SOIT: w obecnej sytuacji szczególnie ważne jest partnerskie podejście

Organizacje branży MICE będą z zaangażowaniem promować podejście Goodwill Policy-czyli zrozumienie sytuacji, dobra wola i życzliwe podejście na każdym ze szczebli w łańcuchu dostaw.
W piątek 6 marca Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel (SOIT) zorganizowało spotkanie dotyczące sytuacji na rynku incentive travel i wyjazdów grupowych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele agencji członkowskich SOIT, władze SITE Poland i PIT, przedstawiciele innych organizatorów turystyki,agencji incentive, linii lotniczych, agentów lotniczych, firm ubezpieczeniowych oraz przedstawiciele zagranicznych DMC.
Cel i idea
Celem spotkania było przedstawienie bieżącej sytuacji i podjętych działań, analiza otoczenia prawnego, rekomendacji międzynarodowych organizacji medycznych oraz implikacji biznesowych dla uczestników rynku, w szczególności dla organizatorów turystyki incentive.
Ideą spotkania było również aktywizowanie przedstawicieli branży do podejmowania wspólnych, odpowiedzialnych inicjatyw w kierunku zwiększania szeroko pojętego bezpieczeństwa wszystkich osób i podmiotów zaangażowanych w kompleksowe usługi MICE.
Punktem wyjścia dyskusji były prawa i obowiązki organizatora wynikające z ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, a w szczególności z budzącego wątpliwości interpretacyjne art. 47 ust. 4 tejże ustawy.
Wskazano na palącą potrzebę uzyskania od ustawodawcy jednolitej interpretacji przepisów dotyczących warunków odstąpienia od umowy i rezygnacji z wyjazdów.
Konieczne uspójnienie komunikatów
Za równie istotne uznano wprowadzenie jasnej wykładni zastosowania i uspójnienie komunikatów Ministerstwa Spraw Zagranicznych dotyczących ostrzeżeń dla podróżujących, które są dla organizatorów turystyki jedyną, wiążącą skalą zagrożeń.
Zarząd SOIT podkreślał, iż w kontekście dynamicznie zmieniających się warunków, niezwykle ważne jest spełnianie przez organizatora obowiązku informacyjnego wobec uczestników wyjazdów, dającego im rzetelne podstawy oceny ryzyka wiążącego się z podróżą.
W obliczu pojawiającej się w mediach, przytłaczającej ilości budzących wątpliwości merytoryczne komunikatów, istotne jest korzystanie przez profesjonalnych organizatorów z wiarygodnych źródeł informacji dotyczących zagrożenia związanego z koronawirusem.
Podczas spotkania zaprezentowano aktualne stanowiska światowych instytucji–WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) i ECDC (Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób), które dysponują najbardziej aktualnymi danymi i rekomendacjami opartymi na faktach naukowych.
Warto wskazać, iż obie w/w organizacje konsekwentnie odradzają wprowadzanie ograniczeń ruchu turystycznego. Dotyczy to także krajów,w których występuje transmisja wirusa.
Również cytowani krajowi eksperci medyczni d.s.zagrożeń epidemiologicznych wskazują na fakty dotyczące podróży, które mogą być pomocne w rzetelnym informowaniu uczestników decydujących się na wyjazdy w tym okresie i niwelowaniu paniki.
Jak przeżyć kryzys
Kolejnym punktem poddanym analizie i dyskusji były zagrożenia i ryzyka związane z funkcjonowaniem biznesu w sytuacji kryzysowej, która obecnie występuje na rynku turystycznym.
Aktualnie są to decyzje biznesowe dotyczące realizacji bądź anulacji zakontraktowanych, bieżących projektów w obliczu dynamiki samego wirusa, zmieniających się siatek połączeń lotniczych, decyzji lokalnych władz w miejscach destynacji i reakcji klientów na wszystkie te czynniki.
W krótkim okresie (marzec–maj) wskazano na realne zagrożenie utratą płynności finansowej, które może dotyczyć w szczególności firm o wysokich kosztach stałych i proporcjonalnie niskim kapitale własnym, czy też firm o wysokim poziomie zakontraktowania na najbliższy czas, aktualnie najbardziej obarczonych ryzykiem anulacji.
Na podstawie aktualnie dostępnych danych trudno oszacować w dłuższej perspektywie czasowej globalną aktywność wirusa, faktyczne skutki dla zdrowia i oddziaływania psychologicznego, co zwiększa niepewność prowadzenia działalności, a także rodzi pytania o długofalowe implikacje w kierunku rozwoju branży MICE.
Zainicjowana na spotkaniu dyskusja z udziałem agencji incentive, ubezpieczycieli, linii lotniczych i agencji IATA, w której każdy przedstawił swoją perspektywę, doprowadziła do wspólnego wniosku, iż w obecnej sytuacji ważne jest partnerskie podejście, obustronne zrozumienie, branżowa współpraca i współdziałanie w rozwiązywaniu problemów. Organizacje branżowe będą z zaangażowaniem promować podejście Goodwill Policy-czyli zrozumienie sytuacji, dobra wola i życzliwe podejście na każdym ze szczebli w łańcuchu dostaw. Wszystkim uczestnikom rynku zależy bowiem na dobrych relacjach biznesowych i kontynuowaniu współpracy.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
Travelist.pl: Polacy coraz wcześniej rezerwują wyjazdy na lato 2026. Bałtyk pozostaje liderem
Polscy turyści coraz wcześniej planują wakacyjny wypoczynek. Jak wynika z danych portalu…
0 Komentarzy3 Minuty










