Słowacy odrodzili Szczyrk

AG

Długo oczekiwana przez narciarzy chwila nadeszła – w tym sezonie rusza wreszcie przejęty przez słowacką spółkę Tatry Mountain Resort (TMR), ośrodek w Szczyrku.

Jak firma słowacka słusznie zatytułowała broszurę o Szczyrku – w 2017 roku zaczyna się „Nowa era Szczyrku. Dzięki zaangażowaniu Słowaków (nie tylko pieniędzy, ale przede wszystkim nowoczesnemu zarządzaniu) ośrodek ten wchodzi do ekstraklasy stacji narciarskich w Europie Środkowo-Wschodniej.

Oficjalne otwarcie zmodernizowanego ośrodka w Szczyrku zaplanowano na 16 grudnia. Pierwszy etap modernizacji szczyrkowskiego ośrodka kosztował TMR ponad 30 mln EURO.

Podczas konferencji prasowej TMR podczas Snow Expo w Warszawie, Bohuš Hlavatý, dyrektor generalny i prezes zarządu TMR, powiedział: „Naszą misję w trzech krajach – Czechach, Polsce i Słowacji możemy nazwać „Nowa era turystyki w krajach Europy Środkowej”. Nasze zaangażowanie to nie tylko inwestycje w sama budowę ośrodków, to także program podniesienia usług, pokazanie nowych sposobów spędzania czasu w górach, organizacja eventów, nowa era imprez sportowych.
Nasza firma przeszła długą drogę od 2006 roku. Wtedy dysponowaliśmy 8 kolejkami i wyciągami; obecnie – 74. Jedenaście lat temu mieliśmy 3 punkty gastronomiczne, obecnie – 53.
W tym roku najważniejszym wydarzeniem będzie dla nas oczywiście start ośrodka w Szczyrku. Ale chciałbym podkreślić, że i w innych ośrodkach nie próżnujemy. Na Chopoku wreszcie „dobiliśmy” do granicy 50 kilometrów tras zjazdowych.
Co do Szczyrku, to po raz pierwszy w historii naszej firmy ma miejsce sytuacja, kiedy w jednym ośrodku budujemy jednocześnie aż 3 koleje linowe, nową trasę zjazdową i zbiornik do naśnieżania. Nasze doświadczenie z Tatr wykorzystaliśmy także przy rozwoju ośrodka w czeskim Szpindlerowym Młynie, a teraz również w Polsce. Prawie dwa lata trwało zdobywanie wszelkiego rodzaju pozwoleń i decyzji przez odpowiednie instytucje i wreszcie mogliśmy się skupić na samej budowie. I już od grudnia wszyscy będą się mogli przekonać jak wielkie zmiany zaszły w Szczyrku.”

Július Vinter, dyrektor generalny TMR na Polskę, dodał: „Obecnie przeprowadzane są testy wytrzymałościowe nowych kolei linowych włoskiego producenta firmy Leitner. Gondole i krzesełka kolei są podczas testów obciążane workami ze żwirem o wadze 570 kilogramów. Po pomyślnych testach wytrzymałościowych odbędą się odbiory techniczne, a 16 grudnia zostanie otwarta 10–osobowa gondola i dwie 6–osobowe kanapy z przeźroczystymi żółtymi osłonami. Stacja początkowa 10-osobowej kolei gondolowej znajduje się w lokalizacji Szczyrk Gondola (591 m), a  górna na Hali Skrzyczeńskiej (1 001 m). Gondole podczas jazdy pokonują przewyższenie 410 metrów, ich przepustowość wynosi 3 000 os./godz., a czas jazdy to 4 minuty i 8 sekund. Dwie kolejne nowe 6-osobowe kanapy oferują narciarzom ekskluzywne poczucie komfortowej, bezpiecznej i „podgrzewanej” jazdy z osłonami chroniącymi przed wiatrem i niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Przepustowość 6-osobowej kanapy, która pokonuje przewyższenie 349 metrów, a jej czas jazdy to 5 minut i 23 sekund, wynosi 2 400 os./godz. Jazda rozpoczyna się w stacji dolnej na Solisku (650 m ), a kończy się na Hali Skrzyczeńskiej (999 m). Stacja dolna drugiej 6-osobowej kanapy znajduje się na wysokości 650 m na Solisku, a stacja górna na Wierch Pośredni (991 m ). Czas jazdy wynosi 4 minuty i 37 sekundy, przepustowość 2 400 os./godz., kolej pokonuje przewyższenie 341 m. Otwarcie ośrodka i uruchomienie wszystkich nowych kolei planowane jest na 16 grudnia.

Oprócz kolei linowych w skład nowej infrastruktury wchodzą również nowa niebieska trasa zjazdowa o długości 1 200 metrów, odpowiednia dla rodzin z dziećmi i mniej wymagających narciarzy, zbiornik do naśnieżania o objętości 100 tys. metrów sześciennych, który znajduje się w centralnej części ośrodka na Hali Skrzyczeńskiej. Zbiornik dostarcza wodę do 200 lanc i znajduje się na wysokości 1 000 m.
Naśnieżanie 20 proc. tras zajmie nam niecałe trzy doby, zaś naśnieżanie wszystkich tras – niecały tydzień.

Ośrodek zyskał również dwa nowe ratraki do przygotowania stoków narciarskich oraz budynek wielofunkcyjny, w którym znajdują się kasa, infocentrum, toalety, sklep sportowy, przechowalnia nart i wypożyczalnia sprzętu narciarskiego. Duży parking ośrodka może pomieścić aż 1 300 samochodów. Przy kolei gondolowej goście mogą bawić się w strefie apréski oraz zjeść coś smacznego w nowym Champagne barze.

Narciarze mogli w przedsprzedaży w bardzo korzystnej cenie kupić całosezonowy karnet Sprytna Sezonówka, który w pakiecie rozszerzonym można wykorzystać także w słowackich ośrodkach narciarskich. Po raz pierwszy polski ośrodek w Szczyrku rozpoczął sprzedaż karnetów online i włączył się w program lojalnościowy GOPASS. Wierzę, że ta zima zapewni wszystkim gościom ośrodka niezwykłe wrażenia, zarówno dzięki atrakcyjnym eventom oraz narciarstwu na wysokim światowym poziomie, a w Szczyrku zakochają się nowe rzesze narciarzy.”

TMR zainwestował już ponad 300 mln euro w trzech krajach w samą tylko budowę i modernizacje ośrodków narciarskich. Ta suma nie obejmuje ceny zakupów hoteli i budowy swoich obiektów. W Szczyrku TMR jest właścicielem 97 proc,. akcji SON (Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego). To 23 kilometry tras zjazdowych, w tym 15 km sztucznie naśnieżanych i 4 km oświetlonych.
 

{gallery}6157{/gallery}