej niż w III kw. 2019 r.
– W tym sezonie pandemia wciąż mocno wpływała na decyzje klientów. Chętniej wybieraliśmy zorganizowane wakacje w kraju, niż zagraniczne wyjazdy. Wprawdzie w państwach najchętniej odwiedzanych przez polskich turystów osoby zaszczepione nie musiały dodatkowo okazywać negatywnego wyniku testu na obecność koronawirusa, ale najwyraźniej ryzyko infekcji, a co za tym idzie konieczności nagłej zmiany planów, wciąż zniechęcało głównie do wyjazdów zagranicznych. Ważnym czynnikiem zachęcającym do spędzenia wakacji w kraju były też bony turystyczne na dzieci, którymi można było płacić za imprezy organizowane w Polsce. Widać wyraźnie, że każdorazowe poluzowanie ograniczeń zwiększa skłonność do podróżowania i zawierania umów o udział
w imprezie turystycznej – mówi Marek Niechciał, członek zarządu UFG nadzorujący Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.
Ogółem w III kw. tego roku organizatorzy turystyki zawarli 692,9 tys. umów na wyjazdy dla 1,86 mln podróżnych, wobec 339,7 tys. umów dla 856,3 tys. osób w III kw. 2020 r. i 797 tys. umów obejmujących 2,19 mln podróżnych w III kw. 2019 r.
“Poziom sprzedaży w miesiącach wakacyjnych był już bliski temu sprzed pandemii, a w sierpniu zawarto nawet więcej umów niż w sierpniu 2019 czy 2018 r. We wrześniu sytuacja się zmieniła, na co wpływ miało zapewne pogorszenie sytuacji epidemicznej w wielu krajach” – dodaje Marek Niechciał.
We wrześniu br. liczba umów zawartych przez organizatorów turystyki spadła do 165,6 tys. z 269, tys. w sierpniu i 261,4 tys. w lipcu.
Łącznie w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. organizatorzy turystyki zawarli umowy na wyjazdy dla 3,44 mln osób. W tym samym okresie ubiegłego roku było to zaledwie 1,67 mln osób, ale w trzech kwartałach 2019 roku – aż 6,33 mln osób.
Spośród 4300 zarejestrowanych w Polsce organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, składki do TFG odprowadza tylko część firm. Przykładowo we wrześniu tylko nieco ponad 1 tys., co wskazuje, że tylko ¼ podmiotów prowadziła w tym miesiącu aktywną działalność.
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2024
Nad Como zakończyły się targi BILNI 2024
W niedzielę zakończył workshop BILNI 2024, jedna z największych imprez poświęconych…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2024
Rekordowy wzrost liczby polskich turystów w Niemczech. Ponad 4,1 mln noclegów w 2023 roku
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) uważa, że turystyka przyjazdowa jest na dobrej drodze…
0 Komentarzy4 Minuty
28 marca 2024
Ponad 50-proc. wzrost, dominacja Egiptu. Fly.pl podsumował zimę
Sezon Zima 2023/2024 dobiega końca. Z pierwszych podsumowań branży turystycznej wynika,…
0 Komentarzy6 Minuty
28 marca 2024
Rusza budowa centrum treningowego Ryanair w Krakowie
Ryanair rozpoczął dziś (28 marca) budowę Centrum Symulatorowo-Treningowego Grupy Ryanair…
0 Komentarzy4 Minuty
27 marca 2024
Gopass SKI Sezonówka: rusza przedsprzedaż na sezon 2024/25
Gopass uruchamia przedsprzedaż najpopularniejszego karnetu narciarskiego z nową nazwą i…
0 Komentarzy4 Minuty
26 marca 2024
Travelplanet.pl rozwija sprzedaż w kanale franczyzowym. Podsumowanie roku i nagrody dla najlepszych na gali Top of the Top 2023
Partnerzy franczyzowi Travelplanet.pl w 2023 roku zwiększyli swe przychody o 43 proc.…
0 Komentarzy3 Minuty
25 marca 2024
Otwarcie 300. salonu Wakacje.pl
Wakacje.pl uruchomił 300. salon sprzedaży w Swadzimiu koło Poznania. W wydarzeniu udział…
0 Komentarzy4 Minuty
25 marca 2024
Itaka zwycięzcą Mobile Trends Awards 2024
Mobile Trends Awards przyznawane są od 13 lat i trafiają do firm, których projekty…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych idą systematycznie w górę
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty