Sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość zrewolucjonizują branżę turystyczną

Podczas konferencji ITB Berlin 2024 eksperci z branży turystycznej omówili wpływ sztucznej inteligencji (AI) i wirtualnej rzeczywistości (VR) na przyszłość podróży. W swoich przemówieniach Rohit Talwar z Fast Future oraz Charuta Fadnis z Phocuswright podkreślili kluczowe zmiany zachodzące w sektorze, wskazując na potencjał technologii związanych z kształtowaniem bardziej zrównoważonej i spersonalizowanej przestrzeni w turystyce.
Talwar zauważył, że po pandemii wielu podróżnych poszukuje mniej znanych miejsc do odwiedzenia. Wykazują przy tym większe zainteresowanie odkrywaniem nowych kierunków podróży. Tendencja ta sugeruje zmianę priorytetów podróżujących, z mniejszym naciskiem na typowe turystyczne atrakcje.
Osobiste preferencje jako kluczowy czynnik
86 proc. biur turystycznych twierdzi, że sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe znacząco wpływają na ich model biznesowy. W ciągu ostatnich dziesięciu lat pojawiło się 211 startupów skupiających się na analizie danych opartej na sztucznej inteligencji. Niemniej jednak, niewielu podróżnych korzysta z ChatGPT i podobnych technologii podczas planowania swoich podróży (38 proc. zdecydowanie odmawia korzystania z tego typu rozwiązań).
Dla 92 proc. turystów wybór kierunku podróży opiera się na osobistej liście życzeń jako głównego źródła inspiracji, a następnie na wskazówkach od przyjaciół lub rodziny. Jedynie 12 proc. pozwala, aby działania marketingowe miały wpływ na ich decyzje. Zazwyczaj ludzie dokonują rezerwacji bezpośrednio u dostawców, gdzie mogą z łatwością sprawdzić wszystkie opcje. Dla większości turystów istotne są wygodne metody rezerwacji i płatności. Aspekty takie jak środowisko i zrównoważony rozwój wpływają na 54 proc. wyborów dotyczących podróży.
Rohit Talwar zachęcał branżę do zaangażowania się w myślenie transformacyjne. „Nauka jest odpowiedzią na każde pytanie” to jego mantra. Uważa też, że kobietom należy zapewnić większe wsparcie. Zaleca wykorzystanie nowych doświadczeń i umożliwienie odbycia podróży osobom, które ze względów np. finansowych nie mogą tego zrobić. W ten sposób gogle VR będą mogły umożliwić wirtualne podróżowanie.
Sztuczna inteligencja przyszłością turystyki
Natomiast Charuta Fadnis, wiceprezes Phocuswright, podczas konferencji wskazała, że AI ma potencjał nie tylko ułatwienia podróży, ale także utrudnienia ich w niektórych przypadkach, np. poprzez generowanie fałszywych recenzji. Zwróciła również uwagę na rosnące znaczenie zaangażowania konsumentów w kwestie zrównoważonego rozwoju w turystyce. Uważa, że należy zaangażować ich w podejmowanie bardziej świadomych decyzji dotyczących podróży.
Choć większość ankietowanych (50 proc.) deklaruje uwzględnianie kwestii ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju przy wyborze opcji podróżowania, tylko niewielki odsetek z nich (10 proc.) faktycznie przekłada te deklaracje na praktykę. Według Charuty Fadnis ważne jest aby zaangażować także konsumentów m.in. poprzez dostarczanie im realistycznych rekomendacji i rzetelnych informacji.
POWIĄZANE WPISY
28 listopada 2025
Gruzja na cztery pory roku
Pani Ambasador Gruzji, JE Diana Zhgenti uświetniła konferencję prasową i warsztaty…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Madera rozwija turystykę kulinarną: plantacje, winnice, warsztaty
Kulinaria stają się jednym z filarów promocji Maderze, a rosnąca liczba inicjatyw…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Ponad 300 tys. biegaczy wzięło udział w Dubai Run 2025
Dubai Run 2025 zgromadził rekordowe 307 tys. uczestników, odnotowując ponad trzykrotny…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2025
Visit Madeira rusza z nową kampanią, która promuje odpowiedzialne podróżowanie
Agencja Visit Madeira rozpoczęła kampanię świadomościową zachęcającą odwiedzających oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2025
Zimowe ośrodki Trentino stawiają na pełną dostępność usług
Region Trentino wzmacnia swoją pozycję jako kierunek przyjazny osobom z…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dubai Airshow 2025: Emirates prezentują nowe technologie i produkty
Emirates zaprezentują na Dubai Airshow 2025 nowe technologie i rozwiązania, które mają…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2025
World Travel Awards wyróżnia Portugalię jako najlepszy kierunek w Europie
Podczas 32. gali World Travel Awards 2025 w Forte Village Resort na Sardynii Portugalię…
0 Komentarzy1 Minuty
14 listopada 2025
Raport Registradores de España: Polacy wciąż aktywni na rynku nieruchomości w Hiszpanii
Hiszpania pozostaje atrakcyjnym kierunkiem dla zagranicznych inwestorów, w tym Polaków. W…
0 Komentarzy2 Minuty










