Touroperatorzy pożyczyli 200 mln zł na zwroty za wyjazdy odwołane przez epidemię

Ponad dwieście milionów złotych to kwota, którą pożyczyli w TFZ touroperatorzy na zwroty środków wpłaconych przez nich na imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumowuje działalność Turystycznego Funduszu Zwrotów i zapowiada dalsze prace nad połączeniem wniosków podróżnych i organizatorów turystyki oraz skierowaniem ich do wypłaty.
Uchwalona w zeszłym roku ustawa, będąca kolejną odsłoną tarczy antykryzysowej, przewidziała utworzenie dwóch funduszy wspierających branżę turystyczną, czyli organizatorów imprez turystycznych i ich klientów. Zgodnie z ustawą, turyści, którzy wpłacili środki na imprezy turystyczne, odwołane następnie z powodu pandemii koronawirusa, mogli składać wnioski o zwrot tych środków. Wnioski można było składać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego UFG. Analogicznie wnioski składali organizatorzy turystyki; obydwie strony umów o imprezy turystyczne mogły je składać od 1 października 2020r., czyli od dnia wejścia ustawy w życie. Środki będą musiały zostać zwrócone do TFG przez touroperatorów, którzy dodatkowo zostali obciążeni wpłatami na nowy fundusz pomocowy, mający służyć na pożyczki w przyszłości.
Pożyczki na zwroty dla kilkuset tysięcy podróżnych
Do dnia ustawowego zamknięcia systemów informatycznych Funduszu, czyli do 31 grudnia ubiegłego roku, organizatorzy turystyki złożyli wnioski zawierające informacje dotyczące ponad 90 tysięcy podróżnych, z którymi zawarli umowy o udział w imprezie turystycznej. Rzadko zdarzało się, aby umowa wskazywała tylko jedną osobę, zatem procedura zwrotu środków przez UFG według szacunków dotyczyła kilkuset tysięcy podróżnych, tj. osób i podmiotów zawierających umowę o imprezę turystyczną oraz podróżujących z nimi członków rodziny, partnerów, pracowników czy znajomych. O zwrot środków dla swoich klientów wystąpiło 298 organizatorów turystyki, odpowiadających za lwią część rynku rozumianego jako organizacja imprez turystycznych dla polskich turystów w kraju i za granicą. Łączna kwota wynikająca z wniosków złożonych przez organizatorów to prawie 280 milionów złotych. Jak jednak wyjaśniają przedstawiciele UFG, wnioski nieopłacone i niezdublowane przez organizatorów opiewają łącznie na ok. 260 mln zł.
Z tej ostatniej kwoty UFG wypłacił do dzisiaj ponad 208 milionów zł, co oznacza zwrot środków turystycznych dla setek tysięcy podróżnych, a jednocześnie stanowi prawie 80 proc. wypłat z wniosków organizatorów, które zostały opłacone i nie dublują się.
Pozostałe wpłaty w ciągu najbliższych tygodni
Marek Niechciał, członek zarządu UFG, odpowiedzialny w Funduszu za kwestie związane ze wsparciem branży turystycznej, podkreśla, że środków wystarczy dla wszystkich, a organizacje skupiające przedsiębiorców turystycznych od początku współpracowały z UFG i Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii w eliminacji rozbieżności pojawiających się między wnioskami składanymi przez organizatorów imprez i wnioskami podróżnych.
Dla przedsiębiorcy taka wypłata dla podróżnego rodzi zobowiązanie w postaci kredytu udzielonego na sześć lat.
Pozostała część wniosków, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Funduszu, ma zostać wypłacona w ciągu najbliższych tygodni. Jak podkreślają przedstawiciele Funduszu, pieniądze wypłacane są ciągle, skala wypłat w ciągu jednego dnia jest różna i wynosi od kilkuset tysięcy złotych do nawet kilku milionów. Podróżni zainteresowani statusem wniosków powinni zatem sprawdzać saldo rachunku bankowego wskazanego do zwrotu i zapoznawać się z komunikatami na swoich kontach w Portalu TFG, za pomocą którego złożyli swoje wnioski.
Możliwa już korekta wniosków
Wnioski, które pozostały w chwili obecnej do wypłaty to m. in. takie, w których występują różnice w informacjach na temat liczby i wysokości wpłat poczynionych przez podróżnych, a danymi raportowanymi przez organizatorów. Fundusz wdrożył rozwiązania umożliwiające korektę informacji złożonych w takich wnioskach i deklaruje, że wciąż pracuje nad łączeniem takich wniosków, aby móc je skierować do weryfikacji w zewnętrznym systemie potwierdzającym realizację płatności.
Część zwrotów wydłuża się do kilku miesięcy
Część połączonych wniosków, nad którymi trwają intensywne prace, to wnioski, które zgodnie z ustawą trafiły do weryfikacji do zewnętrznego i niezależnego od Funduszu systemu potwierdzającego realizację płatności. Pozytywny wynik takiej weryfikacji oznacza skierowanie wniosku na kolejny etap, którym jest wypłata środków. Podróżny dowie się o tym dzięki zmianie statusu swojego wniosku widocznej na koncie po zalogowaniu się do Portalu TFG albo bezpośrednio dzięki pojawieniu się zwrotu na koncie. W przypadku braku pozytywnej weryfikacji we wspomnianym zewnętrznym systemie termin rozpatrywania wniosku ulega wydłużeniu niekiedy do maksymalnego terminu przewidzianego w ustawie.
POWIĄZANE WPISY
8 marca 2021
Singapore Airlines wprowadzają IATA Travel Pass
Singapurskie Linie Lotnicze Singapore Airlines (SIA), jako pierwszy przewoźnik lotniczy…
0 Komentarzy1 Minuty
8 marca 2021
Zniżka 25 proc. dla rodzin od Corendon Airlines
Corendon Airlines sprawia, że wakacje z dziećmi są jeszcze przyjemniejsze oferując…
0 Komentarzy1 Minuty
8 marca 2021
Biura podróży – imprezy nieco droższe, ale i tak dużo tańsze niż przed rokiem
W minionym tygodniu, średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 2 i 8 sierpnia 2021…
0 Komentarzy7 Minuty
5 marca 2021
Otworzą bardziej lasy – szansa dla wyspecjalizowanych lokalnych touroperatorów ?
Dobra wiadomość od Lasów Państwowych. Nocleg w lesie będzie łatwiejszy, to szansa dla…
0 Komentarzy5 Minuty
5 marca 2021
Hampton by Hilton otworzy dwa nowe hotele w Polsce
W tym roku planowane jest otwarcie hotelu Hampton by Hilton w Białymstoku, zaś w roku…
0 Komentarzy4 Minuty
4 marca 2021
Sabre nawiązało współpracę z Kiwi.com
Sabre ogłosiło nawiązanie globalnej współpracy z Kiwi.com. W ramach partnerstwa dostawca…
0 Komentarzy2 Minuty
4 marca 2021
NYX Hotel Warsaw przywitał pierwszych gości
Pierwsi goście pierwszego w Polsce hotelu lifestylowej marki NYX Hotels by Leonardo…
0 Komentarzy2 Minuty
4 marca 2021
Wizz Air otworzy bazę w Palermo
Linia Wizz Air ogłosiła dzisiaj otwarcie nowej bazy w Palermo, gdzie w czerwcu 2021 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 marca 2021
Corendon daje 50 proc. zniżki na loty pracownikom biur podróży
Corendon zachęca pracowników biur podróży 50% zniżką na produkt lato. Wyloty z Berlina,…
0 Komentarzy5 Minuty
Branża turystyczna jest chyba najbardziej poszkodowaną przez pandemię ze wszystkich. A rząd za bardzo nie pomaga, ta pomoc to śmiech na sali. Na 500+ jest, ale oczywiście przedsiębiorcy, którzy są filarem społeczeństwa, traktowani po macoszemu. Dramat po prostu. Trzymam kciuki za touroperatorów, chociaż Rainbow i inne giganty trzymają się naprawdę nieźle.