Touroperatorzy pożyczyli 200 mln zł na zwroty za wyjazdy odwołane przez epidemię

Ponad dwieście milionów złotych to kwota, którą pożyczyli w TFZ touroperatorzy na zwroty środków wpłaconych przez nich na imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumowuje działalność Turystycznego Funduszu Zwrotów i zapowiada dalsze prace nad połączeniem wniosków podróżnych i organizatorów turystyki oraz skierowaniem ich do wypłaty.
Uchwalona w zeszłym roku ustawa, będąca kolejną odsłoną tarczy antykryzysowej, przewidziała utworzenie dwóch funduszy wspierających branżę turystyczną, czyli organizatorów imprez turystycznych i ich klientów. Zgodnie z ustawą, turyści, którzy wpłacili środki na imprezy turystyczne, odwołane następnie z powodu pandemii koronawirusa, mogli składać wnioski o zwrot tych środków. Wnioski można było składać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego UFG. Analogicznie wnioski składali organizatorzy turystyki; obydwie strony umów o imprezy turystyczne mogły je składać od 1 października 2020r., czyli od dnia wejścia ustawy w życie. Środki będą musiały zostać zwrócone do TFG przez touroperatorów, którzy dodatkowo zostali obciążeni wpłatami na nowy fundusz pomocowy, mający służyć na pożyczki w przyszłości.
Pożyczki na zwroty dla kilkuset tysięcy podróżnych
Do dnia ustawowego zamknięcia systemów informatycznych Funduszu, czyli do 31 grudnia ubiegłego roku, organizatorzy turystyki złożyli wnioski zawierające informacje dotyczące ponad 90 tysięcy podróżnych, z którymi zawarli umowy o udział w imprezie turystycznej. Rzadko zdarzało się, aby umowa wskazywała tylko jedną osobę, zatem procedura zwrotu środków przez UFG według szacunków dotyczyła kilkuset tysięcy podróżnych, tj. osób i podmiotów zawierających umowę o imprezę turystyczną oraz podróżujących z nimi członków rodziny, partnerów, pracowników czy znajomych. O zwrot środków dla swoich klientów wystąpiło 298 organizatorów turystyki, odpowiadających za lwią część rynku rozumianego jako organizacja imprez turystycznych dla polskich turystów w kraju i za granicą. Łączna kwota wynikająca z wniosków złożonych przez organizatorów to prawie 280 milionów złotych. Jak jednak wyjaśniają przedstawiciele UFG, wnioski nieopłacone i niezdublowane przez organizatorów opiewają łącznie na ok. 260 mln zł.
Z tej ostatniej kwoty UFG wypłacił do dzisiaj ponad 208 milionów zł, co oznacza zwrot środków turystycznych dla setek tysięcy podróżnych, a jednocześnie stanowi prawie 80 proc. wypłat z wniosków organizatorów, które zostały opłacone i nie dublują się.
Pozostałe wpłaty w ciągu najbliższych tygodni
Marek Niechciał, członek zarządu UFG, odpowiedzialny w Funduszu za kwestie związane ze wsparciem branży turystycznej, podkreśla, że środków wystarczy dla wszystkich, a organizacje skupiające przedsiębiorców turystycznych od początku współpracowały z UFG i Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii w eliminacji rozbieżności pojawiających się między wnioskami składanymi przez organizatorów imprez i wnioskami podróżnych.
Dla przedsiębiorcy taka wypłata dla podróżnego rodzi zobowiązanie w postaci kredytu udzielonego na sześć lat.
Pozostała część wniosków, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Funduszu, ma zostać wypłacona w ciągu najbliższych tygodni. Jak podkreślają przedstawiciele Funduszu, pieniądze wypłacane są ciągle, skala wypłat w ciągu jednego dnia jest różna i wynosi od kilkuset tysięcy złotych do nawet kilku milionów. Podróżni zainteresowani statusem wniosków powinni zatem sprawdzać saldo rachunku bankowego wskazanego do zwrotu i zapoznawać się z komunikatami na swoich kontach w Portalu TFG, za pomocą którego złożyli swoje wnioski.
Możliwa już korekta wniosków
Wnioski, które pozostały w chwili obecnej do wypłaty to m. in. takie, w których występują różnice w informacjach na temat liczby i wysokości wpłat poczynionych przez podróżnych, a danymi raportowanymi przez organizatorów. Fundusz wdrożył rozwiązania umożliwiające korektę informacji złożonych w takich wnioskach i deklaruje, że wciąż pracuje nad łączeniem takich wniosków, aby móc je skierować do weryfikacji w zewnętrznym systemie potwierdzającym realizację płatności.
Część zwrotów wydłuża się do kilku miesięcy
Część połączonych wniosków, nad którymi trwają intensywne prace, to wnioski, które zgodnie z ustawą trafiły do weryfikacji do zewnętrznego i niezależnego od Funduszu systemu potwierdzającego realizację płatności. Pozytywny wynik takiej weryfikacji oznacza skierowanie wniosku na kolejny etap, którym jest wypłata środków. Podróżny dowie się o tym dzięki zmianie statusu swojego wniosku widocznej na koncie po zalogowaniu się do Portalu TFG albo bezpośrednio dzięki pojawieniu się zwrotu na koncie. W przypadku braku pozytywnej weryfikacji we wspomnianym zewnętrznym systemie termin rozpatrywania wniosku ulega wydłużeniu niekiedy do maksymalnego terminu przewidzianego w ustawie.
POWIĄZANE WPISY
1 grudnia 2023
Rekordowy rok 2023 Biura Podróży Sun & Fun
Biuro Podróży Sun &Fun przedstawiło ofertę na lato 2024 roku. Przy okazji pochwaliło się…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
1 grudnia 2023
Exim Tours: 30 lat na rynku, wzrost sprzedaży i nagrody dla najlepszych agentów
W ostatnią sobotę, 25 listopada, kolejny rok z rzędu, odbyła się Gala Exim Tours. Podczas…
0 Komentarzy5 Minuty
30 listopada 2023
Esky.pl: 64 proc. Polaków wyleci zimą do Bangkoku, Nowego Jorku i Miami
Ponad połowa podróżujących z Polski zdecydowała się na wyprawy do Bangkoku, Nowego Jorku…
0 Komentarzy7 Minuty
29 listopada 2023
Accor i Grupa Allenort podpisują umowę na budowę Mövenpick Hotel Gdynia
Accor nawiązał współpracę z Grupą Allenort na realizację projektu budowy hotelu Mövenpick…
0 Komentarzy2 Minuty
29 listopada 2023
Ryanair uruchamia letni rozkład lotów 2024
Ryanair poinformował o starcie letniego rozkładu lotów na 2024 rok z prawie 10 mln miejsc…
0 Komentarzy1 Minuty
29 listopada 2023
Meet the Bidder Grand Edition w Arche Hotel Krakowska. 77 wystawców z całego świata i blisko 1,5 tys. spotkań
W dniach 21-22 listopada odbył się Meet the Bidder Grand Edition, a także międzynarodowa…
0 Komentarzy6 Minuty
29 listopada 2023
PLL LOT: rusza trzecia edycja konkursu dla absolwentów na najlepsze prace dyplomowe z obszaru lotnictwa
Polskie Linie Lotnicze LOT startują z trzecią edycję konkursu, zachęcając absolwentów…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2023
Poznaj turystyczny portal Łodzi! Lodz.Travel – Twoja baza wiedzy o Łodzi
Oficjalny turystyczny portal Łodzi Lodz.Travel to przewodnik po ofercie turystycznej…
0 Komentarzy4 Minuty
Branża turystyczna jest chyba najbardziej poszkodowaną przez pandemię ze wszystkich. A rząd za bardzo nie pomaga, ta pomoc to śmiech na sali. Na 500+ jest, ale oczywiście przedsiębiorcy, którzy są filarem społeczeństwa, traktowani po macoszemu. Dramat po prostu. Trzymam kciuki za touroperatorów, chociaż Rainbow i inne giganty trzymają się naprawdę nieźle.