Środki przeciw Eboli

W związku z okresem wyjazdów wakacyjnych i ostatnimi doniesieniami na temat rozprzestrzeniającego się wirusa Ebola w Afryce Zachodniej, Europ Assistance przygotowała szereg zaleceń dla podróżujących. Pomoc w krajach objętych epidemią jest mocno ograniczona. Warto sprawdzić na jakie usługi pomocy można liczyć w Afryce.

W ostatnich tygodniach w Afryce Zachodniej coraz szybciej rozprzestrzenia się bardzo zaraźliwy i śmiertelny wirus Ebola. Zarażenie wirusem może odbyć się w drodze bezpośrednich kontaktów z zarażonymi osobami, ciałami, jak również z ich płynami ustrojowymi lub zwierzętami. W związku z sezonem wakacyjnym, częstymi podróżami i przebywaniem w dużych skupiskach ludzi (lotniska) zagrożenie zarażeniem wirusem jest realne.

Europ Assistance – Global Corporate Solutions (GCS) przeprowadziła analizę sytuacji w oparciu o własne doświadczenia w tej dziedzinie i zgodnie z zaleceniami głównych organów zdrowia publicznego, takich jak WHO i CDC, rządów i innych organizacji, m.in. linii lotniczych i międzynarodowych korporacji. Analiza ma na celu zminimalizowanie ryzyka zarażenia wirusem.
Z dniem 7 sierpnia 2014, Europ Assistance – GCS zaleca następujące środki dla osób udających się do krajów najbardziej dotkniętych wirusem, a mianowicie Gwinei, Sierra Leone i Liberii:
• Podróżujący do tych krajów, bez względu czy ich podróż ma charakter biznesowy, rekreacyjny, czy rodzinny powinni w miarę możliwości odłożyć wizytę.
• Osoby podróżujące w interesach i lokalni pracownicy, którzy nie mogą przełożyć podróży z powodu istotnych przyczyn związanych z pracą (np. personelu medycznego zaangażowanego w zarządzanie epidemią) powinni rygorystycznie przestrzegać wszystkich zaleceń dotyczących unikania kontaktów.
• Emigranci, których obecność nie jest niezbędna w kraju powinni jak najszybciej opuścić kraj. Emigranci, wobec których wymagany jest pobyt w kraju powinni również ściśle przestrzegać wszystkich zaleceń dotyczących unikania kontaktów.
Miasto Lagos w Nigerii, gdzie jedynie w nielicznych przypadkach zostały zidentyfikowane zarażenia wirusem w ciągu ostatnich kilku dni, poziom ryzyka wydaje się wystarczająco niski i GCS nie rekomenduje powyższych środków ostrożności.
Warto podkreślić, że wszystkie usługi pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych, w tym powietrzna repatriacja w sytuacjach innych niż gorączka Ebola są nadal dostępne.

Jednakże należy wiedzieć, że pomimo tego, że główni europejscy przewoźnicy, tacy jak Air France i Brussels Airlines utrzymują swoje usługi w trzech wymienionych wcześniej krajach dotkniętych epidemią, to niektórzy członkowie załogi nie decydują się na wylot w tamte destynacje. Braki kadrowe mogą stanowić problem w realizacji usług transportu medycznego. Natomiast Emirates Airlines całkowicie zawiesiły swoje loty do Gwinei, British Airways dodatkowo zawiesiły loty do Liberii i Sierra Leone.

Europ Assistance – GCS rekomenduje następujące środki zapobiegawcze:
• unikanie wszelkich kontaktów fizycznych (w tym uścisków dłoni) z wszystkimi ludźmi w krajach objętych epidemią
• częste mycie rąk wodą z mydłem lub środkami zawierającymi alkohol
• unikanie spożywania mięsa
• unikanie kontaktu z osobami, u których diagnoza co do gorączki Ebola nie jest jednoznaczna
• dla osób mających kontakt z pacjentami, unikanie kontaktu z ciałem lub płynami ustrojowymi i obowiązkowe noszenie długich rękawiczek, masek, fartuchów i okularów ochronnych lub osłony twarzy
Jeśli pomimo środków ostrożności, doszło do kontaktu z osobami lub zwierzętami potencjalnie zarażonymi, należy jak najszybciej powiadomić odpowiednie służby w celu odizolowania.
Wczesne objawy zarażenia wirusem Ebola to:
• wysoka gorączka i dreszcze
• silne bóle głowy
• bóle mięśni i stawów
• ból gardła i osłabienie
W miarę pogarszającego się stanu pacjenta, mogą wystąpić:
• wymioty i / lub biegunka
• odwodnienie
• wysypka lub krwawienia z błon śluzowych w tym oczu

Śmiertelność wynosi, jak do tej pory, między 60 a 90 proc.
Rejestr osób wchodzących do strefy zrażonych powinien być starannie prowadzony i na bieżąco przesyłany do właściwych organów. Osoby podejrzane o zakażenie będą przebadane. Krew pacjentów poddana zostanie testom na obecność zarówno wirusa Ebola, jak i malarii, która może współistnieć podczas zarażenia. Wyniki testów serologicznych nie są dostępne od ręki i trzeba na nie poczekać od 24-48 godzin. Rodziny i pracodawcy pacjentów zostaną automatycznie powiadomieni o ewentualnym zarażeniu, jednakże repatriacja osób zarażonych nie będzie możliwa. W celu zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa, ewakuacja z krajów objętych epidemią została zminimalizowana. Firmy zajmujące się transportem medycznym nie wyrażają zgody na zabranie na pokład żadnego pasażera, skarżącego się na jakąkolwiek gorączkę, szczególnie gorączkę krwotoczną Ebola. Ponadto, władze większości krajów europejskich nie zezwolą na wjazd tych pacjentów na ich terytorium. Opieka nad pacjentem będzie zatem ograniczona do kraju wystąpienia objawów. Pacjenci powinni być jednak świadomi, że nie istnieje specyficzne leczenie gorączki Ebola.