Stena Line wprowadza technologię sztucznej inteligencji do zarządzania żeglugą

Stena Line we współpracy z firmą technologiczną Hitachi pracuje nad modelem sztucznej inteligencji, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie.
Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5 proc. rocznie.
Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w Stena Line, powiedział: „Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę i konfigurację urządzeń statkowych. Przy pomocy sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie – czego nie dałoby się wykonać ręcznie.”
Model AI wciąż jest w fazie rozwoju i powstaje dzięki zaangażowaniu załogi.
Pierwsze badanie pilotażowe odbywa się na promie Stena Scandinavica, pod nadzorem kapitana Jana Sjöströma, który od 40 lat pracuje nad optymalizacją zużycia paliwa w Stena Line.
Jan Sjöström, kapitan Stena Scandinavica, dodał: „Pomagamy sztucznej inteligencji ewoluować i jest to bardzo interesujący i satysfakcjonujący proces. Od około czterech tygodni po każdym rejsie wprowadzamy poprawki do modelu. To niesamowite, jak model AI szybko się uczy.”
Celem projektu jest stworzenie modelu, który podczas planowania każdej podróży byłby tak precyzyjny, że stałby się niezawodnym systemem wspomagania decyzji dotyczących żeglugi. Na przykład, jeśli sztuczna inteligencja mogłaby pomóc w dokładnych przewidywaniach prądów morskich (obecnie to jedna z najbardziej skomplikowanych zmiennych) byłoby to duże ułatwienie nawet dla najbardziej doświadczonego kapitana czy oficera. Myśląc przyszłościowo, model sztucznej inteligencji pomoże również w przekazywaniu kompetencji i wiedzy przyszłemu pokoleniu kapitanów i oficerów.
Jan Sjöström podkreslił: „Dobre planowanie rejsu oraz prowadzenie statku w bezpieczny, a jednocześnie efektywny energetycznie sposób, to prawdziwe mistrzostwo. Praktyka czyni mistrza, ale z asystą sztucznej inteligencji nowy kapitan lub oficer może szybciej nauczyć się, jak optymalizować zużycie paliwa przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi.”
Celem Stena Line jest wprowadzenie wspomagania AI na wszystkich statkach do 2021 roku. Pilotażowy projekt prowadzony na Stena Scandinavica na trasie Göteborg – Kilonia to pierwsze z wielu badań realizowanych w tym roku, dotyczących wspomagania zarządzania żeglugą przez AI w ramach floty Stena Line. Pod koniec roku zostanie przeprowadzona ocena projektu oraz opracowanie programu wdrażania modelu sztucznej inteligencji na wszystkich 38 statkach Stena Line.
Ram Ramachander, dyrektor ds. digitalizacji w Hitachi Europe Ltd, skomentował: „Jesteśmy dumni, że możemy pracować ze Stena Line przy wdrażaniu technologii sztucznej inteligencji, co przyniesie korzyści zarówno firmie, jak i środowisku. Przyjmujemy podejście polegające na współtworzeniu. Dzięki temu mamy z jednej strony wiedzę branżową, a z drugiej dane oraz technologię AI. Przez to Hitachi i Stena Line były w stanie pokazać, w jaki sposób digitalizacja może doprowadzić do uzyskania wyższej efektywności poprzez zoptymalizowanie istniejących zasobów”.
Stena Line już teraz wykorzystuje wsparcie technologii sztucznej inteligencji w kilku obszarach, takich jak administracja, finanse czy obsługa klienta.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









